Alla inlägg den 27 maj 2007

Av Britta Hammarström - 27 maj 2007 19:18

...sjöng Caterina Valente (var det väl?) för många år sedan - en veritabel landsplåga!

"Er war ein schöner mann" - passsr bra in på Hippies tyska pappa - vilken alldeles kolossalt stilig collieherre! Och trevlig! Hippie kastade sig om halsen på honom när de träffades häromdagen hemma hos Bettan och Olle - man kunde nästan tro att hon kände släktskapet :0) Umber nufflade henne vänligt i öronen och nojsade fint och försiktigt med henne. Schysst farsa!

Matte, husse, systerdotter (som fungerar som handler på utställningar) + tre colliesar är här på semester i en vecka. Passar på att ställa ut vovvarna (ena tiken tog certet i går, Umber kom 3:a bland hanarna), mentalbeskriva alla tre, vara med på  valpträff på tisdag - mm mm .



I dag hade collieklubben MH på Mälarö BK - Hippies mamma Nadia var också på plats, hennes matte skötte papirerna. Som synes blev Hippe helt salig över att träffa lilla mamsen på Mors dag!

Jag gick i dag med och tittade på Umbers mentalbeskrivning - han klarade den galant! Särskilt med tanke på att han är en av 10 (!) collies i den familjen, de tillbringar en del tid i jättestora hundgårdar, i anslutning till hemmet och husses veterinärpraktik - matte sköter träning, grooming, utställning etc etc.


Hundarna är exemplariskt välskötta, välmusklade, sociala, vackra - men naturligtvis inte tränade som t ex mina eller Bettan och Olles hundar. De hushålls- och socialtränas - lite agility förekommer också, men ingen lydnad och ingen bruksträning.

Fast matte är är väldigt sugen på att göra slikt, tyvärr finns inte någon större chans till det i Tyskland.

Kampa med trasa - vad är det? Belöning stavas godis. Springa ut och ta upp kamplek med främmande människa - glöm det! Men det var kul att springa ut och kolla vad hon gjorde där ute - nyfikenheten fanns och han visade ingen rädsla.

Dumpe och skramlet vållade inte heller några problem, tog kontakt när matte stod framme vid "grejen" och sedan - totalt oberörd - jaha, overall! Jaha, kättingar!

När spökena började glida fram emot Umber tog han fram lite brösttoner - "ni skall passa er  för att komma närmare" - titta på hans korta mungipor, han har ett och annat att säga till spökena. Tog själv kontakt med första spöket och konstaterade lugnt och glatt att det var en människa, andra spöket fick ett svansvift och en hälsning - hej på dej du!


Inga större utsvävningar på skotten heller, lite kontrollbeteende, hamnade på en tvåa, alltså  klart  godkänd.


Umbers husse och matte gick sedan MH med de två tikar de också har med sig - kullsyskon till Umber, men jag stannade inte och tittade på dem. Det var varmt och fastän bilen stod i skuggan, med  luckan och fönster öppna, tyckte jag det var onödigt.

Vi drog hem och gick en prommis i den något svalare skogen.

Bitte har just upptäckt att det kommer en joggare bakom mig - jag såg det och hånkade in Hippie, annars hade hon gladeligen kastat sig över sagde joggare, vild av glädje över att träffa en ny människa. Men faktiskt börjar hon lyssna riktigt bra till "nej", spottar äckliga saker, stannar och kommer glatt skuttande när jag ropar igen. Visselpipan funkar mycket bra! Hon t o m lämnade mamma och kom som ett skott när jag använde den i dag - testing, testing :0)

Lilla näsan har upptäckt att det finns en spännande lukt här ute på Brunna Gärde! Rådjur! Men se det klipper den elaka matten av direktamente! Aja Baja!! Inte så mycket som sätta banannäsan i vädret och sniffa efter dom - då faller himlen ner! Så förbanne mig jag skall ha en collie som jagar eller behöver gå i koppel  - nix!  Hon skall gå med "frihet under ansvar", precis som alla mina andra hundar har gjort ( efter upplevelserna med min första goldentik - som jag så småningom, med mycket slit, fick ordning på)

Nu har jag tagit ner alla tavlor, plockat undan prylar, lyft ut lampor, vikt ihop mattor, burit ut stolar - ur vardags- och matrum. I morgon kommer min trevlige estniske snickare Andrei (som bor här på Ekerö med hela sin familj)och börjar med ytrenoveringen av dessa två rum. Så nu blir det att bo i möbellager ett tag igen och ha gipsdamm överallt;)

De största möblera, soffa, matbord etc, har Andrei lovat att jag inte behöver ta ut - vete tjyven var jag skulle placera dem? Dem flyttar vi från sida till sida och täcker med plast.


När detta är klart är hela nedervåningen renoverad - underbart! Sedan är det bara kvar -  byte av rör i grunden, lägga plast på jordgolvet, bygga ny trappa på baksidan, måla husväggen vid ytterdörrarna och fixa spalje´för klätterhortensian så att den inte förstör väggen igen, lacka köksdörr och ytterdörr samt garagedörrar ......









Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards