Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Britta Hammarström - 11 oktober 2007 18:02

Så kom verket till golvuret tillbaka i dag. Rolf urmakare installerade, det plingade och plang, vi satte oss ned för att invänta heltimmesslagen (kl 16 00) - inte fanken slog den. Där brast det nästan för urmakaren - det här är den elakaste gamla klocka han har hållit på med sa han. Sköter sig exemplariskt hemma hos honom, men något händer under transporten. Det handlar om spänning mellan fjädrar och där rör det sig om 10-dels millimetrar. Dessutom var verket kallt när det kom.


Nu har det gått några timmar och klockan  har börjat plinga och slog just 6 timslag - vi får se, den kanske hämtar sig, annars kommer Rolf att göra justeringen här på plats - ingen mer transport.


Kom att tänka på Fänrik Ståls sägner - d v s Hasse & Tages  pastisch , när klockan var aktuell - och då dikten om major Sven Dufva.

 "Sven Dufva var en dum major, den dummaste man fann,¨
Men noga med att borsta skor, en korkad hedersman.
Hans hela värld var disciplin,
På mässen söp han som ett svin,
Han tänkte som en tröskmaskin.
Han blev befordrad han.


(jag minns inte hela texten, men där sas också:)

Och klockan den var slagen och fienden blev lös i magen,

hurra för löjtnant Schiller,

som pest i vattne´spiller!"


Ack ja! Hasse och Tage - vilka pärlor de har gett oss.......


Just nu blåser det hårt ute och regnet vräker ner - iskallt regn! Jag hann precis gå en promenad med vännerna innan det brakade loss. Stannade till vid den stora hasselbusken på Brunna gärde. Nötterna har nu fallit till marken och jag plockade så många jag såg - blev en hel del. Har rensat bort höljena och provknäckte ett par stycken  - goda!


Väggarna i tvättstugan är målade, snacka om skillnad från tidigare.....

I morgon görs det sista och så är det bara att få alla prylar på plats, finishen blir att Andrei gör en liten arbetsbänk, jag har tänkt mig att den bl a skall räcka till att ställa Hippie på när jag borstar och kammar henne,betydligt bättre för min rygg :0)


Kvinnor kan!

Fick minsann in den blytunga urnan med pelargoner - alldeles själv! Man tänkte till och planerade....

Tog en träskiva och la som ramp från plattorna på baksidan upp till tröskeln på garagedörren (så slapp man knixandet uppför trappsteget). In med min trogna pirra under urnan, fick jämvikt på ekipaget och så var det bara att luta pirran bakåt och dra den bort till dörren och uppför rampen. Visst var det rätt tungt, men utan pirran och rampen hade det varit omöjligt för mig att rubba urnan och få in den i garaget.

Nöjd :0)













Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards