Direktlänk till inlägg 4 maj 2007

Hippie!

Av Britta Hammarström - 4 maj 2007 19:35

Det är vad hon skall kallas - Heidi kändes för tamt - (Helylle Heidi heter hon i stamtavlan och  här finns ju redan Ylva Yllesocka - d v s min Stina :0) )

Hippie känns mer som om det passar hennes personlighet.

I eftermiddags skrev vi på alla papirer - fick med leksak, fin pärm med alla dokument, CD med film på valpkullen, 20 kg käk,  m m - ingen hund........

Hippie var dock väldigt glad när jag kom, kastade sig på mig, pussade och pussade, svansen gick som en gräddvisp - en harmonisk och lycklig valp!

Tänk er själva - hon har vuxit upp med, sin mamma förstås,plus en 1-årig collietik, en 1-årig riesenhane, hans riesenmorsa (Siri är 6 år nu) samt gamle säkre västgötaspetshannen Acke Ackspett, på sitt 13:e år - oj! Jag får inte glömma menageriets verklige härskare - norske skogskatten Russin, 15 år - Russin har upplevt (och uppfostrat) ett stort antal valpar och vuxna hundar - INGET rubbar den mannen kan jag säga .

Hippie har haft 3000 kvadrat inhägnad skogstomt  att undersöka, kunnat snufsa runt med alla dessa hundar, i olika åldrar och av olika raser, alla har varit genomhyggliga med henne - fått miljöträna på en hel del platser redan, gått skogspromenader - visar absolut 0 illamående eller oro i bilen - rätt schysst start - och hon är bara 9 veckor. Känns jättebra att få henne så pass tidigt - de närmaste veckorna är såå viktiga!


Har ägnat en del av eftermiddagen åt ordentlig genomgång av lydnadstrean med Stina - hon är väldigt duktig på de flesta momenten - det enda som inte sitter nu är "sittande under gång". Nya regler - tidigare var det "läggande under gång", nu skall de sitta - detta har Stina lite svårt för, kommer att ta lite mer tid. Jag får hjälpa henne, sakta in, ge ordentligt kommando - struntar totalt i om jag får neddrag i poängen och kommentaren "DK" (dubbelkommando) i protokollet - huvudsaken är att Stina hajar. Vi tar tävlingen på söndag som ren träningstävling - vi har inte tävlat på ett år.......


Körde också igenom ettan med Bitte - hon går så himla bra - Bitte är annorlunda att träna än Stina (of course - alla hundar är olika ;) ) Stina är lite känsligare för tillsägelser och korrigeringar, där får man tänka sig för, inte ta i för mycket, då blir Stina "sårad", riktigt genuint! Lika snabbt kan hon glatt och villigt göra det man ber om - di är märkliga! Man kan tro att Stina bara spelar teater, men riktigt så är det inte, till en viss gräns är det "spel", den här underkastelsen och sårbarheten, säger man till henne att "nu skärper du till dig, sluta med det där tjafset" - ok då!

 Då kammar hon till sig och gör precis vad hon skall - men ändå finns där ett känsligt sinne och en gräns man inte får gå över - en j-a balansgång med andra ord - men det är det som gör träningen så intressant och är en sådan utmaning - att hitta exakt rätt balans för att hunden skall må bra och känna att hon lyckas och att jag är nöjd med henne.

 Bitte kan man klippa till med en tegelsten i huvudet, hon ruskar bara på sig och så kör vi igen :0)









 
 
Ingen bild

Nilla

4 maj 2007 22:47

Helt okej Britta *L* du har rätt, Rex får inge godis på bordet men väl när domaren är färdig och han ska lyftas ner, han ska stå utan att kniksa bäna & jag går inte ner på knä, utan jag tränar med att han ska STÅ inte sätta sig! *L* Ställer mig framför honom och han ska stå kvar, det kan slinka ner en eller annan liten bit men inte hela tiden! jag ställer ju inte massor, så jag har väl slarvat liiite med Rex, Rocky står som en stenstod i fleeeera minuter om jag säjer STÅ till honom ...

Ha det så gott!!

Mvh nilla

 
Nilla

Nilla

5 maj 2007 07:21

*ASG* Bitte låter precis som Rocky!! & Stina verkar vara precis som Rex....

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

5 maj 2007 20:34

Tack för framförd kongresshälsning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards