Alla inlägg under januari 2008

Av Britta Hammarström - 26 januari 2008 20:23

Jag vet inte vad det är med den här sången/melodin som  fångar mig så otroligt.

Min absoluta favorit bland "love songs". Jag vet inte särskilt mycket mer om Chris de Burgh än att han sjungit in den här och några fler "softa" låtar.


Men - jag ler, blir mjuk inombords och bara lyssnar, när jag hör den här.

Snart 66-årig tant, är absolut inte någon kandidat för "lady in red" - men....

kanske..... för sådär en 45 år sedan.....


http://www.youtube.com/watch?v=OcWspfgk9c8

Av Britta Hammarström - 26 januari 2008 15:25

Inget HP till Hippie, voffo blir det på detta viset? Jo för att hon saknar en uschlig liten P2 i vänster överkäke.


En del domare ger fullkomligt blaffen i sådant och andra bryr sig väldigt mycket om det.Den här domaren försökte t o m få det till att Hippie saknade fler tänder, grävde och grävde i munnen på henne, hade i princip huvudet inne i käften på Hippie, som stod still och lät sig grävas i.

"Jomen visst saknar hon fler tänder"!! Då pep jag "nej, det gör hon faktiskt inte, bara den lelle"."Jo, du har rätt, det är bara den", sa domaren till slut. Hippie gav mig en blick "jobbigt, hörru".....


Nåja, kritiken var väldigt positiv och Hippie skötte sig som vanligt kalasfint."Medelstor tik av mycket god typ. Feminint huvud, mörka ögon. Korrekt bett. Bra hals och rygg, välkroppad. Bra vinklar fram, mycket bra bak. Bra öron. Härlig päls! Fria rörelser.

Syster Exi kom inte med i dag, men vi skall till samma ställe i medio av februari - då blir nog Hippie slagen av syrran, om domaren är "tandfreak":0)Man får väl hoppas att det blir en skumögd, icke räknekunnig sådan :0)Fast det är inga garantier - Exi kan slå na´ändå.


Lilla Gerda västgöte gjorde succe´. BIG-valp!!!! Bild och kritik finns på Ulvus´blogg. Stort grattis till både matte Lisbeth och uppfödare Bitte!


För att trösta mig svängde jag in till Elon vid Bromma flygfält på hemvägen och tjackade upp mig på en ny diskmaskin - bara så där :0)

Nej, det var så att min gamla bänkdiskmaskin avled stilla i går morse, morrade dovt, tuggade bara tomt, nästan flämtade.Klappade den, tackade för gott arbete ochy slängde ut den.

Elon hade extrapang-pris på alla vitvaror och jag införskaffade en i stort sett exakt likadan.Den är nu installerad och jag har kört första disken.


Trodde ett tag att jag skulle få använda den som diskställ några dagar, ity det gick icke att ansluta vattenslangen till kopplingen på diskbänken. "Förb....." stod jag och muttrade, "då blir det Färingsö byggvaruhus på måndag."

 Men (vilket inte är ovanligt :0) jag hade inte kollat ordentligt - längst ner i diskmaskinens botten låg förståss en extra koppling - alles in ordnung.


Och golvuret det går och det slår.....


Dags att åka till Helgö och mata vilddjuren och släppa ut dem. Bettan och Olle är borta några timmar.


(och så samma grötiga text :( fick logga ut, logga in och redigera igen)

Av Britta Hammarström - 25 januari 2008 18:26

Med betoning på rör på.

Vänner har olika åsikter, blir lite avvaktande mot varandra, men vännerna återknyter banden och inser att gammal vänskap skall man vara rädd om :0)

Well done ladies - keep on down friendship lane!


Vad har timat å Växthusstritan 1 i dag? JO! Gottfrid Adamsen Carlscrona ,är tillbaka.

D v s, urverket är åter installerat i golvuret och hittills, efter cirkus 6 timmar,går, klingar och bongar det förträffligt och på sekunden! Mandrom ser tiden an med återhållen andedräkt - pustar ut så fort klockan plingar sína kvarts- eller timslag.

Den arme urmakaren som slitit med eländet sa "med facit i handen hade jag aldrig tagit emot klockan, hur vacker den än är".


Bettan och Olle landade här efter träning med sitt gäng på klubben. Stora matbordet röjdes av och bekläddes med gammalt överkast. Hippie hivades upp och Bettan friserade öron, klippte lite här och lite där. Jag borstade och kammade och - himmel och plättar - här står en helt fantastiskt vacker collie. Jag tycker att hon är ursnygg i vanliga fall, men när hon är "totalstylad" - wow!


För bara några månader sedan var Hippie så här liten


Och det känns inte så väldigt länge sedan mina två små änglar Bitte och Ruben var så här små :0)


Kul att få sällskap av "Ulvus-Lisbeth" och lilla Gerda i morgon i Sollentuna rackethall.

Vi sopar mattan med dom - eller hur :0)



Av Britta Hammarström - 24 januari 2008 22:01

Har de senaste dagarna känt en liten depressionsunge sitta på min ena axel och hacka mig i örsnibben - otäck liten typ :(

Det är svårt att veta och hitta en förklaring på varför den lille f-n dyker upp - om jag skulle klaga, så borde jag ha ett kok stryk!

Har barn och deras respektive, som månar om sin mamma/svärmor, underbara barnbarn, äskeliga vovvar,kära vänner, sysselsättning, hus, mat för dagen - also, maulhalten!


Men ändå kan det plötsligt kännas lite....inte tomt.....men....som om mandrom gått i stå på något sätt. Så kändes det alldeles tydligt i dag på förmiddagen,hade liksom accelererat några dagar, försökte lyfta mig i håret - aaajj - letade frenetiskt på golvet efter den tappade sugen, hundarna tittade undrande....

Hittade inga tappade sugar.Beslöt mig för att göra något konstruktivt - hänga tvätt - sätta händerna i arbete.

Gjorde sålunda och när det var klart släppte jag ut vännerna på baksidan - hallå, det regnade inte - klev ut på "hunddelen" av trätrappan och kisade mot himlen.

Då! Träffade mig solen, mitt i nyllet, jag blinkade förvånat, kisade igen - joo, det var solen!Och inte nog med att den lyste, den värmde också.


Stod kvar en stund och sög i mig ljus och värme - direktverkande ljusbehandling kan man säga - det lilla fanskapet som försökte hänga sig kvar på min axel, kved och gnydde och plötsligt - puff!

Så hade solen vaporiserat eländet.

Mandrom gnuggade sin lite ömma örsnibb,höll ett tal till vännerna på gräsmattan.

" Er matte är en dumsnut, hon böjer sig (visserligen bara ett litet tag, men ändock) för små djeflar som försöker ställa till elände. Som tur är har hennes hjärna åtminstone en frisk cell, den jobbar för högtryck och lyckas för det mesta bringa ordning i kaos - kom nu sötsnutar så åker vi till skogen".


Jag vet att dessa tunga stunder bl a frammanas av minnen och tankar på under  tidigare år och långt bakåt, upplevt elände och tråkigheter - det mesta är avklarat, borta, finito, finns ej mer - men blotta minnet av det, och hur man fick slita för att ta sig igenom det, kan fortfarande sänka en, ibland under plimsollmärket.M

an tror att man har björnkoll på sig själv, men se det har man inte, även om kollen numera är rätt hyfsad.

Det bästa är att man kan erkänna att man inte har koll jämnt, det duger det också.

Av Britta Hammarström - 24 januari 2008 18:24

Jaha, så var det slut med den glädjen...

Borta är snön, graderna är ett antal plus och leran är åter i dagen - suck.


Har just "underredsbehandlat " Hippie, d v s champonerat tassar, ben, mage, underdelen av kragen och byxor - mycket byxor är det :0)

Detta inför inoff. utställning i Sollentuna rackethall å lördag, Boxerklubben.

Det kändes inte nödvändigt att bada hela damen, det får bli i början på mars, inför Malmöutställningen.


Skall nu försöka få ihop ett underlag till rosettfabrikanten (inför circuit-utställningen), för att få en offert - blir en del plottrande, men det skall nog gå bra.

Om någon intealltförlångtbortboende ( från Sthlm) västgötaspetsägare läser detta - hör av er till Jan Helgesson (tel. finns på SKV:s hemsida). Det kommer att behövas folk och förmodligen också hundar till Älvsjömässan under WDS (Världsutställningen). Där kommer att finnas monter för alla svenska raser och SKK vill ha hjälp med bemanning. I vilken utsträckning, tider, hur många etc, har vi ingen aning om ännu - bara att.

Detta blir den enda rasmontern på WDS, slås på trumman för de svenska raserna.


Jag kan själv säkert hjälpa till, åtminstone "fläckvis". Kommer dock att ha ett digert program alla fyra dagarna.

Ställer ut både Stina och Bitte  på söndagen (WDS), ställer inte ut på circuit-utställningen (lördag), då tävlar jag förhoppningsvis appellklass med Hippie, om hon inte löper. Torsdag, fredag, WDS och circuit-utställning för Hippie.

Dessutom kommer jag nog att ha huset rätt välfyllt med utställningsbesökare :0) Undrar när man skall hinna umgås med dom ?









Av Britta Hammarström - 24 januari 2008 09:08

Tyvärr, tyvärr!Jag fick just besked.Det blir inget uppfödar/medlemsmöte i samband med SKV:s årsmöte i vår. Det kommer inte förrän i höst.Upplägget ser dock ambitiöst ut, många ämnen kommer att tas upp, även frågan om parningsproblem. Mötet kommer att hållas över två dagar och det lär nog behövas :0)

Av Britta Hammarström - 23 januari 2008 20:14

Ser att det på en annan blogg diskuteras frågan om västgötarnas inte alltför okomplicerade  parningar.

En högst intressant och viktig fråga - inte så få verkar ha problem på ett eller annat sätt med parningar - inget häng, dålig parning över huvud taget, tomma tikar, tikar som tackar nej, hanar som tackar nej....


Fortplantningsförmågan är ju av absolut vital betydelse för en ras´fortlevnad. Detta måste absolut diskuteras på kommande uppfödar/medlemsmöte i samband med SKV:s årsmöte i mars. Jag tänker definitivt presentera frågan där  och hoppas att den blir ordentligt ventilerad och inte bara förbigången.

Så fort jag hörde om detta möte noterade jag att den här frågan skulle jag ta upp - har diskuterat den med andra "gamla" uppfödare, som försökt ta upp frågan för länge sedan, men inte fick någon respons då.


Hoppas också att avelskommittéen fått lite mer information om vad de ögonförändringar som konstaterats på en del västgötar står för - det kanske är för tidigt, men förhoppningsvis har något nytt kommit fram.


Känner mig fortfarande frusen efter dagens sökträning, 4 timmar i sökskogen, där man står, sitter eller ligger stilla långa stunder - bbbrrrrr.

Långkalsningar, varma brallor, tjock jacka, varma kängor, vantar, mössa - hjälper inte till slut.

Det blir nog en het dusch här om en stund, det brukar göra susen - hmm, nu skulle jag förståss följa Skogstrollets råd och sparka igång bastun.....

Men då måste jag flytta symaskinen och lite annat som förvaras där just nu - nej, det gfår nog bli en dusch.












Av Britta Hammarström - 22 januari 2008 22:16

YESS!

Det fungerar på hemsidan :0)

En lite slak Bettan, men mående betydligt bättre, klargjorde sakernas tillstånd för modern i telefon - och heureka, halleluja, himlen vare lovad - det blev rätt!


Orkar inte uppdatera Hippies galleri mer i dag, huvudsaken är att sidan är på plats och att "den otekniska modren" hajar:0)


Sök i morgon kl 10 00, bäst att gå och slänga sig i bingen.

G´natt!

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards