Alla inlägg under juni 2007

Av Britta Hammarström - 28 juni 2007 21:59

Stina och Bitte är skvallerbyttor! Båda två!

Så fort Hippie hittat på något kommer antingen den ena eller båda till mig och skvallrar så mycket dom orkar.

I går morse t ex. Jag stod i duschen, klev ur densamma och på badrumsmattan satt Bitte och Stina, båda med olycklig min och öronen bakåt. Jag är ju van att dom sitter där, men inte att dom ser ut som om de just fått en rejäl avhyvling.

Jag sa "jaha, och vad har hon gjort nu då"? Bitte och Stina reste sig ögonblickligen, gick ut i hallen, satte sig igen, tätt bredvid varandra och glodde in i vardagsrummet.

Jag hade redan då hört det lätt igenkännbara knaket från en pet-flaska som blir mosad av hundtänder. Hippie älskar pet-flaskor, alla tre älskar pet-flaskor. Undrade var hon fått tag i den här , "märkligt, jag tog ju alla till Coopen i går - attans lilla råtta! Nattduksbordet"!!!

När det är varmt tar jag med mig en (liten som tur är) pet-flaska med kallt vatten och ställer på nattduksbordet, för att kunna ta en slurk under natten - ingen kork på.


Den hade fröken Hippie fått syn på och raskt burit iväg - ni vet vilken förmåga att liksom föröka sig, utspillt vatten har?

Rätt mycket på sovrumsgolvet var det - Hippie låg i Bia-bädden i vardagsrummet och jonglerade glatt med  den nu tomma flaskan.


Ingen idé att bråka på henne, det var för sent - men jag talade om för flickorna hur duktiga små skvallerbyttor dom var - dom log självbelåtet :0)


I dag, jag rensade kantareller i köket (många!), kollade vad Hippie gjorde, hon låg så förnöjt på gräsmattan och filade på ett märgben, Bitte och Stina

satt på trappan och kollade runt i största allmänhet. Åter till köket och svampen - det gick ett par minuter - så kommer båda götarna raskt travande ut i köket med viktig min, sätter sig och tittar på mig, med öronen bakåt - "suck, jag kommer, vad är det NU då"?


På dessa två minuter hade Hippie hunnit lägga sig i rosenrabatten och grävde frenetiskt (halvliggande) i den våta jorden. Hutade åt Hippie som slängde sig ur rabatten och gjorde som hon alltid gör vid åthutningar, skuttar runt mig i en slags djupt bugande dans, sägande "iffiffiff" - den här gången betydde det  antagligen "ojdå, vad hände, allt svartnade för mig, HUR hamnade jag i rabatten"?


Bitte och Stina satt på trappen och hånlog - jag svär;)

In och hämta hink med ljummet vatten, doppa svårt leriga tassar och gnugga rent - torka, torka. Därefter fick Hippie vara inne till svampen var färdigrensad.


För övrigt råder stor endräkt mellan alla tre. Det gullas och leks, putsas och fejas på varandra. Fick i dag hindra Bitte och Hippie att köra tokrejs i skogen .Hippie haltar inte ett dugg nu, helt borta, men hon får vänta några dagar till innan det blir fläng.

 Stina är också mycket bättre - nu gäller det bara att inte ha för bråttom - vi tar't lugnt några dagar till.


Pratade med Birgitta och K-O i morse - Valle och Rubens matte och husse.

Båda var helt utvakade, men i dag kunde de ta det lugnt.

Valle hade kräkts i flera dagar, inte mycket först, men sedan allt mer och blev snart medtagen. Transport till närliggande hypermodernt djursjukhus - röntgen och andra undersökningar - något satt fast precis före magsäcken. Operation sent på kvällen - vid 24-tiden ringde man från djursjukhuset och meddelade att man hittat vad som förmodligen var en fårklöv!!!!! Eller åtminstone en rejäl bit av en sådan.


Måste här lägga in en ändring - jag missuppfattade placeringen av stoppet - klöven satt på väg ut i tarmen, inte före magsäcken!


Allt var nu väl och Valle får stanna kvar ett par dagar för observation.

Min lille Ruben mådde förträffligt, men hade haft klara besvär på promenaderna i dag - vänt sig om gång på gång och sett mycket frågande ut "men hörni det här är bara så fel, var är farsan"?

Tack och lov att det gick bra med  Valle!  - en fårklöv - ja herreje.......









Av Britta Hammarström - 27 juni 2007 22:16


Åter från Södertälje Brukshundklubb och en  väldigt våt tillställning (lydnadstävling) - himmel så det regnade, vräkte ner på vägen dit, vindrutetorkarna på högsta hastighet.

Tankarna gick  - "lilla Bittegrynet, hur kommer du att reagera? Vi har tränat i regn - man måste träna i alla väder - men inte så här kraftigt regn"....


Framme vid S-tälje BK rastade jag hundarna, gott om tid till anmälan, som var kl 18 00, jag åkte med 16.30-färjan från Ekerö - vet hur det brukar vara mot S-tälje i eftermiddagsrusningen - gick emellertid förvånansvärt bra, semestrarna har börjat..

Stor torkningsorgie efter rastning - hade tagit med två stora handdukar  för säkerhets skull - vill inte att vännerna skall ligga alltför blöta i bilen (bra grogrund för hudirritationer, inte efter en enda gång, men är man petig  med vännernas skötsel så är man).

 Volvon är suverän! Min Saab 900 kunde jag aldrig låta stå med bakluckan helt öppen om det regnade, luckan var snedställd, så en hel del vatten rann in bak - där kunde jag bara ha max halvöppen lucka, sätta en apportbock eller dylikt emellan.

Volvon däremot - här går det att ha bakluckan helt öppen, inte en droppe kommer in i buren!

Klafsade över den vattendränkta och kraftigt leriga parkeringen och anmälde mig i klubbstugan. Även här var det 16 deltagare  klass I.

Denna gång delades platsliggningen upp i tre grupper, 1-5,6-10,11-16.

Jag drog nr 9 vid lottningen,hamnade alltså i andra platsliggningsgruppen.

I första gruppen gick en hund upp, väldigt snällt och stillsamt, en ung hund som gjorde sin allra första tävling, lite osäker, på ny mark och drog sig sakta mot matte.

Inga problem för övriga hundar. I Bittes grupp gick också en hund upp, men ingen av de andra reagerade - duktig Bitte (och övriga)!!

I grupp tre blev det kaos rätt snabbt, en hund körde jätterejset, drog upp flera hundar och stor förvirring utbröt. Allt lugnade sig dock snabbt, omläggning för några av hundarna, ett par fick nollor.

Domaren  gav förarna en eloge vid prisutdelningen, och den var de väl värda - inget slagsmål utbröt (vilket tyvärr kan hända, men dock tämligen sällan) , förarna reagerade och agerade lugnt och på rätt sätt.


Södertälje är en härlig klubb att tävla på - jag har gillat den under alla år, oavsett vad mina resultat varit. Helt underbara planer (visst, "klafs-klafs" och vattensjukt när det regnat mycket, men tätt gräs, välklippta släta planer) - alltid trevligt bemötande, välorganiserade tävlingar, billigt i serveringen, bra rastningsmöjligheter i skogen runtom klubben !

Tycker det är lika trevligt att fungera som testledare vid mentalbeskrivningar, som jag gjort ett antal gånger, på S-tälje BK!


Tittade lite på  mina medtävlande, så drog Bitte och jag oss upp på den täckta verandan ett tag, för att åtminstone en stund kunna komma från regnet..

Vår tur - busade upp Bitte med bollen lite innan, kollade att hon verkligen ville lägga sig (platsliggning 2minuter är en sak, läggande under gång en helt annan - där är det mycket lättare att förbli stående när matte travar på) och också att hon ville sätta sig i blötan, vid halter.


Bitte var jätteduktig!!!! Lilla guldtjejen :0) Denna lilla tappra soldat jobbade på i det strilande regnet - satte sig vid alla halter, lite släpande vid vändningar (förmodligen  för att det klafsade om mina kängor och det var väl inte så himla trivsamt att få i näsan) - lade sig prompt vid läggande under gång, etc etc.

Domaren kommenterade efter vårt program "det var väl en väldigt trevlig liten sak det där" :0) och jag kunde bara instämma -   var  så otroligt nöjd med Bittes prestation. Kunde inte se alla domarsiffror, men tyckte mig ändå kunna konstatera att ett första-pris till hade vi bärgat, även om poängen var något lägre än förra veckan.


Mer hundrastning, tog ut Stina och lät henne och Bitte busa lite, men rätt försiktigt, med tanke på Stinas tass, som dock verkar läka fint.

Tog så ut Hippie, lät henne vandra runt på S-täljes stora gräsytor  - finns mycket förutom lydnadsplanerna - hälsa på vuxna och barn samt några hundar, som jag direkt såg  var vänligt intställda mot valpar - bl a en enormt stor boxerhane - den tyckte Bitte var döhäftig! En sådan hade hon aldrig sett förut, "kolla matte, vilken ball typ, han måste ha ränt in i en stillastående bil bakifrån".....


Slutligen prisutdelning - jag höll andan lite under utdelningen av 3:e och 2:a priserna - kände mig inte 100%-igt säker  på ett förstapris - även om andra tävlande klart talat om att så var fallet.

Så var vi framme vid 4:e placeringen (precis som förra veckan) och här kom första 1:a priset (över 160 poäng). Lo and behold! Bitte och jag kom på delad 3:e placering med 168,5 poäng :0) Strålande Bitte!!!

Vann gjorde en fullständigt enastående Kelpie - hade över 190 poäng! Hunden var 11 månader (!) och detta ver hans tredje förstapris - alltså fick han sitt LP  (Lydnadsdiplom) i lydnadsklass I i dag. Den här gossen kommer att gå långt :0)





















Av Britta Hammarström - 26 juni 2007 11:07

Voj, voj!

Två av tre hundar med hälta - obra!

Inte så dramatiskt dock, men tarvar någon inskränkning i aktiviteterna.

Stina har lyckats stuka en tå (!), "lilltån" på höger framtass. Röntgade för säkerhets skull, ingen fraktur, svullen och stukad dock.  Ingen fårvallning på minst en vecka och så lite Rimadyl - Stina hade präktigt ont första dagen, mycket bättre nu.


Fräulein Hippie har sträckt vänster bakben - vid lek med Bettan och Olles collietik Gamma - sådant händer - även här anbefalles lugna promenader utan rus och bus och inte heller här något fläng efter får på ett tag.


Trist! men jag skall inte klaga, kan räkna på ena handens fingrar de skador jag haft på hundar under årens lopp - har varit lyckligt förskonad från allvarligare saker.


Bitte är dock helt intakt - tur, eftersom det utbryter ny lydnadstävling i morgon kväll å Södertälje BK.


I dag har jag jobbat ett par timmar - började re´n kl 08 00 - upp 06.30 Kändes väldigt ovant kan jag säga :0) Det går fort att bli bortskämd med att kunna bestämma själv när man vill masa sig ur bingen på morgonen.  Är ändå en rätt morgonpigg person, däremot kvällstrött.....


Nu skall ryggsäcken stuvas och vi drar till skogs. Bitte skall få träna sök, i övrigt bara stillsam promenad.





Av Britta Hammarström - 24 juni 2007 18:05

Jag är på rymmen.....

Från strykbrädan......


Strykning är det absolut mest meningslösa, tråkiga jobb jag vet! Man stryker och stryker - tar på sig ett plagg och vips är det jobbet ett minne blott!

Men det måste göras - nu har jag ett bra tag kunnat skylla på snickeri- och målningsorgier - slut med det - bara att ta fram aggremangerna och stryka på.

Tog nu en liten paus och smet upp till datorn och bloggen. Strålande väder ute, efter en rätt miserabel midsommar, väderleksmässigt sett.

Ibland tar jag ut strykbrädan på baksidan och står där och stryker, men  nu blev det köket.


Vännerna hade en "allamotalla" - fight tidigare i trädgården - plötsligt börjar dom fara runt varandra och leka som attan, lika plötsligt tar det slut.

 Satt sedan vid köksbordet och så hur Hippie och Bitte lekte i Biabädden i rummet intill. Stina satt bredvid och tittade på en stund, sedan gick hon och la sig vid mina fötter.

Tyvärr hänger en duksnibb ner där, men hade jag rest mig för att lyfta bort den,så hade leken omedelbart slutat och alla tre intagit "stridsberedskap" - "hon reser på sig, vad skall hända"? Hippie kan faktiskt ligga kvar och hålla kollen liggande, om jag flyttar på mig, men aldrig västgötarna - så fort jag rör en tå är det "red alert", dom reser sig och är startberedda direkt  - här skall inte missas en enda aktivitet, om det så bara är att matte går uppför trappan! Dom tjafsar med och håller koll på vad jag gör.

Jag är van efter 26 år med västgötar - det skulle kännas väldigt tomt om de inte hängde med.

Stänga badrumsdörren om sig betraktas som ett allvarligt brott!! Då sitts det utanför och man hör små gnisslande ljud, inget skäll eller bråk, men lågmäld ve och klagan. Helst vill dom ligga på badrumsmattan alla tre, när jag står i duschen - man måste ju vakta så att inte vattentrollen tar matte :0)


Vet ni inte vad vattentrollen är??  När jag var liten, badade man mest i badkar, när jag slabbat färdigt, kom mamma och lyfte upp mig och drog ur proppen - slllluuuurrrrpppppppp, sa det i avloppet - "det är vattentrollen" sa mamma och jag tyckte att det  var jättehäftigt att vattentrollen slök allt badvatten. (ohygieniska typer :0))


Jämmer och elände - back to the salt  mine - d v s till strykbrädan......


 Tack för AC:tipset Conny! Jag har kört så i dag, verkar funka bra.

22 grader, auto och 2 pluttar på fläkten - nu var det inte varmt ute när jag körde - räcker detta när det är riktigt varmt?

Nacken börjar så sakta tina upp - jag hade betydligt mer ös på AC:n - mer åt polarstormshållet - inte konstigt att man får besvär, även om jag stängt av reglagen som är närmast förarplatsen.












Av Britta Hammarström - 23 juni 2007 15:06

...midsommardag....

Midsommarafton blev trevlig från början till slut.

Trevlig familjelunch på Ettans väg i Kungsberga, med Janne, Pernilla, barnen, Bettan, Olle och Pernillas föräldrar. Vi kunde sitta ute och äta, helt ok, men så började det bli kyligt och grått och kaffe och otroligt god tårta avåts inomhus.

Bettan och Olle lämnade doggarna hemma, mina var med men fick komma ut och morsa i koppel, sedan vara i bilen med avbrott för två "busrus" i skogen. I min sons familj finns nämligen katten Simon, han är rätt skraj för hundar och tar gärna sin tillflykt till ett träd om dom är lösa - Simon klättrar inte heller ner och Janne har inte lust att klättra upp och hämta honom igen - det har hänt :0)

Varje gång jag är hos Janne med familj blir jag lika hänförd över hur mycket ute-utrymme de har, 11.000 kvadrat. Här finns jättestor gräsmatta, en blomsteräng, skog runtom hela stället,ett stort trädhus till barnen  är snart färdigbyggt ,gamla äppelträd,bärbuskar mm mm. Huset är väldigt litet och skall byggas ut...någon gång.....

De har också  en vinterbonad gäststuga en bit från huset, fungerar inte bara som gäststuga utan som lek- och mysplats för t ex 11-åriga Lisa, om hon har kompisar där .

Kaninen Linus bor i sin stora bur, som flyttas runt på gräsmattan, på vintern har Linus fodrad dubbelbur, som står dikt an mot huset, för lite extra värme. Den gröna agamen Alexander dog tyvärr nyligen, men Sam hade haft honom i ett antal år. Linus är ytterligare ett skäl till att inte låta hundarna fara runt för mycket, de är inte vana vid kaniner och jag vill självklart inte att de skall skrämma livet ur lille Linus.


Bifogar ett kort på den första blommande Ingrid Bergman-rosen - Jannes alldeles speciella favoriter - ganska magnifik! Och vilken doft!


Hem igen, mata hundar, ta ut dem på ordentlig promenad. Hippie följde med Bettan och Olle till Helgö - hade packat sin lilla väska, hon skulle ju stanna över natten - ni vet, favoritnallen, pyjamas, tandborste, snuttefilt......;)


Bitte och Stina fick alltså vara hemma när jag drog till nästa kalas - samma bottenlöst sårade, "hon överger oss"-blick som vanligt när jag gick - och som alltid sitter de tätt tryckta till varandra, för att det skall se riktigt ynkligt ut - mycket bra skådisar..

Men det funkar ju - en liten tagg i själen har man varje gång man lämnar dom, även om det bara är för en kort stund.

God middag, glammigt och glatt, det sjöngs en del, som alltid när vi träffas.

Lyckades få en taxi runt 22.15 - verklig flax!

Och förståss hysterisk glädje när jag kom hem :0) Vi umgicks ett tag både inne och ute, sedan gick jag och la mig. Pallade upp huvudet så att inte nacken gjorde för ont och lyckades somna i den ställningen.


Förb.. besvärligt med denna nackstyvhet. Varm vetekudde, Voltaren-gel, halskrage - ändå är det långt ifrån bra - tvi!

I dag har vi tagit det väldigt lugnt - mest beroende på att jag faktiskt inte kan göra så mycket. En skogspromenad blev det dock närjag hämtat Hippie, som hade skött sig mycket väl - hon sjöng långa sånger när jag kom och berättade allt som hade hänt.


Och vad hittade vi väl i skogen? Jo, de första kantarellerna! Inga knappnålshuvuden utan kantisar med både hatt och ben - inte några jättar, men fullt godkända för plockning - härligt! Nu kan man börja vittja sina ställen. Det gäller bara att hinna före Bitte - hon slänger sig fram om jag inte hejdar henne, och mumsar hejdlöst i sig kantarellerna - bara gula kantareller och trattkantareller, inga andra svampar, även om jag plockar dem.


Snart dags för en liten prommis till, sedan åker både jag och vovvarna till Helgö igen, vi är bjudna på gös-middag - inte illa.








Av Britta Hammarström - 21 juni 2007 18:00

Jobbade några timmar på förmiddagen. Hippie lämnades på Helgö - jobberiet sammanföll med hennes lunch, varför hon fick vara på "kollo".

Hämtade H., hem och åt snabb lunch, ut med vovvarna till klubben, gick i skogen. Tänkte träna lite stå etc med H. och börja "gladträna" Bitte med rutan - men den bistra sanningen var att jag pallade inte! Har åter fått en djävulsk nackspärr p g a AC:n i bilen, ajajaj. Hädanefter blir det halsduk eller dylikt runt nacke och axlar så fort AC:n är på  - det här går inte an!


Åkte alltså hem efter promenaden, pyntade runt lite här hemma, satte på tre stora märgben till kokning. Alla tre hundarna kom omedelbart ut i köket och tindrade med ögonen  och förmodligen med nosen också :0)- tiddelipom och piddelidej, vi skall få märgben!!!!


Hundarna fick mat, gick ut och strosade i trädgården, men satte sig sedan nedanför altandörren och väntade.....

Till slut var det färdigkokt, märgen var urtagen och alla tre fick varsitt hett efterlängtat ben på gräsmattan - lycka!!!

Märgen lägger jag i en skål, ställer i kylskåpet och portionerar ut i små kluttar i de vuxna hundarnas mat ett par dagar framöver. H. får vänta med märgintag, det är för kraftigt för en liten valpmage. De välkokta köttslamsor som sitter kvar på benen, går väl an.


Jag vet att det råder olika uppfattningar beträffande kokta eller råa märgben - har själv bara haft dåliga erfarenheter av att ge råa ben, så här blir det kokta och det har fungerat utmärkt sedan 1980 ;)


Midsommarafton i morgon - trevligt, men också lite sorgligt - nu går det obönhörligen åt "fel " håll....

Fast det är en bra bit kvar innan långkalsingarna blir aktuella igen.

Lunch hos sonen med familj, Bettan och Olle kommer också dit. På kvällen är jag bjuden på middag hos goda vänner på Färingsö - ett gäng samlas sedan många, många år.

Jag kommer dock inte att bli sen, p g a en allergisk gäst kan inte mina hundar följa med, H. är redan utackorderad till "Helgö-kollot", men Stina och Bitte får stanna hemma - alltså tar jag lilla taxin hem vid 22-blecket - längre tänker jag inte lämna flickorna.


Önskar alla en trevlig och glammig midsommar!


PS Glömde berätta att jag klöv en snok i morse....

Har varit så hemsk att jag langat i en massa Myrr i komposttunnan - när jag hittat två ormskinn vid staketet och i princip snubblat på en feting utanför grinden - då fick det vara nog - nu får fanskapen flytta någon annanstans! Jag vill inte att hundarna skall vänja sig vid ormar, kanske jaga dem och nästa gång jaga en huggis!

Åter till i morse - en av Myrr lätt medtagen snok låg återigen precis utanför grinden när jag skulle ut med hundarna, lät dem vara kvar inne på tomten, hämtade resolut en spade och "madame la guillotine" slog till, hårt och skoningslöst. Kände mig hemsk......

Skall kolla i morgon om resten av gänget gett sig av. En klubbkompis berättade att samma sak skett i hennes kompost, men de snokarna hade dessutom ynglat av sig - mängder!!!! med snokungar myllrade runt komposten innan de blev av med dem - hur vet jag faktiskt inte.







Av Britta Hammarström - 20 juni 2007 22:03

Avreste hemifrån kl 16 15, skulle vara på plats i Huddinge, kl 18 00 - rusningstrafiken i Stockholm är inte att leka med...

Destination, Apollogruppens lydnadstävling på Visättra ängar i Huddinge

("Ydddännnge" som en fransman sa till mig en gång för många år sedan, han frågade efter vägen - tog ett tag innan jag hajade; ) - utvikning...)


Jädrans tur att jag åkte så tidigt - tog t ex 40 minuter  (!) att ta sig över Tranebergsbron! Skulle nog ha tagit färjan i stället. Nåja, så småningom landade jag på rätt ställe, jag var inte ensam om att ha fastnat i trafiken...

Anmälde mig, inväntade lottning - rastade hundar under tiden. Olle kom strax efter mig, han skulle döma lydnadsklass II, jag tävlar lydnadsklass I med Bitte.


16 ekipage i ettan, två platsliggningar, 8 i varje. Jag drog startnummer 8 - bra! Då får Bitte ligga på kanten, mindre risk att hundar på båda sidorna går upp och drar upp även henne.

Bitte låg som en liten klippa, rörde inte en muskel (inga fästingar den här gången ;) Tandvisningen följde på platsliggningen, inga problem där heller, domaren fick en liten puss och så var det helt ok att titta på gaddarna.


Gick bort till bilen, tog ut de två andra hundarna igen och "minglade" lite, medan vi väntade på vår tur. Ettans program går ju ganska fort, så jag höll koll ordentligt på fotbollsplanen där tävlingen gick - en jättefin, kortklippt gräsmatta!

Satte in Stina och Hippie i bilen, efter vattning av alla tre och gick bort till fotbollsplanen med Bitte, som anade vad som var på gång och hade väldigt bråttom.

Gick lite linförighet och gjorde några halter och vändningar, medan hund nr 7 gick sitt program och så stegade vi fram till tävlingsledaren.


Bitte gick som en dröm! Alert men samlad, fokuserad på mig, uppmärksam vid vändningar och halter, inte en blick på tävlingsledaren, ingen tendens att gå på hennes kommandon - Bitte gick helt enkelt ett kanonprogram!!

Lägsta poängen var en 7:a, vid apporteringen, vi missförstod varandra lite och jag fick göra dubbelkommando.


Domaren sa, efter avslutat program, "det där såg riktigt bra ut"!

Jag tackade förstås, klappade om Bitte extra, gick av planen och kände att här har vi nog ett förstapris i alla fall. Svårt att hinna kolla poängen vid alla moment, men som sagt, 7:an var det lägsta jag såg.


Åter till bilen, Bitte fick mer vatten - törstig!!! Tog ut de andra två opch så gick vi och strosade runt på grönytorna, gick bort från den lilla klubbstugan och övriga tävlande, kunde släppa hundarna så att de fick rasa och busa en stund. Satte så in Stina och Bitte och behöll Hippie ute, gyllene tillfälle att social- och miljöträna lilla fröken på ny plats,med nytt folk och nya hundar.

Köpte mig en kopp kaffe och en liten muffins, Hippie gjorde lite nya bekantskaper, blev gullad med av ett antal personer - upplevde också sitt livs första radiostyrda bil!! En kille höll på och körde med en dylik en bit från hundverksamheten - jag ilade förståss dit med Hippie. H. tittade storögt på det lilla rytande monstret som for omkring som en galning på gräset - killen som körde bilen förstod nog vad jag höll på med, så han körde bilen mot Hippie, men så fort han såg att hon backade lite, vände han den och körde åt andra hållet. Så där höll vi på en stund, så fort bilen kom för nära, tyckte Hippie att det var lite läbbigt, tittade på mig och tog några steg bakåt, men så fort den vände, så var hon framme och ville gärna hänga på.


Jag vinkade till tack åt "bilföraren", gick till bilen och satte in Hippie, hon var vid det här laget rätt trött efter alla intryck, knöt ihop sig, grymtade och förklarade att nu tänkte hon faktiskt sova!

 Tog ut Stina och Bitte igen, pratade lite med medtävlande och med Olle, som var klar med tvåorna.

Prisutdelning i klass II - 2 förstapris av 7 tävlande - applåder och fina priser!

Olle drog sig hemåt och Stina, Bitte och jag inväntade prisutdelning i klass I. Plötsligt sa någon "såg ni det lilla kidet"?  "Var"? "Därborta"!

Och johodå! Där skuttade ett pyttelitet rådjurskid alldeles bakom och bredvid klubbstugan - kunde inte vara mer än någon vecka gammalt - skutt, skutt, alldeles tätt intill alla dessa hundar och människor!

Kidet försvann - vi undrade verkligen om mamman hojtade på kidet eller om det faktiskt hänt henne något - den här lilla krabaten var alldeles för "ny" för att klara sig själv.


Så var det klart för vår prisutdelning. Som vanligt började man bakifrån - ekipage på ekipage stegade fram, fick sin kritiklapp, tackade funktionärerna och alla fick någon liten "grej" med sig.

Plötsligt var vi på "pallplats" och Bitte och jag var fortfarande inte uppropade - wow! I varje fall var förstapriset bärgat, för nr 4  hade över 160 poäng.

Så himla roligt! Bitte och jag landade på en 2:a placering, med 177,5 poäng (av 200 möjliga) - av 16 tävlande, i klass I.

Duktiga lilla Bitte:0)

Vann gjorde en väldigt trevlig och välgående curly coated retriever.

Bifogar en bild på Bitte med sina priser - hon ser ut att undra "är detta mitt alltihop"? Får be om ursäkt för Bittes "Baskervilles-hund-ögon", men jag har inte haft tid att helt få kontroll på fotoredigeringsprogrammet  i den nya datorn.

Nu laddar vi för nästa lydnadsetta, på Södertälje BK, onsdag kväll 27/6.





Av Britta Hammarström - 18 juni 2007 17:14

...att åka in till en "ögon-akut", d v s S:t Eriks ögonsjukhus.

Förra året råkade jag ut för en glaskroppsavlossning på höger öga - inget farligt, bara lite obekvämt när det händer och man bör kolla det tämligen omgående, för att se att inte näthinnan är påverkad , med ty åtföljande näthinneavlossning - då måste det laserbrännas och stås i.

Detta är en typisk åldersförändring, glaskroppen skrumpnar ihop och lossnar från bakre delen av ögat.


Det sker ganska snabbt, man ser plötsligt "ljusblixtar" i kanten av ögat, det flyter små moln över synfältet och till slut är det mest "fluglortar" som flimrar runt. Fluglortarna får man behålla, kanske livet ut, men det minskar, syns mest om man tittar mot en vit bakgrund.


Nåväl, alltnog och emedan - jag levererade valp till Olle på Helgö, snickare Andrei umgicks med Stina och Bitte och jag drog till ögon-akuten.

3 timmar på akuten - smockfullt i väntrummet - atropindroppe i ögat, vänta, vänta, vänta och så till slut in till trevlig, kvinnlig ögonläkare som gjorde grundlig undersökning och lysning. Allt väl, ingen näthinneavlossning, bara glaskroppen som dragit sig tillbaka. Perfekt tryck, bra synskärpa - tack och ajdö.

 Och - som läkaren så riktigt påpekade "nu har det hänt två gånger, nu händer det inte igen" :0)


Nu är Hippie avhämtad, dags för ordentlig promenad - Stina och Bitte är klart missnöjda med dagen hittills - alldeles för lite aktiviteter.





Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards