Alla inlägg under mars 2008

Av Britta Hammarström - 31 mars 2008 18:13

..är är det i väderleken. Häromdagen såg det ut så här när man spanade ut på baksidan.

I dag satt jag på trappan och drack kaffe på eftermiddagen, solen lyste varmt och skönt, hundarna strosade runt, inte en snögnutta på marken, torrt och fint, pärlhyacinterna börjar sticka upp näsan i rabatten.

Lyssnade på den här vackra sången och musiken -

"Blomsterduetten" ur operan Lakmé  av Leo Delibes - så rogivande...

http://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8


På förmiddagen tog vi skön skogspromenad med Birgitta och Nadja. Medan jag väntade på Birgitta, som hade ett ärende före prommisen, lekte jag min "julgranslek" :0) "Åh, den där granen skulle vara perfekt som julgran, eller den..." Men det kommer aldrig längre, hittills har jag inte vågat mig in på den kriminella banan, d v s att sno en gran ;) Men till nästa jul tänker jag banne mig ta reda på om det finns något ställe där man kan hugga sin egen gran - är så trött på dessa fnösketorra köpegranar.

 

Efter kaffet sådde jag dill, persilja och rödbetor i små lådor. Upptäckte att morotsfröna satt fast i  såband och skulle sättas direkt i jorden så småningom. Blir kul att se hur det funkar.

Nu har jag ju min fina stora trälåda, där jag kan dra upp lite nyttigheter. De två vinrankor som hittills är det enda som planterats där, ser ut att må bra.


Ställde ut konerna i akt och mening att träna rutan med Bitte och lite småsaker med de andra två, men då ramlade Olle och Bettan in och hojtade på kaffe och thé - dom hade varit duktiga och konditionsgått med hundarna i skidbacken, upp och ner, upp och ner. Det bygger fronten det se:0)

Det får bli ett litet pass med flickorna nu, dom såg när jag ställde ut konerna och gnuggade tassarna - "Yes! Vi ska få ha kuul"!





Av Britta Hammarström - 30 mars 2008 17:04

Har ni sett?

Björkarna skiftar i lila! Nu smäller det snart :0) Såg massor med fjuttilago på promenaden

 och den första citronfjärilen for förbi - såg faktiskt ut som om den var lite på röken, hit och dit, gjorde loopar och såg allmänt tossig ut :0)


Har nu gett nedervåningen en rejäl omgång, herremindar så Hippie fäller....

Vännerna har legat ute på tomten i flera timmar, altandörren har stått öppen hela eftermiddagen, men jag ställde en grind för dörren, annars blir det ett evigt fjantande ut och in och det är inte riktigt torrt på gräsmattan ännu. Det krävs fortfarande ett visst mått av sanering vid insläpp.

Är jag inne och tjejerna ute så måste dom in stup i kvarten och fråga om jag inte tänker komma ut till dom, är jag ute har dom inte en tanke på att gå in - sickna små fjollor:0)

Vojne, hoppas det blir bra väder när grabbarna Feldt är här - 20 tassar och 5 magar....men det har jag varit med om förr, kräver bara lite organisation.


Nykokta märgben serverades å baksidan, så flickorna har haft full sysselsättning.

Jag tror baske mig att jag skall gå och lägga mig raklång en stund, kommer aldrig att orka hålla mig vaken under Wallanderfilmen annars :0)








Av Britta Hammarström - 30 mars 2008 09:01

Titta och njut! Jag fick två länkar av Anna Jarander - hon dansar freestyle med västgötarna  Asco och Yra - man blir så lycklig när man ser dom! Så fullständigt underbart att se Anna med de här två - det lyser om dom - hundarna är så duktiga och så glada!Vilket kanonjobb du gör med dina hundar Anna!

Asco är ung och ännu inte så rutinerad, men har utvecklats jättemycket sedan jag såg Anna träna med honom tidigare. Yra är 7 år (kullsyster till min Stina) och med henne har Anna tränat och tävlat både lydnad, agility och freestyle.

http://www.youtube.com/watch?v=z0woUZ8b9YI

http://www.youtube.com/watch?v=6xqvOHACMxc

Av Britta Hammarström - 29 mars 2008 19:05

Flämt!

Nu har man sprungit ett antal timmar i ett ridhus och visat hund.

Vistartade kl 09 00 i MBK:sklubbstuga, med lite teori och frågor - stackars handlerintruktören åkte fel och vi fick vänta lite, men det gjorde inget - ingen av de närvarande var trögpratad och kaffe fanns det :0)


Efter teorin åkte vi till ett närliggande, jättestort (90 meter långt) ridhus och där vidtog exercisen - jädrar anoda - här fick man springa....

Ganska tungt att springa i allt strö och mandrom är ju ingen lättfotad älva precis :0)

Men faktiskt - efter ett antal varv, med goda instruktioner ringande i huvudet - märkte jag skillnaden.

Och visst, det var lite paus emellanåt, men vi höll på i ca 4 timmar!

tillbaka till klubben, Olle och Bettan hade fixat smarrig lasagne och sallad - alla var vrålhungriga efter allt springande:0)


Tillbaka till ridhuset, där vidtog tips och demonstration av och om klippning samt grooming (pälsvård). Den här gossen kunde verkligen trolla med sax och borste - oj så många bra tips man fick!


Vrooom - tillbaka til klubbstugan för genomgång och en sista fika.

En väldigt lärorik dag måste jag säga. Visserligen var det mycket "basics" som mandrom faktiskt visste tidigare, genom att jag ställt  ut västgötar så pass mycket, men när det gäller collie, är jag verkligen novis och fick mycket matnyttigt med mig hem.


Nu är man lite tom i bollen, skall fixa lite ätbart och ta igen mig, förmodligen ganska tidig sänggång. I morgon skall huset få sig en omgång och hundarna också:0)

D v s , jag skall promenera och aktivera dem. I dag har det blivit ganska många, men inte så långa "vädringar" - framför allt västgötarna har fått stå tillbaka, men jag smet iväg alltsomoftast och tog ut dom :0)

Hippie är jättetrött - undra på det.


Har fått rapport från SKV:s årsmöte - lite rabalder var det tydligen, men det handlade mest om ekonomin - hur i hela friden kan man göra av med 64.000 i kontorsmaterial i denna lilla klubb? Otroligt! revisorerna hade lämnat ett påpekande - rätt!

Valberedningens förslag gick igenom - känns som en lättnad, eftersom jag ingår i valberedningen.

Så får vi se om den nya styrelsen får lite fart på skutan . Jag vet i alla fall att en sympatisk och driftig person står vid styråran:0)


Svejsan!








Av Britta Hammarström - 28 mars 2008 18:06

..är man hemma från CosmoNova.

Filmen om dinosaurier var klart godkänd - både 11-åringen och 15-åringen tyckte att den var häftig.

Det här filmsystemet (IMAX) är verkligen överväldigande - man glömmer faktiskt från gång till gång hur hisnande det är.

Vi for mellan New Mexico och Mongoliet och såg en hel del av hur paleontologer försiktigt tar fram fossila dinosaurieskelett ur ökensanden - blandat med animerade sekvenser av olika "dinos" som slogs eller dog massdödar - dränkta av stormfloder eller begravda under bergsskred.

Så måste det förmodligen ha gått till, annars kunde inte så många skelett bli hittade på samma ställe.

Det mest fascinerande tycker jag är - de här djuren har faktiskt funnits - de är ingen produkt av en penningsugen filmproducent i Hollywood:0)

Efter filmen och lite shopping i presentbutiken - vi köpte bl a en jättesöt skunk till lille Eli, som är för liten för sånt´här. Hem, matade hundar, släppte ut, in med hundar och (glassätande) barnbarn i bilen och skjutsade hem barnbarnen. Blev serverad gott kaffe av min gulliga svärdotter, tog en prommis i deras skog med vännerna och så hem igen.

I morse, när jag drog upp persiennerna stod 4 rådjur ute på fältet, i morgonsolen. Ekerös kvinnliga motsvarighet till Jan Lindblad väckte snabbt mobilen och tog ett par bilder - här är resultatet - ni ser åtminstone två av dem va.....

Den lilla högen på gräsmattan är lite av de sorgliga resterna efter en (tidigare) vackert blommande kruka med påskliljor, resten ligger på lite olika håll. Ställde ut den på baksidan i går, för vidare transport till komposten.

Bitte skrek "jag fixar det morsan - nema problema"!! Och hej och hå, där for plastkrukan all världens väg - Hippie mördade den omedelbart och Bitte gjorde flis av både lökar och bladverk - Stina satt prydligt på trappan, kastade en blick på mig och jag tyckte att hon skakade lite på huvudet :0)


Dax för lite middag - och så dansfinalen - åtminstone själva danseriet , sedan blir det nog bingen. I morgon är det nämligen "på kurs med Kenth" - handler- och groomingkurs för collies, 09 00 - 17 00. Jag kommer att se till att västgötarna får sin tid också :0)

G´afton!


 




Av Britta Hammarström - 27 mars 2008 19:40

Den här länken hade Skogstrollet på sin blogg - den "stal" jag fräckt och omedelbart.

Har faktiskt sett något liknande för flera år sedan - nå kära bloggvänner - vilken ras tillhör ni? Själv blev jag en mops :0)


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45926&a=509489&lid=puff_516337&lpos=extra_0

Av Britta Hammarström - 27 mars 2008 19:02

Jobb i dag och så blev det klubben på eftermiddagen. Hippie och Bitte var väldigt alerta och med på det mesta - Stina.......hon är fullt upptagen med att gå in i höglöp.

Försökte göra lite kul saker med henne, men det kunde jag ha struntat i - hon tittade bara på mig och sa "stör inte, jag kollar efter grabbar - flytta på dig, du står i vägen, där borta är en snyggning"!


Hade själv stämt träff med en herre på klubben, en fantastisk klubbkompis som donerade en massa priser till västgötarnas circuitutställning - tack, tack, tack C. ! 

Vi har fått så mycket priser från olika håll att vårt prisbord kommer att gå till historien :0)


Har nu kånkat in allting i garaget och är lätt nervös - garaget går inte att låsa från framsidan, bara från baksidan.....tänk om.......Jag får göra min speciallåsning om jag åker bort mer än någon timme - den håller bra även om det inte sker med nyckel. Och det är klart osmart att försöka ta sig in från framsidan - då ser grannarna klart och tydligt vad som pågår, baksidan är mer anonym, men där är det ordentligt lås på dörren och ganska kraftig trädgårdsbelysning så fort det mörknar.

Tur att man inte har alla priserna här, de är fördelade på lite olika ställen i landet ännu så länge.Så småningom skall de samlas på ett ställe, men inte hos mig, eftersom jag inte kommer att vara med på Almare-Stäket den dagen.


I morgon blir det rastning och aktivering fram till kl 12 (nja, inte oavbrutet ), sedan skall jag träffa Sam och Lisa i Tappen (Tappström) och så drar vi till CosmoNova. Först käkar vi lite lunch och så tittar vi på dinosauriefilmen kl 14 - skall bli kul!

CosmoNova är verkligen häftigt, en ganska total filmupplevelse kan man lugnt säga:0)

Avlevererar Sam och Lisa, antingen hemma i föräldrars ömma vård eller också tar de bussen från Tappen, vi får se.


Fredagkvällen kommer jag nog att ägna mig åt att ta reda på vem som vinner Let´s dance - har svårt att bestämma mig för vem jag vill skall vinna.

Tina är makalöst duktig, glad och pigg, MEN...

Jag tror faktiskt att jag helst vill att Tony Richardson skall vinna, han är så totalt "o-chosig", men dansar ändå så otroligt bra.


Nu måste jag "lista" prisprylarna och skicka till kompisen Karin, som håller reda på allihop.

Av Britta Hammarström - 26 mars 2008 19:39

Är väldigt glad att jag inte befann mig här när bilden togs...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards