Alla inlägg under mars 2009

Av Britta Hammarström - 31 mars 2009 19:22

...för din vänliga kommentar i min gästbok. Letade efter en dylik på din hemsida, men hittade ingen, så jag får svara här.

Alltid lika kul att ses, vi springer verkligen på varandra så där hux flux :0)

Jag hann ju inte träffa din maremmadam så mycket, hoppas det gick bra i gruppen!

Spännande att se var vi snavar över varandra nästa gång :0)




Av Britta Hammarström - 31 mars 2009 18:28

...vad hava vi då gjort i dag?

Stigit upp, efter att ha sovit i princip i ett sträck sedan kl 22 i går afse -ovanligt att inte vakna flera gånger än en (även om jag brukar somna om ganska omgående).

Packat för sökträningen, dragit till skogs på Lovö, rastat gänget och inväntat sökkamraterna.

Intensiv träning i härligt vårväder, det rann och porlade överallt - vissa stigar var dock fortfaranda så isiga och hala att de gick inte att ta sig fram på.

 Fika, i fortfarande ljuvligt soligt väder. Vi bestämde två nya träningsdagar och så diskuterade vi när och hur vi skulle träffa sökgänget från andra sidan staden - d v s Tyresö. Vi har kommit överens om att träffas då och då, bra med nya figuranter och man kan alltid byta tips och idéer.


Såg på nätet att collie med husse klarat LP i lydnadsklass II på tre tävlingar - bra jobbat!

Mina närmaste tävlingsplaner är Lydn I med Hippie och lydn II med Bitte, den 18/4 samt appellsök med Hippie den 2/5 - så får vi se hur det går.

Bitte har ett förstapris i tvåan, men hon behöver tävlingsrutin.Det har ju inte blivit något sedan förra sensommaren, p g a parning, dräktighet och valpar.

Den 18/4 skall Hippie också exteriörbeskrivas.

Ännu närmare ligger Lilla Stockholm, där Bitte och Stina skall dansa i ring.

Tänk en sådan "underlig perschong" jag är ( i säkert mångas ögon) -Jag både höftledsröntgar, ögonlyser, mentaltestar,exteriörbeskriver, vallanlagstestar, tävlar lydnad, tävlar bruks  OCH ställer ut mina hundar -

och alltihop känns rätt och bra att göra och mina hundar är nöjda, glada och trivs kanonbra med alla sina aktiviteter - som sagt, en del har nog idiotförklarat mandrom, d v s  "en sådan där bruksidiot" - men med ett stort, brett leende kan jag ärligt säga - vassego! Det bjussar jag på !


Efter 4,5 timmar i skogen (vi rastade också efteråt) åkte vi mot hemmet, duschning av vännerna och torkning. Fram med dammsugaren, dammsög, Sam kom från skolan. Gav vovvarna mat, fixade pannkakssmet (med lite vispgrädde i...) och åkte iväg och hämtade Eli.

En glad och frisk Eli, som ätit som en häst i ett par dagar - mycket att ta igen sedan kräkeriet .

Lisa hade glömt busskortet (inte första gången - slarvmaja), så henne fick jag hämta vid Q8. Hade vi haft mer gott om tid så hade hon fått gå, men nu var det lite brådis, hon måste hinna äta före judon.

Janne hämtade Eli och så skjutsade jag Sam och Lisa till judolektionen.

"Farmors taxiservice" ;)


Nu har krutröken lagt sig - vad skall jag hitta på nu då......

Jo, ta och ställa mig framför lilla köks-TV:n och stryka - känns som en lagom nedtrappning på dagen :0)

Är det någon mer än jag som tittar på "The Mentalist"? Jag är rätt förtjust i den där lockige, leende gossen !


Intressant läsning på sidan "Collieinfo"

Protokoll från SBK:s Förbundsstyrelse

2009-02-27
Betr. Skrivelse gällande Collierasen ur ett antal uppfödare synvinkel

Vid dagens förbundsstyrelse förelåg ovan nämnda skrivelse från ett antal collieuppfödare, över vilken Kennelklubben har begärt yttrande.

Collieklubben och Brukshundklubbens utskott för avel och hälsa har inkommit med yttrande över skrivelsen, se bifogat.

FS beslutade att uttala sitt stöd för collieklubbens arbete med att följa upp RAS. I RAS framgår behovet av att bl.a arbeta för en förbättring av rasens mentalitet. Brukshundklubben värnar om de arbetande raserna dit collien sedan mycket lång tid räknas.

Med hänvisning till pågående utvärderingar av MH och SKK/CS beslut att framöver prioritera mentaliteten inom alla raser, ser inte Brukshundklubben någon anledning att nu förändra kraven ang. känd mental status.

Brukshundklubben önskar dock att Kennelklubben tydliggör att det är ett brott mot grundreglerna (§ 2:3) att använda hundar i avel, oavsett ras, som uppvisar överdrivna rädslereaktioner eller aggressivt beteende. Collieklubbens uppföljning av RAS visar att det kan vara så att vissa uppfödare i detta avseende inte följer grundreglerna.

FS beslutade att till Kennelklubben bifoga de från Collieklubben och Brukshundklubbens utskott för avel och hälsas inkomna yttrande.








Av Britta Hammarström - 30 mars 2009 14:07

Nu är den på G!

I dag är det den första vårdagen! Visserligen "vårvindar friska", men det är bara bra, då torkar det upp fortare i markerna.

Ljuvlig promenad på förmiddagen, småfuglarne skrek halsen av sig i vild våryra, solen värmde.Så gick man där med vännerna skuttande runt, kände frid i själen och njöt.

Filosoferade lite över det egna livet - man har det oförskämt bra - var tacksam människa!

Ja ja, jag försöker tänka på det....


Väldigt trivsam träning i går, trots ett ruggigt geggigt underlag.

Mycket skratt och stoj vid fikat efteråt. Vi fick en ny medlem i gruppen - kul och välkommen! Matte och fina sobeltiken kunde bara vara med en stund, men kommer igen.

Här är nästan hela gänget på väg in mot klubben efter "kissrunda" före träningen.


Och se här vad jag hittade på dagens promenad!


..och inte bara en, flera!    Lycka!


Dags att gå ut och röja upp  kvistar och grenar efter trädgårdsmästare Carinas framfart med mina två aplar. Hon har gjort ett jättebra jobb med dem - verkligen behövligt!


:0)

Tittade på bloggen den 30/3 2008 - och minsann fanns där också en bild på tussilago!



Av Britta Hammarström - 29 mars 2009 10:35

Grågrågrå morgon, men inget snöande - alltid något, som f-n sa när han fick se Åmål:0)

Varför nu stackars Åmål skulle vara så trist.


Aj aj Annethe, tilltryckta revben gör ont. Jag förstår väl att du inte kom till årsmötet, fast det hade  varit trevligt att ses :0)

Solan, man känner verkligen  att ni som bor "norr om Gävle" ofta  är missgynnade när det gäller aktiviteter - det gäller inte bara västgötaspetsfolk, det är nog allmänt så.

Tack för hälsning och visst är det bra när man slipper ha knogjärn med sig till ett årsmöte :0)

Collie-SM går i Piteå i år, vi är ett gäng som åker upp från Stockholm, jag skall delta i SM med Hippie men skall också ställa ut Bitte och Stina på SKK:s utställning, eftersom det är samma vecka. Kommer du kanske att åka dit?


Läste  apropos bråk och elakheter - här gällde det specifikt "bloggskvaller"-

en kommentar av Amelia Adamo, i dagens DN:

" Det behövs en journalistikens Anticimex, annars tar råttorna över skeppet".

Må dä.....


Måste lägga till en liten berättelse om vad som hände förra veckan.

Jag fick oljeleverans i måndags och lappen om mängden låg som vanligt i brevlådan.

Då jag nu har en värmepump också, så ringde jag förra året till oljeleverantören och bad dem minska leveransen  - ok, allt väl!

Lik förb.. fick jag samma mängd olja som tidigare.

Ringde leverantören som gjorde en pudel i telefonen, utlovade mig en rabatt och ändrade beställningen igen.

I fredags kommer fakturan - jag läste och läste.....

Jo minsann, "Summa att betala 288.155:-" Tvåhundraåttioåttatusen krisch?

Visst är olja dyrt, men.....

Ringde leverantören - samme unge man svarade - "jo, jag undrar lite över min faktura".....och så uppgav jag kundnummer.

Dödstyst i luren......

Så säger han med svag röst "men detta är omöjligt, det kan bara inte hända".....

"Men som du ser så har det hänt"....

Den stackars mannen var helt knäckt, han gjorde en hel pudelkull i telefonen.

Jag fnissade faktiskt och sa att jag tog det hela rätt lugnt, jag tyckte lite synd om honom.

Det märkliga var att inte en siffra var rätt på fakturan, det var inte bara så att ett decimalkomma hamnat fel - inget stämde!

Han lovade mig en ny faktura - jag väntar med spänning :0)

Men jag tänker behålla den gamla - som ett roligt minne.





Av Britta Hammarström - 28 mars 2009 20:04

Resan ner till Jönköping i går var en rysare!

Det var nog bland det värsta väder jag kört i - toksnöade, ingen plogning eller saltning på E4:an.

Stannade vid Nyköpingsbro och rastade samt matade vovvar - 1 dm snö och fortfarande tätt snöfall!

Fortsatte.

Trafikrapporter flöt in via radion hela tiden - "lastbil på tvären", "personbil på taket", "bil i mitträcket" - gulp!

Höll mig lugnt i min innerfil, ibland gick det i 50 på E4:an.

Galningar fanns det naturligtvis som brakade om, lätt slirande hit och dit, när man såg någon vara på väg att köra om - öka vindrutetorkarna till full hastighet - slosscchhh- de sprutade upp snösträngen i mitten rakt på vindrutan, man såg absolut nada i några sekunder -  lite obehagligt faktiskt.


Mellan Norr- och Linköping lugnade vädret ner sig, termometern i bilen visade på +1 i vägbanan och det blev mer regn än snö - vägbanan blev blöt.

Kom ner välbehållen till Villa Björkhagens camping och konferensanläggning, fick min stugnyckel och lastade ur bilen.

Gick en ordentlig prommis med vännerna, fixade mat och spenderade resten av kvällen framför TV:n.

Promenad igen på morgonen, packade in ibilen, städade av stugan och åkte till årsmötet.


Ett välbesökt, lugnt och trevligt årsmöte. Fantastiska Lillemor och Knutte Andersson hade återigen sponsrat ett lotteri med fina priser - intäkterna gick till SKV, 1000 kronor - all heder åt sådana medlemmar.

Valberedningens förslag togs i sin helhet - vi tre (jag, Karin och Gudrun) som suttit i valberedningen har verkligen jobbat stenhårt för en (ännu mer) engagerad styrelse.

Ekonomin var betydligt bättre för 2008 än året innan- och så får vi ett fint tillskott i år, från Katrineholmsutställningen - 17.000:-


För tredje året i rad var Ionie Oskarsson (SKK:s 2:e vice ordförande) vår årsmötesordförande. Skötte förhandlingarna på samma vänliga sätt som tidigare, med samma precisa kunnighet om föreningtekniska detaljer.


Avgående funktionärer avtackades, vandringspriser delades ut och så var mötet över.

Alltid lika trevligt att träffa västgötaspetsfolk från när och fjärran - träffa nya medlemmar och få krama om "gamla polare" som man inte ser så ofta, beroende på geografiska avstånd.

En trevlig detalj från mötet var att när röstlängden kollades, presenterade alla sig, mycket kort, men ändå bra för alla att få ansikte på varandra. Kom då på att vi faktiskt haft västgötaspets i familjen i 28 år!


Så här såg det ut när jag bäddat min säng i stugan.



Och var skall jag sova då?


Dags att deltaga i "Earth hour" - släcka alla lampor och tända ett par ljus.


Av Britta Hammarström - 26 mars 2009 18:25

... att packa en liten väska till mig samt en bag med "nödigheter" till vännerna.

I morgon eftermiddag drar vi till Jönköping och en stuga, på vår vanliga trivsamma campingplats, Villa Björkhaga.

Lördag är det SKV:s årsmöte, som vanligt i Studiefrämjandets lokaler i Husqvarna.

Bettan och Olle kan inte ha mina flickor på lördag, därför åker jag på fredagen. Då kan vi gå en ordentlig promenad på det fina promenadstråket invid campingen när vi kommer fram och en på lördag morgon före mötet.

Under mötet måste vännerna vara i bilen, men sedan kan jag åka en bit hemåt och stanna och rasta igen.

Känns helt uteslutet att åka fram och tillbaka på lördagen - det skulle bli bilen hela dagen för brudarna - icke!


Så - först en prommis på "banan" på morgonen, så lydnadsträning med sökgruppen, hem och stuva in prylarna i bilen och så mot Jönköping!


Jag kunde inte låta bli att sno de här bilderna från Hilmas blogg och Sagogårdens - mina (förlåt, Bittes) små flickor - jemine  så fina ni är :0)


Här har Ulle tagit "flygfoto" på Lovis 


 Och här sitter Hilma på trädgårdsbordet


Av Britta Hammarström - 25 mars 2009 19:14

Dagen började med uppstigning 07 30 - ovanligt tidigt, vi brukar ligga och tryna till strax efter 08 - efter matning av hundar, ut i trädgården och the´till matte vid 05 30.

Dusch och påklädning, fixa fika och lite lunch, packa ryggsäck och så iväg till "Kallkällan" på Lovö.

Kallkällan är en färskvattenkälla ( det finns en ute på Munsö också)och intill den finns en rejäl vandringsled med finfin skog på båda sidor.

Stannade på parkeringen, gick med vännerna i drygt en halvtimme innan resten av sökgänget anlände.

Två nya medlemmar i dag - en väldigt trevlig och duktig labbehane, 7,5 åroch en 1-årig, supertrevlig trefärgad colliehane - och två likaledes  trevliga mattar. Labben är rullhund, jobbar så fint och ordentligt, collien är verklig nybörjare, men snappade väldigt fort  vad det var fråga om.


Hippie jobbade kolossalt bra i dag, hade en rätt jobbig bana, med tomslag och ett par riktigt djupa figuranter - fick därför  en "hare" i form av springande Sören som en extra kick på slutet.

Även Azlan skötte sig (som vanligt) mycket bra.


Efter söket åkte vi till klubben, rastade hundar och fikade. Jag hann också med att träna Bitte och Stina lite innan det var dags för första gången på min valpkurs.

8 deltagare - kanontrevlig grupp (valpkurser är bara sååå roligt att ha :0)

Vi pratade inne först, en hel del att gå igenom första gången, så fick deltagarna rasta sina valpar och så gick vi ner på planerna. Alla valpar var sociala, lätta att ta kontakt med, ingen var skygg eller undvikande.


Lite kontaktövningar och så motivationsinkallningar, lite råd och dåd och så fick gruppen hemläxa - kontaktövningar - sitta vid sidan, titta på matte/husse, ingen belöning förrän ögonkontakt har etablerats, då blir det godis och många vänliga ord.

Toppen att ha Birgitta som hjälp på kursen - vi har haft många kurser ihop och kan varandra väl. B. kanske inte kan vara med alla gånger men all hjälp är välkommen.


När kursdeltagarna åkt hem med sina trötta valpar, tog B och jag en slurk kaffe, städade av lite i stugan och tog en vända i skogen med våra vänner.


Under dagen har jag fått sms om att Eli fått åka hem och föräldrar och Eli skulle nu "bara sova". Jag får väl slå en signal lite senare och se om dom har vaknat;)

Ja, Solan farmor eller mormor (jag är farmor), visst är hjärtat hos barnbarnen, minst lika mycket som hos barnen.

Nu behöver man inte oroa sig särskilt för de vuxna barnen, men barnbarnen...


"I väntan på Godot" är ju aktuell, här är det "i väntan på godis" som gäller :0)






Av Britta Hammarström - 24 mars 2009 16:51

...ligger i hårdträning!

Här kastar sig väderleken mellan sol, snöstorm, isande blåst, lite sol igen o s v.

Vråltrist väder är det i alla fall , vår och värme känns väldigt avlägsna just nu.

Åkte trots eländet till klubben, gick dubbelvikt och klädd för arktis en ordentlig promenad på golfbanan, tränade sedan tillsammans med Bettan och Olle - det var betydligt lugnare på planerna. 

Nu har vännerna fått mat och ligger och snusar i sängen bakom mig.

Det känns minsann i kinderna att nordanvinden nöp i dom - rouge är inte behövligt om vi säger så ;)


Lite oroligt känns det också i dag. Yngsta barnbarnet Eli (4) är intagen på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Han har, precis som den övriga familjen, haft maginfluensa (som jag envist och gammalmodigt kallar det, inte kräksjuka! Vad är det för larv).

D v s Elis mage är fortfarande i uppror, i går kräktes han blod, förmodligen ett litet kärl som brustit av allt kräkandet, inte så farligt.

Men värre var att han blev slö och fortfarande inte fick behålla vätska.

Nu har han fått ordentligt med dropp, är röntgad, blodprov är taget och just nu sover han.

Har fått sms från pappa och mamma som är hos honom - de väntar på provsvar. Får han ordning på vätskebalansen nu och får behålla mat, så kan man nog hoppas på hemgång i morgon - men vi får se.

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards