Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Britta Hammarström - 15 oktober 2009 18:36

Stod i morse och tittade på den  kaktus jag har i mitt sovrum


  

Den står på min mammas sybord i björk (med lackerad fanéryta) och det har ju sin historia.....

I tidiga tonåren skulle jag stryka någonting - tog en filt och en bit lakansväv och la på sagda sybord - stryka, stryka, stryka.......

Skulle lyfta bort filten Skrikandes - den satt fast i bordet......fasa!!!!

Varför jag skulle stryka just på detta lilla bord kommer jag inte ihåg, möjligen för att stryktvätt låg på den därför avsedda strykbrädan och jag tyckte att det var en "quick-fix" att göra det så där - who knows?

Vad jag minns var dock min faders vrål, när han såg det faststrukna luddet  och hans slit med att få bort det från det fina lilla bordet  - man höll en väldigt låg profil ett bra tag kan jag säga.......


Nu står emellertid bordet i mtt sovrum och bär upp en kaktus. Och tänk att dessa kloka växter - benämnda "novemberkaktus" - faktiskt vet att det snart är novemberGlad och då skall man blomma

  


Promenad med vännerna på förmiddagen.

Sedan åkte jag med polarna Ulla och Lasse in till Kongliga Hufvudstaden - strålande höstväder (ingen snö).

Vi flanerade i Gamla Stan´, passade på att beskåda vaktombytet vid slottet - grabbarna kom från någon helikopterdivision och bytte vakt med stor precision och stort allvar.

  


Vi avslutade vårt besök i the old town med lunch på Stadsmissionens fina café vid Stortorget. Helt suveränt place! Jag går dit varje gång jag är i krokarna (vilket inte är så ofta, men dock...) Goda lunchrätter, otroligt fräsch salladsbar, gudomligt kaffebröd, gott kaffe...

Och det är alltid fullsatt!

En liten brödbutik i samma ingång - allt hembakt, ekologiskt, GOTT!!!


Vad gjorde nu mandrom i denna del av staden? Tja, säg det Flört

Det kanske kommer att framgå så småningom, i en periodiskt återkommande tidskrift.....





Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards