Alla inlägg under maj 2008

Av Britta Hammarström - 24 maj 2008 17:33

Vad skall man tro?

Medan jag duschade i godan ro i morse, skedde detta förfärliga dåd i vardagsrummet - Hippie och Stina sa med en nos "titta INTE på OSS, det var HON" - och pekade med tassen på en glatt flinande Bitte.

Stackars gris!


Ser hon inte lite lömsk ut??????

Och är det månne ett annat av hennes offer som ligger i bakgrunden?


Nää, inte lilla Bitte - hon är SNÄLL! Fast lite galenglad  ibland:0)

Nu börjar pälsen komma tillbaka och hon ser inte lika avklädd ut längre.

Vi drog igenom lydnaden i dag, gick hur fint som helst - hoppas det håller i sig till morgondagen, men med små västgötar vet man aldrig :0)


Rolig nyhet!!!!! Taraaaa!

Anna Jarander och Grålötens Yra Yrsnö kommer att delta i agility-SM i juni!

Stina kan inte låta bli att malla sig lite "och hur många syrror har ni, som är med på SM va"???


Vi har duktiga ekipage på Mälarö BK också, två deltar i lydnads-SM och fyra ekipage är med i agility-SM, en är även med i VM i lydnad, i svenska landslaget - go Mälarö och go Anna!




Av Britta Hammarström - 23 maj 2008 18:11

Har läst en del på en sajt som heter "baksidan av hundvärlden" - förfärlig läsning - börjar vi komma ikapp  t ex USA när det gäller djurhållning?

 Vid en hastig genomtitt ser jag tre olika notiser om pitbulls som bitit ihjäl andra hundar, en tax, en skotte och en pudel.

Skotten blev ihjälbiten i hundkupén på X2000, taxen på sin egen tomt, pudeln vet jag inte riktigt var.

Ägaren till den 2-årige pitbull som bet ihjäl (den 13-årige) skotten sa naturligtvis "han har ALDRIG gjort så förut,aldrig visat aggressivitet"..........nähä........

Varför har man en pitbullterrier??  Jag undrar verkligen det......

Ägaren till denna pitbull  hade blivit förtvivlad och tillbringat resten av resan på tågtoaletten med sin hund. Mmmmmm -  och hur tror man att den äldre damen som förlorat sin skotte mådde? Som fick kliva av tåget med sin lilla döda hund invirad i en filt.

Det kanske började gå upp för pitbull-ägaren vad det var han hade i snöret - och det var så dags....


Vi lämnar detta - gå in och läs på sajten - så mycket ni orkar - jag orkade inte särskilt länge kan jag säga...


Bitte gick ett riktigt hyfsat lydnadsklass 2 -program i dag. Vi kör en vända i morgon igen - tävling på hemmaklubben på söndag - hur skall det gå, hur skall det gå......







Av Britta Hammarström - 22 maj 2008 20:05

I afton känns det trögt att blogga. Inte för att något trist hänt, nej då appeslut inte .

Bara tröögt, ont om ord......

Trodde ni inte om en sådan bladdermaja som mig va :0)

Vindspelet plingar i hagtornsträdet, vovvarna ligger utspillda på gräsmattan och njuter i kvällssolen, altandörren står öppen - vädret är ljuvligt.


Sökträningen i dag gick så himla bra!! Alla tre hundarna, både de som skall tävla på söndag och Hippie, jobbada kalasfint. Alla tre hundarna fick också minst en figurant som de aldrig träffat tidigare, varken i skogen eller annorstädes - nema problema! Och hippie - i dag kom hon igång  betydligt fortare med skallet, polletten börjar trilla ner....

 Efter söket blev det en skogsfika och så drog vi till klubben och körde igenom lydnaden - mer fika efter det :0)


Hemma har det varit städa, städa och rensa rensa, i rabatter - nu är det nog för i dag, nu gör vi kväller. Det är visst någon slags eurovisionsschlagerhistoria på TV  - har inte sett en minut av detta jippo på flera år - man kanske skall glo lite......






Av Britta Hammarström - 21 maj 2008 19:51

Jag börjar med att visa den här bilden - man suger på resterna av födelsedagsbuketterna :0)

Jag får någion slags "svensk herrgård om sommaren"-känsla när jag ser de här rosorna - förmodligen för att de ligger i en skål ur servisen "svenska slott och herresäten" (arv från svärmor).


Men nu blir det gnäll :(

Promenad, plockade så in bensintrimmern i bilen + garantibevis etc. Nu får det vara nog! 4 personer har slitit armarna ur led och skruvat på allt som går att skruva på - fanskapet går inte mer än 20 sekunder, hur vi än bär oss åt.

Mot Coop Byggmarknad skulle färden ställas. Det är bara det att Byggmarknaden i Bromma har packat ihop, mandrom måste åka till Rotebro, vilket inte är nästgårds (8 mil tur och retur Ekerö) - men bara bita ihop och åka.


Väl där, stegade man med raska kliv och trimmer och garanti i näven, fram mot kundtjänst. Förklarade problemet och tillade "jag vill inte ha den, jag vill inte ha en ny, hur blir det då? Får jag tillgodokvitto eller"....

Hahaha - ljuva oskuld! Här ges inga tillgodokvitton - glöm det!  "Vi måste skicka den till en verkstad och så får de avgöra om det är ett fabrikationsfel eller om det går att reparera". "Men jag vill ändå inte ha den tillbaka - INTE". Johodå, så måste det bli se - och OM det nu blidde så att jag skulle få återbetalning - då måste jag åka till Rotebro och hämta penningarna - 8 mil till.

16mil och en massa tid för  en pryl som inte fungerar, - ggggrrrrrr!!!!

Varför inte bara ge mig stålarna och skicka tillbaka eländet till tillverkaren och säga "varsågod, ta hand om"! En spött i havet för Coopen - och skulle dessutom rendera en nöjd kund.

Här har man varit kund i Coopen i över 40 år ,mest beroende på att det fanns i stort sett bara Konsum här till en början och så har man fortsatt av bara farten, dessutom vantrivs jag på Ekerös ICA - lite för snobbigt för min smak. Här handlar "golffolket" och de som kör SUV - och så kommer mandrom i sina hundkläder :0) - och så skall man behöva pröjsa bensin i 16 mil för en sådan här sak - usch och fy!


Men det är klart - jag kan köpa en pensionärsremsa och åka buss, tunnelbana och buss i ca två timmar vardera riktningen och så gå resten av vägen, åtminstone ena gången kånkande på trimmern - det blir ju billigare....

Nu är jag SUR!


Nu lämnar vi detta.


Sökgänget, i dag ganska litet, träffades på Lovö och tränade. Vi försökte verkligen göra det allra bästa för varje hund, somt gick bra, somt inte.

Både Lobo (Aussie) och Hippie har svårt att komma igång med skallet om de inte kan se ansiktet på figuranten - när de väl kommer igång så går det bra.

Här måste funderas lite.....


Åkte till Jungfrusundsskogen på hemvägen och gick promenad med alla tre. Ingen träning i övrigt i dag.

Har plockat lite hemma och skickat iväg den, till engelska, översatta rasfoldern om v-spets till övriga i WDS-gruppen.

Översatte den häromdagen och skickade den för korrektur till kompisen /v-spetsuppfödaren Jacquie i England - den fick godkänt med bara ett par smärre ändringar - det kändes bra.


I morgon förmiddag blir det skogen igen. De två ekipage som skall tävla appellsök på söndag skall få en "riktig"  testtävling.








Av Britta Hammarström - 20 maj 2008 16:50

..måste ha haft ett elände att hänga med vädret i dag. Vilken spännvidd!Började lite snyggt med solsken och rätt ljumt väder vid 7-tiden i morse.

Mandrom var uppe med tuppen, tog vännerna och körde till verstaden med den trogna V70:an - dags för hälsokontroll och lite kirurgiska ingrepp - byte av yttre drivknutar fram.


Promenerade hem, fortfarande fina vädret. Planerade dag i trädgården - här skulle finputsas i rabatter etc.

Stora Jonseredklipparen bröt ihop i går, ena skakeln eller skalmen eller vad man säger, gick tvärt av, smack bara!

Broder Lars (som jag delar klipparen med) har i dag åkt till firman där den är köpt och får den lagad på garantin - alltid något.


Tog en kopp kaffe och tyckte plötsligt att det blev så mörkt - jojomensan, här tornade det upp sig! Kolsvarta moln kom med snabb fart in över Ekerö och så brakade det loss - stora tunga droppar - regnet tilltog och så kom haglet!!

Det haglade ett bra tag, jag gick och vred mina händer och undrade hur blomster etc skulle klara sig - men det tycks ha gått bra.

Regnet fortsatte fram till ca 16-tiden - och så vips! Var det borta, nu är det solsken och riktigt varmt - man blir inte klok på´t.


Ny promenad, för att hämta bilen.Lämnade kvar 14.300 hos verkstaden - man undrar stillsamt - har de guldpläterat hela motorn eller.....

VET NI vad en ny lucka till påfyllningen kostar? Alltså ytterluckan, den som låser, så att man inte kommer åt tanklocket - jo, 2 800 !!!! Är det klokt?

"Aamen vetdu det är lackeringen alltså, jäla dyrt att få den lackad vetdu".....

Jo tack, det kostar 1500 att lacka den lilla sk-tbiten - varför blev man inte billackerare????

Nåja, bara att ta tre djupa andetag och glömma det hela. Nu mår bilen finemang ett bra tag framöver - enligt gossarna på verkstaden mår den mycket bra, dessutom var det stickprovskontroll från auktorisationsmecket där i dag och min bil var objekt - så den är vederbörligen genomgången.


Nu tar vi det lugnt ett tag och så åker vi till klubben - lite träning och så är det medlemsmöte - blir nog kort, inga särskilda allvarligheter att avhandla.

Av Britta Hammarström - 19 maj 2008 21:55

..och anatomikursen.

Mein Gott! Två gånger i staden på en vecka - det är inte ofta så sker.

Och det blir tre gånger till med en veckas mellanrum.

I dag blev jag lite nostalgisk. Körde förbi Odenplan, ett ställe där man ofta träffades för att "gå på lokal", hade samtidigt på radio Vinyl med 60-talslåtar - ack ja, ljuvliga ungdom....


Men visst är man en riktig lantis. Jemine så folk gnor runt i staden, bråttom, bråttom, cyklisterna far med halsbrytande fart, svisch, rakt framför bilen, folk springer och går, i stort sett varenda en med fjärrskådande blick och freestylepluppar i öronen - undrar vad de lyssnar på?Tur att man bott strax utanför Kongl. Hufvudstaden hela sitt liv och är någorlunda van vid trafiken - förstår att de som kommer från små samhällen och skall köra här, lätt kan gripas av panik i den röran.


Visste ni att hundens öra styrs av 17 stycken muskler?


Nu skall jag slå mig ner och koppla av en stund, med thé och lite ätbart, hann inte med middag - sedan blir det sängen. Tidigt i morgon, skall lämna bilen på service kl 07 00.

Av Britta Hammarström - 18 maj 2008 18:27

..komer jag att få pisk av min rygg, fgår skylla mig själv.

Först drog Bettan och jag till Kungsberga för att fira Elis 3-årsdag, Olle är på SBK:s kongress i Götet.

Grävskopan gjorde klar succé. Vi skulle egentligen varit ute och grillat körv, men vädret var uselt, körven grillades ute men åts inne.

Efter korv, hovdessert och kaffe drog vi hem. Bettan hjälpte mig att flytta en del av soffan till hallen, även glasskivan till soffbordet hjälptes vi åt med. B. fortsatte hem och jag plockade ut resten av grejorna i vardagsrummet.


Dammsugning, tvätt av golv, vänta på att det torkade och så på med polish.

Medan polishen torkade tog vi en promenad, den första gick vi innan Eli-kalaset bröt ut. Passade på att lassa upp den jord som blev över när hålen grävdes för grindstolparna, i skottkärran och tippade den längre ut på fältet.


Åter till parkettgolvet.Den del av soffan som var kvar i vardagsrummet stod på en matta - hasa,hasa,hasa över den till det färdigbehandlade golvet och så vidtog tvätt och polishing av sista golvbiten.

Vännerna hade ju under detta jobb bara fått vara i hallen, köket och mitt sovrum - och hur hemskt var inte det!!

Matte på andra sidan kompostgrind och dom fick inte vara med och kontrollera allt!

Tre fejs på andra sidan grinden och då och då små gnyrf och pip - stackars dom!!


Jaha, skulle man då ringa polarna på gatan och be om hjälp med att få ihop soffan och glasskivan - inte hemma!

Och tro för all del inte att jag då kunde tänka mig att vänta - nänänä - grejorna skulle tillbaka NU.

Så jag baxade väl in soffbiten och hängde på den, det gick faktiskt väldigt lätt, påhängandet alltså.

Lite värre var det med glasskivan, den är redigt tung. Sköt den fram till bordsstommen på mattan, det gick väldigt bra, men att få upp den var värre.

Lyckades dock trixa och fixa, fick upp en bit på stommen och kunde så skjuta in resten av skivan, så jag behövde aldrig lyfta hela egentligen, men bra tungt var det ändå.

Nu är allt på plats, golvet blänker som bara den - men jag undrar lite hur pass raskt jag kommer att ta mig ur sängen i morgon :0)

Bäst att trycka i sig lämplig tablett redan i afton.

Av Britta Hammarström - 17 maj 2008 16:51

... Flisan, en läsare av min blogg :0)

Fick bilden av kompisen Mia, Flisan är sonens kattunge, så himla söt och  väldigt intresserad av fjärilarna.


Och så här mysigt har Flisan det hos snälla tant Tilda - som för tillfället är mer åt korthårscollie-slaget....Tur att det är ett bra tag kvar till WDS :0)

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards