Alla inlägg den 26 november 2007

Av Britta Hammarström - 26 november 2007 21:32

..är det verkligen i vädret. I dag, hög luft, blå himmel (i varje fall halva dagen) och minusgrader - vilket lyft:0)

Tog en 45-minuters prommis på golfbanan vid klubben, innan jag skulle träffa lille Teddy och hans matte.

Teddy är en perro de aqua espanol, en 15-veckors liten lurvig chokladbit (..lurvig chokladbit..spott och fräs..det lät verkligen konstruerat...)

Teddy är jättesöt, matte kolossalt trevlig. Teddy är familjens första hund och det finns många frågor - men här ser vi en familj som verkligen tänkt igenom sitt hundköp och förberett sig mycket väl.

Jag har alltså en "enskild valpkurs" med Teddy och matte, de hade halkat mellan alla stolar som finns på andra ställen och matte ville så hemskt gärna börja en valpkurs, inte vänta med råd och hjälp tills Teddy är runt halvåret - klokt!

Teddy får kurs och MBK får en ny medlem - perfekt!


Eftersom matte talat om i telefon att Teddy var lite försiktig med andra hundar, så började vi med en liten promenad på golfbanan, med Teddy och mina tre flickor. Hippie gick fram och sa hej, då gallskrek Teddy och for iväg bakom matte. Jag signalerade till matte att inte bry sig och vi fortsatte att strosa runt. Teddy konstaterade mycket snabbt att de där två små grå, var damer som man skulle vara artig mot, men den där krumbuktande pälshögen verkade lite mer hejsan-svejsan.

Efter ca 5 minuter blev han så styv i korken att han började bjäbba mot Stina - bara lite lekbjäbb - Stina lyfte på huvudet och kastade EN blick på honom - då fick Teddy hastigt ett ärende till posten :0)

När vi kom tillbaka till klubben, började Hippie på allvar göra lekinviter till Teddy och han var helt beredd att svara på dem. Stina och Bitte hade då också hållit honom kort tillräckligt länge och började sniffa över honom - men lite nonchigt så där...


Vid nästa träff kommer förmodligen Teddy och Hippie att dra igång leken meddetsamma.

Så stoppade jag in damerna i bilen och vi gick in i klubbstugan och pratade lite - även detta en miljöträning för Teddy - han var jättecool - sniffade runt lugnt och metodiskt, inget gnäll eller försök att gå ut ur huset.

Så ner på plan, där jag visade lite kontaktövningar och vi gjorde motivationsinkallning m m.

Så blev det en fika i stugan, mer prat och matte och Teddy fick träffa några fler klubbmedlemmar, som kom för att träna.

Vi ses på fredag igen, matte har fått lite hemläxa att träna på till dess.


Tog mina egna hundar på ny, kort, promenad på golfbanan och så blev det lite träning. Bitte, som fått gå på sparlåga ett tag var fullkomligt vindögd av förtjustning "jag får jobba, jag får jobba - jaaaaaa".






Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards