Alla inlägg den 23 maj 2007

Av Britta Hammarström - 23 maj 2007 22:11

I dag var det avslutning på valpkursen. Jag och min instruktörselev Yvonne kokade ihop en liten tävling - det brukar vara väldigt populärt och det roliga är att valpkursdeltagarna verkligen utvecklar tävlingsnervositet - ordentligt!

Samtidigt som de tycker att det är jättespännande.


Tävlingen var uppdelad i tre delar

1. Zig-zag-gående mellan 8 koner, på vilka det låg korvbitar - med lös hund!

2. Lösa problemet med att få omkull en ganska stadig plastburk och få tag i korvbiten under densamma.

3. Hundrace - matte/husse springer ca 70 meter, jag håller hund, Yvonne står vid mållinjen och tar tiden.När matte/husse passerat mållinjen släpper jag hunden, tiden börjar tas och knäpps av när hunden passerar mållinjen.

Alla delmomenten gick på tid - tillägg för varje uppäten korvbit.


Hela kursen satt på stockarna (åskådarbänkar) som ligger i backen ner till appellplanerna. En hund i taget på plan.


Strålande väder, vilt hejande gäng i backen och varje matte/husse  jobbade för glatta livet på plan - hundarna skötte sig storartat! Döm om allas förvåning när lille Isse (Welsh terrier), som varit "klassens clown" vinner hela billevitten! :0) Stormande applåder och en matte som var helt självlysande av lycka!  Lycka till i fortsättningen allihop - vilket otroligt trevligt gäng ni är!


Jaha, så var det kennelhostan - rackarns också. Bitte har åkt på kennelhosta, väldigt lindrigt, men jag känner igen et´! Ingen lydnadstävling på lördag alltså - eftersom jag inte kan lämna henne hos Bettan och Olle får jag vackert vara hemma med alla tre och gräma mig - tur attHippie är vaccinerad mot eländet.

Skall vaccinera alla tre  nästa år, om det går att göra när de haft åkomman - det vet inte jag....

 Stina hade det för 3-4 år sedan, också hon väldigt lindrigt.


Se så fint de får plats i samma Biabädd och på samma badrumsmatta - men hur länge till? Hippie växer så det knakar och har redan gått om båda götarna både i längd och höjd. Fast collie har en förmåga att göra sig små och knöla ihop sig.

Då var det bara att börja kolla tävlingsprogrammet igen och anmäla till fler tävlingar.......

Fästing, kennelhosta - mandrom bävar för vad det kan bli nästa gång......



Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards