Alla inlägg under juli 2009

Av Britta Hammarström - 25 juli 2009 17:00

Men något mer lögande än min dusch i morse har det inte blivit.

Tog en sväng med vännerna i morse innan Lisa och Eli avlämnades i farmoderns vård.


Hippie och Bitte hade mycket spring i benen, jagade varandra både i höga gräset och på den klippta delen.

(telefonbilder - inge´bra)


Galen västgöte hugger stackars collie i sidan! 


 Collien försvarar sig tappert



Näää - vet ni vad flickor! Man "moonar" inte åt sin matte ;)


Höglöpande Stina deltog inte i leken - verkar mest fundera på "var e´grabbarna"...?


 Efter skogstur och lunch tyckte Lisa att det var skönt att mysa i soffan - men där fick hon inte vara ensam så länge :0) Först Bitte...



 ...och sedan Stina höll henne sällskap, här försöker Lisa rädda en marshmallow från hungrig göte



Total koncentration - Eli tittar på läskiga spöken på TV


Nu har barnbarnen avhämtats, brudarna och jag har gått promenad och nu skall vi träna lite, före middagen.

Svejsan!



Av Britta Hammarström - 24 juli 2009 17:39

Och sommaren skyndar förbi....

Färgerna börjar djupna, gräset på fältet börjar få en gulaktig ton, äpplena växer på träden.....

Att sommaren med råge passerat zenit märks särskilt på kvällarna, nu smyger mörkret på..

Men än finns många fina dagar kvar att njuta av - mandrom kanske t o m kastar sig i böljan en vacker dag - har hittills inte badat  en enda gång i sommar.


I morgon kommer Lisa och Eli hit, skall vara här under dagen, då Janne, Pernilla och Sam skall åka på handledarkurs inför Sams framtida körkortstagande.

Jag tror vi åker till skogs några timmar, sedan blir det dags för lunch och Eli kanske vill sova en skvätt i min säng.


I dag har "pantertanterna" träffats på klubben, promenixat, tränat hundar , fikat och tränat stämbanden :0)

Skall ge mig själv en good middag i dag - lammkotletter, smör- och gräddstekta kantareller + en god sallad.


Och här är efterrätten - smask - hallon

är de absolut godaste bären tycker jag


I morse var det åter dags att ringa Telia och fråga vad f-n som menas med ångbåt?

Fick ett brev i går där Telia uppmanar mig att aktivera ett mobilnummer, annars skall de minsann ta bort det!

Det är bara det att det numret har inte någon som helst anknytning till mig! Jag har tillräckligt med tillefonnummer att hålla reda på som det är :0)


Ringde alltså och fick en av de unga gossarne i örat - han kollade och gav förklaringen att det nog blivit ett missförstånd när jag beställde mitt mobila bredbandspaket - av någon anledning hade då två nummer reserverats och det ena låg kvar och snurrade.

"Du kan bara kasta bort brevet" - jo visst kan jag det nu, men brevet renderade mig ändå huvudbry, samtal,väntetid.....


Jag börjar allvarligt fundera på hur det egentligen är ställt med Telias administration - den må vara stor - men hur många sådana här felaktiga brev och fakturor samt  felaktig information går ut till kunderna? Och vad kostar det?

I slutänden är det alltid kunden som får pröjsa....







Av Britta Hammarström - 23 juli 2009 18:09

..blev det i dag med son + familj.

Vi åt en rejäl lunch ute - avslutades med mycket glass till alla och kaffe till Janne, Pernilla och mig.

Vännerna deltog intresserat - d v s satt en bit ifrån bordet och stormglodde eller låg under bordet och försökte telepatiskt få oss att "tappa" godbitar - men se det sker inte. Godbitar delas ut en bra bit från matbordet och företrädesvis när vi ätit - eller innan vi äter.


Janne hjälpte mig att huta åt klätterhortensian på framsidan - rätt som det är knackar den på köksdörren och vill in, eller smyger in långa armar under takfoten, försöker ta sig in på krypvinden...

Ungar och hundar ägnade sig åt varandra samt åt mina bärbuskar.


Lisa leker kurragömma med Hippie och Bitte - dom försöker febrilt "pussa fram" henne ;)


 Eli och Stina hade kul med en pipleksak - hoppas den går sönder snart - den har ett fasansfullt ljud!


Sam gillar krusbär - Pernilla iakttar - så även Bitte och Stina


"Ähhhrrmmm - nu är det så att vi också gillar krusbär - väldigt mycket"...


 "Ok, ok - varsågod"


Kvavt i dag igen - grått....känns åskdigert....

Kompisen Marianne var här på eftermiddagen med Fia och Exi och vi tog en promenad på fältet.

Jag skall nu lämpa ut klippet från hortensian till skräphögen ute på fältet - inget mer blir gjort i dag.

Av Britta Hammarström - 22 juli 2009 23:41

Blev sittande och tittade på en film.

Gick ut och njöt av senjuli-natten efter filmen, dörren till trädgården har stått öppen hela kvällen - tänder man inte inne så slipper man myggen ;)

Vännerna har växlat mellan att ligga i soffan och ligga ute.

Nu är det hög tid att kasta sig i bingen - tog en bild från "fältsidan" med telefonen - lite "spännande " bild tycker jag , trädgårdsbelysningen är rätt suggestiv... g´natt!''


 


Av Britta Hammarström - 22 juli 2009 21:19

Anna Jaranders västgötaspetsdam Tridents Xtra fyller i dag 17 år - hurra och grattis :0)

Xtra bor hos Annas föräldrar på familjens gård - lever ett gott pensionärsliv och tycker fortfarande att livet är kul!

Läs mer om Xtra på Annas blogg http://www.freewebs.com/stubbochsvans/


Fin dag i dag. Trevlig  sökträning på klubben - i dag fick Bitte jobba i sökrutan. Hon kommer ihåg mycket, vet precis vad det handlar om, men är ändå lite ringrostig - väldigt länge sedan vi körde kontinuerligt. Nu blir det många markeringsövningar på matte i skogen, med belöning redan på första skallet till att börja med.

Lite fnul här hemma, promenad och så har jag varit, tillsammans med f d arbetskompis, hos annan f d arbetskompis, på middag. Gott och trevligt -  mycket tjatter blev det :0)


Den ljuvligt doftande floxen har börjat blomma - också en av mina favoriter - kommer snällt år efter år, förökar sig och verkar absolut inte vilja ge upp.

Jag är så tacksam över att alla utmed husraden under alla år hållit  en bit av fältet utanför tomterna klippt. Ser snyggt ut, håller djungeln utanför på avstånd och dessutom - ingen dålig appellplan man har - eller hur :0)


Utan klippning skulle vi alla titta rätt in i det här - jag gillar det också - men det är ändå skönt att ha lite "open space" mellan tomten och djungeln :0)

I morgon kommer Kungsbergagänget - Janne, Pernilla, Sam, Lisa och Eli på lunch - kul !




Av Britta Hammarström - 21 juli 2009 15:43

Fick i går en faktura från Telia - att betalas senast 13/8.

Fakturan var på närmare 8.000 spänn!!!

Tittade och läste, tittade igen - jo det stod faktiskt så.

Hajade nada!

Fakturan gällde mitt laptop-bredband-paket, som möjligen skall betalas med 150:-/månad till årets slut, därefter med 150:- + 149:-/månad.

Det enda jag kunde komma fram till var att man felaktigt fakturerat mig för vad hela bindningstiden + laptopen kommer att kosta - suck....


Ringde Telia i går, fakturaköret hade hunnit stänga, men liten flickröst lovade fixa det hela i dag och återkomma till mig.

Ringde ändå själv på förmiddagen i dag , ville ha det uppklarat snarast- ung gosse konstaterade att fakturan var helt galen, d v s först sa han"när skall den betalas...13/8....ja då hinner vi nog"....

"HINNER NOG"? sa jag "du menar väl inte att jag skall betala det här"??"

Nänä, vi kan nog fixa det här...ähh, vi kommer att skicka en ny faktura".

Lilla flickrösten har fortfarande inte hört av sig  - men hon har kanske kunnat se att det hela är åtgärdat.


Lugn dag i övrigt. Skogspromenad med kantar.......ähhh, skall inte tjata om det.....

Snart dags att åka till klubben - först träning - sedan skall jag träffa Linda och hennes sambo.

Linda är en ny trevlig bekantskap, har med sambo och ett par flattar  flyttat till Stockholm nyligen.

Linda är testledare för MH och har anmält intresse att ställa upp som sådan på Sthlms-klubbarna - toppen!

Jag frågade om hon kunde komma till oss 13/9 och det gick bra.

Så i dag skall vi träffas, titta på materialet och gå igenom banan.Samt förståss hälsa på varandras hundar  och prata hund :0)

Av Britta Hammarström - 20 juli 2009 15:53

Kära nån´- säger Nalle Puh när det händer något ;)

Gick i skogen ovanför klubbstugan med vännerna - plötsligt ställer sig Bitte och Hippie vid en stor sten och stormglor neråt, Bitte stampar till och säger "bjäff" och båda backar ett steg.

"Iiiiiik en orm" tänker mandrom och ropar snabbt tillbaka flickorna. Kopplar alla tre och går försiktigt fram för att se vad det var, hundarna bakom, jag före....

Och det här är vad jag såg - liten gullevän ;)


 


Har inte sett en igelkott på flera år - och nu två stycken på bara några veckor. Jag har gått i "klubbstugeskogen" sedan 1980 och aldrig tillförne sett någon där. Hoppas du får vara ifred lilla vän. Skönt att man har hundar som inte bara blint rusar på och skall ta utan kollar läget lite och har lite självbevarelsedrift ;) (och tänk - ändå har de gjort MH och hängt i trasor...:0)



Av Britta Hammarström - 20 juli 2009 11:18

- som solen månd´skina...

Jo, men här skins det inte, här ramlas det runt i örongångarna :0)

Var hos min husdoktor i dag - lika lugn, vänlig och förtroendeingivande som vanligt.

Min fundering stämde överens med dr Thomas uppfattning - det är "kristallsjukan" jag råkat ut för. Helt ofarligt och kommer att gå över av sig själv - bara irriterande så länge det varar. Blodtrycket var det inget fel på och min tinnitus är nog en egen liten grej, hänger inte ihop med snurret.

Jag har "syrsor" i öronen men det är inget större problem,det är något jag delar med en stor del av landets befolkning -  jag vet människor som har så kraftig tinnitus att det totalt förstör deras liv.

Att yrselattackerna avtar under dagen beror på att man helt enkelt tröttar ut den här reflexen när man vrider på knoppen - vilket man ju gör rätt frekvent så länge man är vaken.

"Yrselattackerna" - låter dramatiskt men det är det inte - de varar bara några sekunder varje gång.


Dr Thomas tyckte bara att jag "kanske kunde ta det lite lugnt ett tag" (han log lite finurligt när han sa det - jag undrar varför ;) - inte klättra på stegar eller tvätta fönster t ex.

Jag lovade att vara jättelugn - i alla fall ganska.......


Så - då stänger vi "sjukan" för ett bra tag framöver :0)


Regnade 7mm i natt - betydligt friskare och renare luft i dag. Vi skall ta en liten tur ut till klubben, lite stillsam träning med Bitte och kanske en fika om det finns några andra där.





Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards