Alla inlägg under maj 2009

Av Britta Hammarström - 31 maj 2009 16:59

På den första bilden är Umber en ungdom, så här ser han ut i dag.


Av Britta Hammarström - 31 maj 2009 13:17

Men här skall inte klagas !

Gick en ca 45 min lång promenad med vännerna för en timme sedan - det var snudd på att västgötarna snubblade på tungorna på hemvägen, ändå gick vi inte fort och på väldigt "lättgången" mark.


Här tar de en liten paus i skuggan.


 Hippie fick ett ryck av "spring-fnatt", for runt som ett jehu, men fick snart kasta sig ner i skuggan hon också.


Näktergalen sjunger så vackert ute på fältet, att den bara orkar hålla på så länge.



Har dragit mig inomhus en stund, det blev för varmt under markisen. Städar lite i mina fotoalbum på datorn - gu'sigförbarme så många kort som verkligen inte är något att ha - varför i fridens namn har jag sparat dom?


Men här är ett som skall sparas - Umber von der Prignitzer Flur -

Hippies pappa - stilig herre!



Och fröken Hippie är inte helt olik sin pappa




Trevlig grillkväll med goda vänner  i går  - vi satt ute tills myggen drev in oss  vid 22-tiden.

I dag blir det bara klippning av en gräsmatta  - inge´mer!


Av Britta Hammarström - 30 maj 2009 11:04

..Oxbergsbloggen stängt - p g a vackert väder :0)

Av Britta Hammarström - 29 maj 2009 18:52

...har vi gått på i dag också, lugnt och skönt hare´ vatt´.

Rensat lite rabatter, kantklippt lite, suttit och kvillrat med tårna....


Gått lite prommisar, serverat "de tre musketöserna" fredagsgodis/märgben

Och nu skall jag fixa middag till mig själv - förkylningen är bättre, eller...förkylningen är sämre och jag är bättre...


På promenaderna har jag njutit av alla blommande buskar och träd - ljuvligt!

Och min grannes syrener - fantastiska!


Småbrudarna smaskar.. 


..och banannäsan..


That´s it folks :)

Av Britta Hammarström - 28 maj 2009 18:45

Eftersom dagen verkade gå i skurarnas tecken och mandrom även i dag känner sig lite uschlig och t o m har fått nyttja näsdroppar, tänktes det att vi kunde ta det lite piano.

En kort prommis vid 10-blecket, så ägnade jag mig åt DN. Hundarna knoppade.

Vi grejade lite i trädgården, solen lyste plötsligt och det torkade upp väldigt fort, så himla torrt som det är i marken så säger det knappt "sluurrp" innan allt vatten är borta.

Tänkte ta mig en siesta i bingen. La mig, alla tre flockades runt mig i sängen - jag läste lite i min bok, kände snart att ögonen ville sluta sig - la undan boken och gottade ner mig.

Hippie tog ett skutt rakt över oss allihop, tassade ut och la sig i soffan i vardagsrummet - hon tycker ofta att det blir för varmt.


Och nu började det....

Det är inte ofta jag lägger mig dagtid, och när jag gör det brukar jag få knoppa i ca en timme, men i dag....


Först var det så beskedligt....

Bitte: Staaackars matte, är du förkyld, puuuuss, ligg och vila du, vi kompar"...

(jag hade kameran på nattygsbordet och när jag insåg vartåt det barkade, roade jag mig med att hålla upp kameran och ta bilder på måfå - det blev många ;) men här är de som jag sparade)


La mig på rygg - Stina bökade snabbt in sig under högerarmen


Man kan också tävla om vem som kan ligga absolut närmast ! Här verkar det vara dött lopp.



 Här hade jag precis börjat dåsa bort, Bitte hade just gjort ett avstamp i min mage, hoppat ner och tagit några slick ur vattenskålen vid dörren  - kände plötsligt att jag var  rätt iakttagen -

Stina: Vet du att du legat här och drönat, mer än en halvtimme..."



Bitte hoppade upp igen och nu var terrorn total

"HALLLÅÅÅÅÅÅÅ - någon hemma? Vi har tråååkigt"


Båda: Nu är hon på G, ett ben på golvet"!!!


Båda: YEESSS! Seger! Hon står upp!!! 



Den stackars matten: Aaammmeeen snääälla, jag är faktiskt sjuuuk.....

Ok då, vi tar väl en tur till skogs......suck.....



Av Britta Hammarström - 27 maj 2009 18:14

...mandrom är förkyld :(

Inte någon dundererkältung, men lite uschlig och sdubig - men man tar't med jämnmod, det var väldigt länge sedan bacillus snorus et hostica drabbade mig.

Är bergsäker på att det gräsliga vädret och den totala nedkylningen i Österbybruk drog igång detta.

Nog tjatat om det.


Nu är detta års renoveringsprojekt i stort sett klart. Fattas lite småsaker, räcke till trappan,finjustering av plattorna, taklist på ena sidan av garaget, elkontakter på utsidan..

Detta får anstå till måndag.

Snickarpärlan Andrei slutade nämligen tidigt i dag, flyger i arla morgonstunden torsdag till London, för att med hustrun se Depeche Mode-konsert, låter häftigt :0)

Och är dem väl unt, så in i norden som de jobbar båda två. Mamma är influgen från Estland för att få lite kvalitetstid med sina barnbarn ;)

Frågan är bara om Andrei håller sig vaken hela konserten....


Vännerna och jag har tatt' det lugnt i dag, jag har skrotat lite hemma, gått en skogsprommis - vovvarna umgås växelvis med mig, Andrei och Igor. Vädret är ju fint så de kan strosa ut och in som de vill.

Jag har med varsam hand försökt återställa de två arma rabatterna som varit trampade i och på å det värsta under byggnationen - vi får se om rosor, diverse grönt och en liten hortensia har get tupp andan - de lever i alla fall, så mycket har jag konstaterat...

Men hur allvarligt skadade de är vete katten, gör nu lite akutinsatser, talar vänligt till dem  och ger konstgjord andning, så får vi se....

Smultronplantorna verkar må hyvens.


Suck! fint va.....








Av Britta Hammarström - 26 maj 2009 22:12

Gav vännerna mat och släppte ut dem.

Sov en stund till.

Vaknade när snickers kom och började jobba.

Vovvarna ut i trädgården och morsade samt strosade runt lite allmänt.

Dusch, kaffe macka, DN.

Fixade kaffe till snickers.

Packade ryggsäcken för sökträningen.

Till sökträningen.

Rastade vännerna.

Vallning av sökrutan, Bitte och Stina var med.

Träffade barn- och ungdomsvännen Lena, som kom på promenad med make och goldenflicka - såå roligt att träffas - längesedan :0)

4 timmars sökträning inklusive fika efteråt.

Hippie var inte alls i slag i dag -jag avbröt, ville inte att hon skulle ha "dålig bild" till nästa gång.

Hem, handling på vägen.

Sam kom från skolan - hann umgås med honom en stund.

Hämtade Eli på dagis i Sånga-Säby.Middag - Lisa kom från sin teaterkurs.

Janne hämtade barnen.

Åkte till klubben, hann vara med på skotträningen med Hippie - lugn och obekymrad.

Rastning av alla tre i skogen.

Träning.

Medlemsmöte i klubbstugan.

Snabb rastning i skogen efteråt.

Gjorde några korta, roliga markeringsövningar med Hippe, Bettan var figurant - gick galant. 

Hemma kl 21 00.

Drack thé, tittade på The Mentalist.

Vännerna är ute sista vändan im garten

 Och nu är det natti, natti....

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards