Direktlänk till inlägg 8 juli 2009

I har man legat....

Av Britta Hammarström - 8 juli 2009 18:17

..hela dagen - nu får det vara slutjobbat.

Gick ut hårt på förmiddagen - efter promenad och tvätthängning - klippte gräsmattor både på bak- och framsida.


Baksidan var jobbig! Jag brukar klippa så pass ofta att jag inte behöver uppsamlaren - men nu var gräset så tjockt och långt att den var nödvändig. Stööön! Klippa, klippa, tömma uppsamlaren i skottkärran, klippa, klippa, tömma uppsamlaren i skottkärran.

Ut med rullebören på fältet, tömma den, tillbaka, börja klippa igen.....

9 gånger tömde jag skottkärran !

På framsidan var gräset inte alls lika långt, härligt, här var det bara att klippa.


Precis när jag var klar kom första regnstänken. Tor for runt en stund, blixtrade och  bankade med hammaren, men kom av sig rätt snart - han lär komma igen sägs det.

Förväntas 60-70mm nederbörd i morgon - simfötter kanske vore ett bra inköp :0)

Åkte så ut till son med familj i Kungsberga, bjöds på sillunch och kaffe.


På hemvägen svängde jag in till "Bilteknik" i Skå - helt på vinst och förlust, var nästan säker på att de hade semesterstängt - men si!

Där jobbades det och snäll mek kom ut och bytte mina halvljus, lätt som en plätt - fast han muttrade över hur idiotiskt och trångt de var placerade.

Nu har jag bytt positionsljus bak och fram samt halvljus - finns inte mycket mer att byta....


Svängde upp till klubben och gick i skogen med vännerna - rakade åt mig ett gäng kantareller.....

Handlade lite, åkte hem och gav vännerna mat.

For ut med gräsklipparen igen och klippte utanför tomten - övervägde att ta ett varv med trimmern, men min nacke och mina axlar skrek NEJ - LÄGG AV, så det projektet skrinlades.


Stod och tittade på min baksida - det prunkar både här och där - men man är ju inte precis någon trädgårdsarkitekt, som sätter rosa och röda rosor i samma rabatt :0)


Olivträdet som jag fick av Janne och Pernilla för två år sedan, växer kolossalt, undrar när och om det kommer några blommor .


Schersminen är översållad av ljuvligt doftande blommor - mmmmm, doftar smultron...


I "klubbskogen" gick jag och funderade på det här med utställning och bruks- och lydnadsarbete.

Varför finns det så många avarter? Inom lydnad och bruksarbete, hör man om folk som "tar ut" misslyckanden på hundarna (dock inte så vanligt i dag, mer förr), man hör om domare som "finbedömer" sina favoritraser och "fuldömer" andra.

Inom utställning hör man om folk som kör upp sin hanhund i baken på framförvarande, för att irritera den, man hör om "snörbedömning", domare som dömer si eller så beroende på vem som håller i snöret. Man hör om "kompisbedömning" mellan domare, man hör om hundägare som har domarkompisar och "informerar" om att konkurrenter eller antagonister skall ställa ut för denna domare och att dom helst skall hamna så långt bak som möjligt - fina takter...

Man hör också - tyvärr - varje år om utställare som lämnar sina hundar i stekheta bilar - bara så ofattbart - tur att sådant ändå ger kännbara påföljder för ägarna.

Huvva!

Men det är nog så inom de allra flesta sporter - dumnäsor finns det överallt.


Man får tat´med en klackspark och bara se till att man själv uppför sig hyfsat. Jag har en stark känsla av att "dumnäsorna" ramlar i en stor grop en vacker dag....




 
 
Ingen bild

Solan

8 juli 2009 19:54

Rött och rosa går väl hur bra som helst tillsammans tycker jag. Jag har rabatter som jag kallar hipp som happ. Det är lite av varje i färgväg, men det är ganska charmigt med detta rufs tycker jag. Det finns så många minimalister nu för tiden så jag odlar rufs på rent trots!!

 
Ingen bild

Britta

8 juli 2009 20:23

Solan!
Detta är helt klart en "hipp som happ-rabatt" - som det mesta i min trädgård :0)
Som jag sagt tidigare - min trädgård är lite "vilja men inte kunna" - men jag lär mig lite varje år.....
Framför allt har jag nu mer tid att ägna åt trädgården....
Vem vet, det kanske blir en damm en vacker dag....

 
Ingen bild

Cissi

9 juli 2009 07:59

Det var till att vara aktiv, skulle behöva lite va din energi eller vår tomt skulle i alla fall behöva den ;-)

Ja tyvärr finns "snörbedömningen" inom alla grenar. Eller man kanske ska säga att det finns inom ALL bedömningssport oavsett "djurslag".
Personligen tycker jag det är förskräckligt men ger man sig in i att tävla i en bedömningssport så är det bara att stå ut. Det ska vara KUL att tävla och jag försöker, trots nerver, att strunta i "dumnäsorna" (bra ord föresten *ler*) och ha en trevlig dag vilken tävling jag än är på.



 
Ingen bild

McLaren

9 juli 2009 11:56

Vilken trädgård vilka blommor och färger en fröjd för en lägenhetsboende i detta regnväder.
Och en "hipp som happ"-rabatt är nog bland det vackraste. Såg en i skåne där man på en liten kulle i trädgården bara "slängt ut" frön från olika påsar och den kullen var helt fantastisk med vallmo, blåklint, ringblommar och flera andra som jag inte vet namnet på.
PS Jag har också plockat kantareller! och ätit DS

 
Ingen bild

Marianne K

9 juli 2009 21:39

Som sagt, rosa och rött passar alldeles utmärkt ihop och jag tycker att du är så duktig med din trädgård, lika duktig som med hundarna. Och "kantisarna" du är helt otrolig, behöver bara gå ut så snubblar du över svamp. Hej / Marianne K.

 
Ingen bild

Britta

9 juli 2009 21:45

Cissi - prexis! Jag är på utställning eller tävling med min/mina hund/ar - och - "går det bra" - tjohej - "går det mindre bra" -jaha, då var det så den här gången -inget att bära sorgflor över ;) - mina hundar är ändå alltid bäst och vackrast :0)

Eva - roligt att höra ifrån dig - resan hem gick bra förstår jag -visst var det trevliga dagar!
Vi får väl ta kaffet hemma hos mige efter någon träning så får du se "ägorna" - hehe, det går snabbt!

 
Ingen bild

Britta

9 juli 2009 21:48

Marianne!
Kom förbi med flickorna när jag kommer hem så åker vi till skogs tillsammans - du får säkert lite kantareller med hem ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards