Alla inlägg den 8 november 2007

Av Britta Hammarström - 8 november 2007 17:42

Nr 4/2007 av Mälarö BK:s tidning Rapportören är nu under tillverkning.

Till min stora glädje har det kommit in en hel del material från medlemmarna, härligt att kunna klistra in, klippa ut, byta sidor och mixtra för att göra publikationen så aptitlig som möjligt.Jag har fått både reportage, bilder och artiklar - toppen!

Julnumret är också lite extra roligt att göra.

Jag gör tidningen i Publisher och det är faktiskt väldigt skoj att sitta och jobba i detta program , hitta små krumelurer att lägga in här och där,för att  lätta upp sidor med mycket text, peta in lite roliga hundbilder från klubbkompisar och om det behövs någon liten utfyllnad, hämta något kul från nätet.

Det tog ett tag att förstå sig på Publisher, men när man väl klurat ut de första stegen så gick resten ganska lätt.


Vojne! Tänker på hur det var "förr". När jag gjorde Rapportören under ca 10 års tid på 80-90-talet. Villket slit! Ordbehandling pfffuiii!! Då var det skrivmaskin som gällde, i bästa fall med raderfunktion , annars var  Tippex den pålitliga hjälpredan. Bilderna var inte alltid av bästa kvalitet, gick ju inte att redigera utan det var bara att smacka in och hoppas på att tryckaren kunde göra dem någorlunda tydliga :0). Allt som inte var skrivet å maskin fick klistras in och det gällde att få det rakt!

I dag kan jag flytta sidor hit och dit med en enkel musblipp, blev det ett elände om man inte hade fått ihop rätt antal sidor eller någon sida hamnade fel.

"Börja om från början"....

Manus skickades till tryckaren och så kom alla blaskorna tillbaka - då vidtog jättejobbet! Tidningarna skulle läggas i kuvert, kuverten skulle klistras igen, adresser skulle skrivas på - för hand! Gissa om man hade skrivkramp ett tag efter det..

Tre stämplar skulle pangas på, Mälarö BK + föreningspost + avsändare. Porto skulle klistras på och till slut fick jag släpa ett par tre stora papperskassar fyllda med färdig produkt till posten (jo, det fanns postkontor  på den tiden :0) ) Peter och båda barnen, Bettan och Janne, brukade snällt om än något suckande, ställa upp och hjälpa till.


I dag skickar jag en pfd-fil till tryckeriet och kan så luta mig tillbaka och vänta på att tidningen skall komma även i min brevlåda. Tryckaren får en fil med  adresserna  från klubben och sköter all distribution.


Nu skall jag skriva redaktörens rader.










Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards