Alla inlägg den 7 september 2009

Av Britta Hammarström - 7 september 2009 19:40

...mina leder är inte sams med mig i dag - dom har fått lite för mycket stryk :0)

Plockade ner de flesta av mina äpplen (Mio och Alice), blev 25kg - räcker bra för att åka och musta, förstod jag vid förfrågan hos musteriet.

Skall ske i morgon eftermiddag.

Man tvättar äpplena där och skär bort dåliga delar ("Det hjälps vi åt med") sedan mustas det och musten hälls på flaskor.

Jag tar med mig ett gäng pet-flaskor, behövs det fler kan man köpa där.

Det lät som om mustningen bara skulle kosta 60:- kan det vara möjligt?

Vi får se i morgon.

Låter som en trevlig utflykt :0)


Efter äppelplocket krattade jag ihop ruttna päpplen och kånkade iväg ut på fältet, till den gemensamma "trädgårdsrenshögen".

Skogsvända med vännerna, till klubben, snabb lunch och kontroll av videon, en liten vända till med vännerna och lite skojsan på agilityplanen.

Valpkurs!

I dag var ämnet "aktiv skogspromenad", gå balansgång, leta godis i barken på träd, hoppa upp på stenar och leta efter kotte som matte haft i fickan sedan promenadens början.

Man tager en kotte - fixar till den lite så att man känner igen den - har den i fickan ett tag och slänger den sedan bland ett gäng andra kottar ( så att valpen ser att den far iväg) - och så får valpen leta reda på den.

Stor beundran, beröm och godis när rätt kotte avlevereras.

Ett par av valparna hajade nada ;) medan de andra faktiskt hittade "sin" kotte.


Så var det filmtajm - "tala med hundar på hundars vis" - och så gick vi ner på plan och hade "nej-övning", med köttbulle på papptallrik.

I dag såg jag att pengen trillade ner hos fler av valpägarna - halleluja!

De insåg att kopplet inte är en styrmekanism som man jojar runt hunden i för att få den att gå dit man vill.

Att det faktiskt fungerar med klara besked och kroppsspråk, samt ett nyp i baken på valpen om det sk-r i vad matte säger"!

Plus - variation av rösten, inte gå krökt som en märla, inte ge sig förrän valpen ger ögonkontakt, samt låta berömmet rinna som honung över valpen när den gör rätt!!!!

Puuuuhhh....

Det tar ett tag....


Ny skogsvända och så "home Jeeves".

Hemma blev det råslit! Grävde runt syrenträdet och plommonträdet - gräset hade tagit överhanden och så får det inte var - gräset snor näringen från träden, ajabaja.

Skottade tillbaka jorden framför och bakom grinden, vars stolpar nu står i lika säkra cementkistor som "scarface" fixade åt de stackare som gjort bort sig.

Lade tillbaka de uppgrävda grästovorna, körde en tarantella fram och tillbaka över det hela med fötterna och så på med vattenspridaren en stund.

Då sa mina leder "nu får du väl för tjyven ta och lugna ner dig ett tag"!!!

Och så fick det bli ;)


Här är päpplena, de som är kvar på träden får bli ät-äpplen och ingå i några äppelpajer.

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards