Alla inlägg under oktober 2009

Av Britta Hammarström - 13 oktober 2009 20:13

...från tävlingarna i söndags på Mälarö BK, finns på

http://www.fornborgen.se/

Av Britta Hammarström - 13 oktober 2009 16:47

..fick man  å förmiddagen - uj så kallt det var i skogen!

Tyckte jag hade klätt mig så varmt, men glömde handskar - man är ju liksom inte van.......

Vi var bara 4 i tisdagsgruppen - Bitte fick helt koncentrera sig på att markera och jag kom ut, vandrade runt henne och figuranten, men fokus var på fig.

Ingen tendens att lämna - bra!


Vi gick promenad både före och efter söket,lite handling och sedan har vi varit hemma - inga problem med att få tiden att gå här i huset Glad

Nu är alla fönster tvättade, uppe både på in- och utsidan, nere på insidan, i morgon fixar jag utsidorna.

Tvättvindan har åkt in i garaget, dags att  även plocka in trädgårdsmöbeln - uh, tungt!


Nu går värmepumpen hela dagarna, men oljepannan kan vänta ett tag, behövs inte ännu. Hade varit skönt att slippa oljan, av flera skäl, men pannan får gå så länge den håller, sen´får vi se vilken variant av uppvärmning det blir - inte olja i alla fall...


Trevlig avslutning på rallylydnadskursen i går kväll - Tina har varit en helt suverän instruktör - tusen tack!

Alla i gruppen har också varit väldigt entusiastiska och i går kväll -  när vi fick gå en hel tävlingsbana som Tina satt upp - såg man hur himla duktiga alla var!

Vi fick bedöma varandra enligt de domarprotokoll som Tina hade med - och det blev inte särskilt många "nedslag".

Även Stina och jag fick faktiskt väldigt mycket beröm för vårt jobb och det kändes också helt rätt när vi gick - lilla Stina, du är så vansinnigt gullig när du trippar bredvid och är så glad och uppmärksam Glad

Och så skööönt det är att vara tillåten att uppmuntra och berömma  hunden även under tävling!

Det har varit extra roligt att vi haft så blandade åldrar i gruppen, från hundungdomar till gamla tanter som mandrom - och alla har haft lika kul och peppat varandra.


I afton dans - nej, inte dans......

Bara en tur till klubben för Hippie och mig, Bettan och jag skall hjälpa varandra lite inför lördagens tävling på Järfälla BK. Debut för Hippie i lydnadsklass II.

Lördagen därpå är det Stinas tur, rallylydnadstävling på Österåkers BK - sedan är det tammetjyven  sluttävlat för i år  Tungan ute











Av Britta Hammarström - 12 oktober 2009 15:51

.. d v s Rävstensslingan gick Birgitta och jag i dag - skönt!

På sluttampen höll vi på att villa bort oss - röd markering på träden upphörde plötsligt, eller rättare sagt vi upptäckte det efter en liten stund  - hmmmm - fastän vi gick på en stig...

Bara att backa tillbaka - och där, lite lurigt bakom en bergsknalle var den röda markeringen igen, på en helt annan stig.

Varken Birgitta eller jag är kända för att ha ett väl fungerande lokalsinne - tvärtom - det är därför vi går slingor som är märkta Flört

Och så mycket upptäckte vi i alla fall, trots att vi gick och snackade - att hupp! Ingen markering!

GPS - ingen dum ide´....

Det blir nog en så småningom....


Hundbadet blev inte av förra veckan, men i dag är Stina badad och fönad - hon fick bada först, måste vara helt torr när vi skall på sista rallylydnadslektionen i kväll.

Om en stund skall jag ta Bitte och Hippie också - dom får vara hemma och torka helt medan Stina och jag är på kurs. Bitte brukar torka väldigt snabbt, men Hippie får jag föna i säkert en timme och då är hon ändå inte helt torr. Men hon gillar det, ligger på min säng på ett extra påslakan och njuter när jag fönar och borstar.

Ergonomiskt inte världens bästa arbetsställning kan jag säga, jag brukar bara orka stå framåtlutad en liten stund, sedan får jag sätta mig i en del märkliga ställningar på sängen för att komma åt.

I morgon bitti blir det (hoppeligen) sista omgången Frontline på - jodå, dom små vidriga typerna är i full gång fortfarande!


Någon mer appelltävling i år blir det inte för Bitte - Malmö känns liiite långt Obestämd, men vi fortsätter att träna markeringar och skall verkligen jobba på figurantintresset och "passiv" matte.






Av Britta Hammarström - 11 oktober 2009 23:09

"Rackarns matte, jag satt och drömde lite , men här är den"  (vi fick inga poäng, men who cares, Bitte gjorde rätt till slut och fick höra att hon var duktig)

 


Hopp- sitt- hopp ,  gjorde du fint Bitte!

  


Azlan hugger apporten - tjohooo!

  


Exi i full fart på budföringen - jag kommer!!!

  



Två nöjda (och duktiga ) ägare med uppflyttade (och duktiga)  Fornborgen-hundar Glad

  

Av Britta Hammarström - 11 oktober 2009 15:42

 ...x 2 och duktig Bitte.


Bitte har nu klarat av sin första söktävling och gjort det med den äran. Vi blev inte uppflyttade men godkända och det var mitt mål i dag.

Vi fick börja med platsliggning och budföring - nema problema, Bitte låg fint på platsliggningen och sprang med ljusets hastighet på budföringen (till okänd mottagare). Lydnaden gick också fint, med en miss - apporteringen - vilket hon brukar göra i ett nafs (så att säga ;) ), men i dag satt hon lite försjunken i tankar och jag fick säga "apport" flera gånger, då såg man hur det for genom huvudet på henne "javisst, jösses, jag skulle ju hämta apporten" Förvånad.


Söket - Bitte markerade båda figuranterna inom 2 minuter (av 5 möjliga), tätt och fint skall, kom igång direkt, skötte sig väl vid figuranterna, inget klivande på dem. Det som brast var att hon kom och mötte mig vid andra figuranten, gick ganska långt ifrån figgen, något som förvånade mig, för hon brukar stå tätt intill figgen och gapa, bara vända på huvudet och titta efter mig, men inte lämna.

Nåväl, så gjorde hon i dag och det ger kraftigt nerdrag.

All in all har Bitte gjort ett utmärkt jobb och jag är jättenöjd med henne. Hon "höll ihop" hela tävlingen, inte en tillstymmelse till trötthet eller minskad motivation, bara positiv och glad hela tiden.

Hon fick många superlativer från båda domarna - två av Sverigen mest erfarna "domartanter" - vilken jättetrevlig hund"! "Så bra hon jobbar"! "Vilken fantastiskt fin linförighet hon gjorde"!


Så vi lägger detta i erfarenhetsbanken och tränar lite mer markeringar. Kvitto har jag fått på att hon tycker att detta är sååå kul, att hon är klart uppflyttningsmässig vad gäller lydnad - kvar är lite mer finslip på söket. Med tanke på att hon inte tränat ordentligt längre än sedan i juli i år, så är hennes resultat i dag med råge godkänt - toppen BitteSkrattande

Vi kom 3:a på söket och här är Bitte med sina priser - en säck käk och en liten buckla.

Och visst ser hon lite nöjd ut Flört

  


Men nu till dagens riktiga kanoner!

Sören och Azlan (Fornborgens Garp) kom 2:a på söket, uppflyttade med mycket bra poäng

Marianne och Exi (Fornborgens Häftiga Häxa) kom 4:a i appellklass spår, också uppflyttade med strålande poäng!

Stor kram till både er och hundarna och megagrattis!

Bettan och Olle - er uppfödning har verkligen visat framtassarna i år - det är ni väl värda!

  




Över huvud taget var dagen en kolossalt bra för Mälarö BK:s ekipage. Av 12 spårekipage blev 5 MBK:are uppflyttade och i söket, 1 uppflyttad och 1 godkänd.

Två domarlag var det ett till söket och ett till spåret - spårdomarna var mycket entusiastiska över spårhundarna - de var eniga om att de "aldrig tidigare sett spårhundar i appellen av så hög klass".

Sökdomarna dömde även lydnadsklass I och II, men där har jag inte så bra pejl på hur det gick.

 

Av Britta Hammarström - 10 oktober 2009 14:07

...på MBK denna helg.

I dag stor agilitytävling - massor med folk och hundar på klubben, solen sken och stämningen var god.

    

Marianne och jag träffades där för en sista putsning inför morgondagen  -ujujuj, hur skare´gå......

Brukslydnadsplanen var tom, så där kunde vi göra lite  träning med uppmuntran och godis.



I dag alltså agility-tävlingar, i morgon appell-spår och -sök, samt lydnadsklass I och II.

Köket gör glimrende affärer Skrattande


Hippie mår bra. Inget mer kräklande och inget från andra håll heller. Hon äter ris och "fricadelli" med god aptit - får göra det ett par dagar till innan jag sakta går tillbaka till ordinarie käk. Undrar vad hon hade stoppat i sig - men jag vill nog inte veta.....

En god tumregel som någon veterinär lärde mig för nära 30 år sedan är: "snällmat" minst dubbelt så länge som hunden varit dålig, sedan mycket försiktig återgång till vanlig mat.

Ibland kan det naturligtvis behövas fasta något dygn och dietmat längre tid än så, men inte för en sån´här lindrig släng av magsjuka.



Och när jag tävlar färdigt med Bitte imorgon - hur blir det då? Jo, jag gör väl som "bruksfolket" brukar göra - sliter upp hunnjäveln från plan, kastar in henne i bilen, stoppar in ett par ciggar i ansiktet och går med stora steg in i klubbstugan och talar om vad jag tycker om hunnjävlen - eller hur Obestämd För så gör väl alla som tränar och tävlar med sina hundar - eller hur?

 

Inte kan det väl vara så att vi tar en avkopplande sväng i skogen ovanför stugan, alla tre får lite godis och sedan  får de vara i bilen medan jag går in i stugan och sliter mitt hår över de fel jag själv gjorde Skrikandes - nej, inte kan det vara så .......






Av Britta Hammarström - 9 oktober 2009 10:10

..får det bli i dag. En lätt travesti på svaret på en av frågorna i dagens DN-kryss - "vad heter platsen där de(Armstrong,Aldrin och Collins) landade med månlandaren Eagle"? Och svaret är "sea of tranquility", "stillhetens hav" -det var väl inte ett dugg långsökt Oskyldig eller hur....

 

Hippie har lyckats pilla i sig något olämpligt och är väldigt lös i magen samt kräktes upp frukosten i morse. Är inte ett dugg dålig, pigg och ville gärna ha en bit av min frukostmacka, men det blidde inget av med det.

Hon är ju rätt bra på att äta lite ditt och datt på promenaderna, om hon hinner innan jag hejdar henne.


Så vi tart´lite lugnt i dag, påtar i trädgården, tar en prommis i skogen....

Vädret är helt ok, lite blåsigt, men sol och blå himmel.


Vännerna har just genomlidit kloklippning - ingen höjdare men dom tar det med fattning.

Mjukkokar ris, blandas med lite kokta kalvfrikadeller (barnmat)- det är mitt standardrecept    när någon hund är dålig i magen ( och funkar mycket bra ) - vilket tack och lov händer väldigt sällan.


Janne har just varit här och lagt sina helande händer på min (något knepiga) lap-top  -  hade lite problem med virusprogrammet.


Nu går vi ut i den höga klara luften och (åtminstone jag) njuter av de starka färgerna.


Kossorna går ännu kvar på ängen ett par hundra meter från mitt hus, betet börjar ta slut, så snälle C-E som bor alldles intill ängen stödfordrar som han brukar  - bonden förser honom med hö.

  



Av Britta Hammarström - 8 oktober 2009 19:19

..begav vi oss ut på idag, vännerna och jag.

Oxberget skulle bestigas - Ekerös K2 Skrattande.

Oxberget - som givit namn åt mitt kennelprefix för en blygsam uppfödning av västgötaspets - ligger ca 1km från my place. Jag bor på Växthusstritan nr 1, går man till andra änden på -stritan, kommer man till en "flik" av Brunna Gärde, flanerar man över den och uppför en backe, så kommer man till Ox mountain.


Vi fuskade dock och åkte bil, ärenden skulle utföras efter bergsbestigningen.

Ställde bilen, stoppade kameran i fickan, tog ut vännerna i koppel och började bestigningen - vi befann oss nu på basstationen....

Kollade att mobilen fungerade - in case of emergency - proviant... nja , jag hade just käkat och vännerna hade fått lite godis - vi räknade kallt med att klara oss tillbaka till basstationen utan extra näringstillförsel - finns nyponbuskar, mossor och lavar på Ox mountain om det skulle bli riktigt illa...


Kämpade oss uppåt....

  


Syns inte riktigt på bilden men stigningen är brant och själva stigen knappt synlig...


Efter segt klättrande, varunder vi flämtande uppmuntrade varandra med käcka utrop - "gå på tjejer, vi ska klara det ", "kom igen nu brudar", "wow, lite till - jag ser toppen" - nådde vi mycket riktigt toppen av Oxberget.

Aj aj! Där kom jag underfund med att jag missat en väsentlig detalj - flaggan! - vi hade för h-ete ingen flagga att förankra på toppen....


Bara att svälja förtreten och i stället bildligen dokumentera vår närvaro på toppen av berget.


Aaaahh! Utsikten var värd mödan! Dessa vackra mälaröar


"Lake Malaren" åt ena hållet och  rikligt med skog åt andra hållet


   


Ville naturligtvis även plåta mina klätterkompisar..

Själv kände jag inte av någon syrebrist, men hur är det med er Stina och Bitte?

Kära nån´- Hippie verkar också helt oberörd, har hon månne "smygsyrgas" gömd någonstans i pälsen??

  


  


Kära små götar - ni måste lära er att inte hålla koll på precis allting!!! Men det är väl att tala för döva öron....Flört


Efter att ha beundrat utsikten, kollat runt lite om det fanns någon annan nergång (det gjorde det inte), tagit kort, njutit lite av den vackra höstdagen, så började vi nedstigningen....


Vi gick igenom rutinerna, "alla håller ihop", "ingen går före", "lugn, framför allt lugn"!!!

  

Återigen - det syns inte på bilden, men det stupar BRANT neråtFörvånad Den smala stigen var också täckt av mellejoners ekollon, lömskt dolda under mängder av löv - perfekt att åka rutschkana utför....

Men vi klarade det! Här kändes det väldigt bra att vännerna har klart för sig vad orden "vänta" och "sakta" betyder - eftersom jag måste ha dem kopplade under den försiktiga vandringen nedför berget - trafikerad lokalgata alldeles vid slutet av berget nämligen...


Jiiihaa!

Uträttade snabbt ärenden och så åkte vi hem, där blev det vätske- och födointag - och så måste vi naturligtvis gå igenom förmiddagens strapatser tillsammans - debriefing Obestämd - men inge verkade ha några kvarstående psykiska besvär...


En prommis till , sedan drog jag till Vällingby och tjackade upp mig  på en ny vinterjacka - hem igen, hämtade vännerna och så träffades Bettan,Olle och jag på klubben för en gemensam träning inför söndagen.


Har gjort lite annat här hemma och nu är jag hungrig!!!









Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards