Direktlänk till inlägg 31 juli 2007

Tisdag

Av Britta Hammarström - 31 juli 2007 19:17

Samtliga medier är fyllda av Ingmar Bergman - han var stor! Vissa av hans uppsättningar och filmer tycker jag är helt fantastiska, andra förstår jag mig inte på ett dugg!

Trollflöjten - sagolik! Fanny och Alexander - överdådig, men samtidigt så fruktansvärt otäck. Scener ur ett äktenskap ,tyckte jag också var fantastiskt bra, medan t ex Jungfrukällan berörde mig mycket illa o s v....

Som det sägs, både i press och TV - hans verk kommer att leva mycket länge.


Jobbade några timmar i dag,sedan hem och tog hand om vännerna. Hippie sköter sig exemplariskt när jag är borta, rör inte en pryl (hittills).

Mitt trädgårdsland är nu färdigställt av Bettan och Olle - min insats var minimal, men jag hjälpte till på annat sätt - genom att generalborsta och kamma collieflickan Gamma t ex - det tar tid.

Nu skall "bassängen" som består av tryckimpregnerade slipers, ihopsatta med vinkeljärn och aggremanger, fyllas med jord. En hel del jord finns redan, men mycket mer behövs. Har tippat i 7 säckar i dag - hallååååå, vart tog den jorden och torven vägen :0)

Det kommer att behövas minst 15, kanske 20  säckar till. Bara att släpa hem och tippa i, jag tar 4 jordsäckar och 3 torvsäckar i taget, orkar inte mer per gång. Varför inte ta hem ett lass jord, tänker ni kanske?

Jo, för att jag vill inte kärra jord från grinden och till landet,tvärs över gräsmattan,  en del kommer oundvikligen att spillas, en del kommer att finnas kvar på marken utanför grinden - jag ser framför mig 12 tassar klafsa runt i detta när det regnar....... nääää tack! Då släpar jag hellre i säckar och tömmer dem direktamente dit de skall.

När jag fått i all jord och torv skall jag inköpa en ny vinstock. Den jag har är fin, men då den numera skuggas en del av markisen blir det väldigt lite druvor (gröna). Stocken är säkert 35 år gammal och innan vi satte upp markisen på baksidan fick vi mängder med små, söta druvor, om sommaren var solrik.


Nu skall det emellertid bli en ny stock, som kommer att stå bättre till "sunwise". En bekant längre ner på gatan har också vinstock som ger en hel del , plus ett persikoträd - makalöst goda persikor! Kanske ett persikoträd i stället.....eller också......


Sonen Janne och äldsta barnbarnet Sam är nu i England på jättejamboreen Orvar - 40 000 scouter i Chelmsford, ca en timmes resa från London.

Pernilla har fått sparsamma rapporter via sms och korta mobilsamtal - tänk er själva, hur laddar man 40 000 mobiltelefoner, när alla bor i tält i en jättepark???

Här gäller det att spara på batterajerna. Janne har för säkerhets skull 2 mobiler med sig. Undrar om de har tänkt på att det faktiskt går att även använda helt vanliga telefonautomater ;) Inget vadande i vatten till knäna i alla fall - hyggligt väder.


I förrgår var det "Royal visit" på jamboreen, prins Charles och prins William var där och deltog i diverse övningar. Någon ur varje grupp valdes ut att umgås med kungligheterna och bl a Janne fick den äran. Blir kul att se alla kort från dessa 10 dagar - man lär väl känna igen "de kungliga vingmuttrarna"på några  - prins Charles är ju begåvad med rätt stora yttre hörselorgan :0)


Stöön - jag måste plocka av krusbär och vinbär. Nu ger jag mig själv order att utföra detta i morgon - SÅ! VERKSTÄLL!!!















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards