Alla inlägg under april 2008

Av Britta Hammarström - 25 april 2008 18:09

...gör så gott hon kan, dansar fan så illa,

hela kroppen rister hon - men ändan den står stilla :0)

(Efter undran och förundran av Hasse Alfredsson)

Precis så skulle det bli om någon försökte få mig att dansa i detta nu - känns som om det blitt lite pyspunka...


Var på Svartsjö slotts parkering vid pass  09 15, gick i den vackra och stilla parken med vovvarna. Mötte sökpolarna vid parkering strax före 10 och så åkte vi till "Birgittas skog", där resten mötte upp.

Vi vallade ordentligt i dag, vilket innebar ytterligare en halvtimmes tjo och tjim och farande fram och tillbaka i skogen för västgötarna, till Hippies stora förtret :0)

Jag hittade två stora fina stenmurklor under vallningen - men fegade, jag vågade faktiskt inte ta hem dem - hur gott det än är med murkelsås - man har fått kalla fötter när det gäller den sortens svamp.

Men Hippie fick gå ut först i dag. Vi provar olika sätt att öka hennes - i och för sig goda motivation - men ändå kan den ökas och hur då, på mest positiva sätt för Hippie?

Vi körde med lek på stigen i dag, figuranterna försvann med "balla grejorna" ut i skogen och jag gick undan med Hippie - ytterligare lite tillbaka till babyträning, men det skadar inte alls!

Funkade bra - Hippie hade kul, blev lite trött på slutet, kände av värmen och hon fick en "hare" som sista figge, fick springa efter en tjoande figurant, skälla och så mera lek och beröm. Hon får inte sluta som trött och "i nedåtspiral", det måste bli en riktig "kulkick" som avslutning, något som sitter kvar i den lilla bollen till nästa gång.


Azlan var verkligen jätteduktig i dag, vilket skall! Sökte kanonbra, gick långt och rakt ut på flera tomskick - Azlan är faktiskt färdig för appellsöket nu - och lydnaden sitter snart den med.


Mycket efterlängtat fika när alla var klara, som vanligt gick vi igenom hund efter hund, tog fram vad som var bra, vad som eventuellt fallerat, klurade ut hur vi på bästa sätt skall rätta till det nästa gång, bestämde tid för nästa träningstillfälle och så var det hej då!


Häpp! Då var klockan plötsligt 14 00 - jag åkte till Gustavshills handelsträdgård, eftersom jag var på den sidan av ön, baxade in jordsäckar, tre häckplantor (behöver fylla i lite i oxbärshäcken), en stor påse gräsfrö - av slitstarkaste sorten, en bambuspalje´och lite krukor.

Hem och baxa ut pryttlarna - himlen vare prisad för min trogna pirra :0)


Fixade käk till vännerna, tog med en fika, glasspinne och DN:s fredagskryss till baksidan - kopplade av en stund, gav hundarna dera mat och satte igång med spaljén. Den kapades lite här och där (med plåtsax, gick inte med annat) och står nu, fast förankrad,  i två delar som solskydd för rhododendronbuskarna. Jag hade velat ha något snyggare, men det här får duga tills vidare - huvudsaken är att buskarna inte står så mycket i solen som de gjort tidigare - och vem är en bängbula till trädgårdsplanerare....:0)


For sedan Växthusstritan upp och ner och delade ut villaägarföreningens vårblänkare - tänkte så - "nu får det tammef.... vara nog för i dag".

Satte mig vid datoren för att betala, betala, betala räkningar och så blogga lite.

Då ringde det på ytterdörren - där stod ett par som bor borta i Älvnäs, med en lite Jack Russellpojke. "Vet du vem det här är? Du brukar ha koll på hundarna i området".

"Jodå, det är Hubbe, han bor här på gatan, å andra sidan, lite längre upp. kom så går vi dit".

Hubbes husse hade varit ute med bil och letat, Hubbe hade varit borta i flera timnmar (inte första gången...). Husse var glad och tacksam och blev tillhållen att inte gå in och kolla ugnen när Hubbe var ensam ute - ever again!


Nu är det dags för middag.

I morgon är det möte kl 10 00 på SKK:s restaurang i Möllan, det sista stormötet före WDS.

Bettan och jag åker tillsammans, Karin kommer också med för västgötarnas räkning, bra att vara två, Bettan har fullt schå med riesen- och collieklubben.






Av Britta Hammarström - 24 april 2008 21:48

Man bara vräker i sig sol och vår!

Tänk att det kan vara så ljuvligt! Och tänk så oerhört mycket lättare vardagen blir utan leriga tassar och magar :0)

Altandörren kan stå öppen och vännerna flanerar ut och in, leker lite, ligger och njuter i solen, drar sig in i skuggan när det blir för häftigt, går in och kollar vad matte har för sig, "tyckte att det lät som om hon öppnade kylskåpsdörren"......


På promenad å Jungfrusundsåsen träffade vi polaren Conny med glada labben Märta.

Conny jobbar med Märta i lydnaden, men ett moment är det väldigt trögt med - läggande! Märta kom till nuvarande familj när hon var 1,4 år - ho vet vad hon varit med om?

Att lägga sig är  klart OBRA tycker Märta. Går med godis, men utan...

Man ser verkligen att hon inte tycker att det är trevligt, det här är inte bara "tjafs", det syns i hennes ögon att kommandot "ligg" är förknippat med något icke behagligt.

Conny har försökt med det mesta. Jag höll på en stund med Märta, med klickern och godis gick det "så dääär", men ändå motvilligt.

Prövade då med ett nytt kommando "i däck" (eller i dekk som det väl blir på norska) - och se på faderullan :0) då gick det betydligt lättare.Så nu hoppas jag att husse Conny tränar detta, roligt och glatt, i en vecka framöver, så får vi se hur det går.


Min snickartomte Andrei kom i dag och kikade på altanen, där jag har plattor - nu skall det bli "dekk" där också - impregnerad sådan. A. skall även gjuta nya grindstoplar och snickra till nya grindar - oj så fint det skall bli på baksidan!


När Andrei åkt, drog vännerna och jag till klubben, promenad, borstning av Hippie, sedan var det dags för mig och Stina att börja rallylydnadskurse - sista gången.

Sofia gjorde en tävlingsbana och vi fick gå den två gånger var - man kände klart att det var skillnad på första och andra gången man gick den - vi var faktiskt väldigt duktiga allihop och fick beröm av Sofia, som absolut tyckte att vi skall bärja tävla.


Jag säger bara  - det gäller att hålla tungan rätt i munnen på rallybanan!

Sväng höger 90 grader - 270 grader vänster runt - höger runt 180 grader - framför sitt, hund höger runt framåt - sakta tempo - 360 grader vänster -slalom dubbel - sidosteg höger - spiral höger - spring....

Och det är bara några av skyltarna som kan förekomma på en tävlingsbana - sedan skall du hålla koll på ordningen samt vilka skyltar man skall stå framför eller vid sidan om - puuuhh!!


THE´!!!!!!!!




Av Britta Hammarström - 23 april 2008 21:30

Åkte hemifrån vid 10 30-blecket. Till skogen för promenad, Birgitta och flatdamen Nadja var med, Bs. bil var fortfarande hos doktorn - i väntrummet......

Promenix, sedan till klubben, diverse träning av alla tre polarna,liten kissväng, intag av snabb lunch ochså var det dags för valpgänget.

Introduktion till sök i dag - efter genomgång i gröngräset drog vi till skogs och valparna fick göra lätta "hitta-övningar", med lite blandat resultat som följd. Min lille specielle favorit "papiljotten" Elvis, klarade galant att hitta Birgitta som satt bakom en stor sten. Han sniffade in henne på långt håll, trippade fram, upp på stenen och överföll henne uppifrån :0)


På väg ner från skogen fick vi tillfälle att göra "nej-övning" - stor hög med färska hästbullar på stigen!

Ner på planen och där var det dags att gå till veterinären - hanteringsövning alltså. Clara var veterinär och kollade öron, ögon, nos, tänder, tassar, klämde över kroppen, tittade under svansen - vi lade också ner hundarna på det låga bordet och kände över dem liggande.


Vi avslutade med lite inkallning och prat om fästingar och ormar - hur man hanterar eventuella ormbett och vilka fästingmedel som finns och hur de används. Det här med fästingar hade de flesta rätt bra koll på, men ormbetten var det inte så helt med, där behövdes lite info.


Valparna åkte hem och jag tog vännerna på en tur i skogen. Birgitta fick åka med annan flatägare hem - jag skulle vidare till Ågesta, där colliemaffian hade träningsträff.

Där stod jag ensam på klubben, kollade att stugan var stängd och låst, satte mig i bilen och startade,ticktickticktick, sa motorn.

"Aha, min vän, det här känner jag igen, här krävs en bil till för laddning"!

Detta hände även förra gången på klubben, men då tog det en stund att komma på vad det var. Min son  kom och laddade den gången, men nu var han "långtbortistan´" på jobb.


Ringde snabbt Birgitta och Signe, som naturligtvis, som de hjälpsamma människor de är, vände tillbaka och så slängde vi på kablar - Volvon brummade igång på 2 sekunder. Batteriet är rätt nytt, någon belysning i bilen måste ha stått på, någon dörr har inte varit helt stängd - fvörra gången var det bakluckan som stod öppen och den lilla lampan där tjyvade ur batteriet - men den är urkopplad för länge sedan.


Olle ringde och sa "ta färjan till Slagsta, det har varit stor olycka, alla södergående vägar är totalt igenkorkade sedan 2,5 timmar".

Åkte till braiga färjan, där det också var kö, folk hade åkt från stan´för att ta färjan söderut, men den kön var betydligt kortare än de som sniglade sig fram genom staden.

Kom så småningom fram till Ågesta - vi blev inte så många i dag, beroende på trafiken, men vi som var där jobbade på bra.

Det hade lagts spår, Hippie fick göra markeringsövningar, vi gjorde budföringar, platsliggning, vi tränade lydnad......

Fixade lite nya datum för träningar framöver och så åkte vi hem.

Både Stina och Bitte fick också vara med och "göra saker". Vi var ca 7-8 minuters väg från bilarna, vid stora gärden, så alla hundarna fick sitta uppbundna - mina vänner var jätteduktiga och tysta, men totalt hysteriska naturligtvis så fort jag kom fram till dom :0)


Kom hem för ca en timme sedan, har stått i en het dusch ett bra tag och mjukat upp lederna som jobbat hårt , kinderna glöder efter en dag i solen, vännerna har fått sina kvällskex och nu skall jag ha thé !!!!


Oj, glömde berätta att när jag var med vovvarna på lilla kissvängen före valpkursen, så ser jag plötsligt hur Bitte stirrar på marken framför sig, ryggar ett steg, vänder på huvudet och tittar på mig. "Ajaj", tänker jag, "det där luktar orm"!

Ropade backande  snabbt in alla tre, kopplade och gick fram och kikade. En ilsken liten snok låg där, huvudet höjt i en båge och med stridslysten uppsyn "kom bara hit om ni törs"!!!

Tack och lov att det var en snok! Och så bra att Bitte visade så tydligt att hon inte tänkte gå i närkontakt med en orm.


Snoken fick ligga där och se ilsk ut, vi gick ner till klubbstugan och struntade i den. Snokbett är ju faktiskt inte alls särskilt farliga, men de kan bli infekterade - lika skönt att slippa.


Håhåjaja, nu börjas det - huggorm, fästingar, jordgetingar.......

Mewn vår och sommar är allt bra ändå.















Av Britta Hammarström - 22 april 2008 20:57

Flummat runt lite, gått rejäl skogspromenad - även rört benen fortare än gång bitvis - kände mig omåttligt duktig över att jag håller fast vid detta:0)

Hundarna tycker också att det är buskul när matte plötsligt älgar iväg - må vara icke särskilt graciöst och lättfotat - men älgar i alla fall och vännerna äro icke fördömande utan hejar på och skuttar med.


Fika med brorsan i trädgården (alltså min "låtsasbrorsa" Larsa Bandaga, han finns i högsta grad men är självutnämnd brorsa - härligt att ha fått en brorsa på gamla dar´- det har jag inte haft sedan 1977).


Hämtade Eli, fixade middag till oss två, Eli hämtades och jag drog till klubben med alla tre fyrfotingarna.

Allmän träningskväll på tisdagar. Det märks att våren är här - massor med folk på klubben, glad och fnittrig stämning, ett kolossalt tränande pågick, men det gavs också tid för snack och glam.

Nya medlemmar har kommit till och flera av dem visar framfötterna och hjälper till med en massa saker - härligt när inte bara "de gamla vanliga" får jobba utan nya glada krafter kommer till.


Klubben förbereder bl a Hundens Dag den 1/6 - en massa evenemang blir det under dagen. Jag skall bl a vara "tant som svarar på frågor om att ha hund" samt göra en liten lydnadsuppvisning med någon av götarna.

Det blir fler som visar lydnad, vi skall visa den "träningsmässigt" alltså med uppmuntran och belöning - det skall inte bara vara tävlingsmässigt och stelt.


Jag föreslog att jag skulle träna in ett freestylenummer med Stina, till "Baby elephant walk" - det tyckte alla var ett jättebra förslag :0)

Oj - nu har elake House börjat....

Av Britta Hammarström - 21 april 2008 17:34




Hajar ni varför - i det här fallet Gamma - gillar att vara hos Mia och Ronny :0)



Åkte till klubben på förmiddagen och röjde lite efter gårdagens MH.

D v s tog hem alla kamptrasor, spökdräkterna och "hararna" för tvätt. Allt material var ordentligt insatt i "hemliga rummet".

Tog också hand om alla papirer, har nu sorterat i små högar och skall skicka dem i morgon.


Vilket fantastiskt väder!

Av gammal vana krängde man på sig långfilsingar i morse - men dom åkte snart av.Har tränat lite utanför tomten med vännerna och nu skall vi gå en promenad. Gick lite i skogen vid klubben, men den går man runt på drygt en kvart.


Glömde i gårdagens utställningsreferat tala om att Karins fina Deja också fick CK och kunde ståta med domarens omdöme " best expression and best front today" !

Fick lite fler bilder från Mia.

Här en på två lortiga och lyckliga collieflickor - Hippie och Gamma

Det har fullständigt exploderat i min trädgård den här helgen, men så mycket gult det är:0)  Bara här och var skymtar någon annan färg.

Strunt samma, jag njuter !

Vintergäcken ger sig inte, dom har jobbat på länge nu.


..och titta här...


...och här..små dvärgpåskliljor

och tulipaner...


Här var det lite blandat, vårlök, pärlhyacinter och några tulips.

"Tovorna" längst fram är inte gräs, där kommer det snart att blomma fler pärlhyacinter.


Ser fram emot en lugn afton i sällskap med säsongens sista avsnitt av Anna Pihl.

Ingen bil har jag för tillfället - utlånad till kompisen Birgitta - hennes bil (som just lagats för MÅNGA pengar) behagade "bära sig åt" i dag och står nu och väntar på åtgärd på verkstaden. Barnbarn fyller år  i Knivsta och Birgitta har nu avrest dit för lite firning.



Av Britta Hammarström - 20 april 2008 18:19

Utställningen blev riktigt trevlig. Den kroatiske domaren var vänlig, verkade påläst när det gällde rasen och jag kan säga att jag sett många svenska domare som gjort sämre ifrån sig.

BIR blev Zoyaåsens Yorm - vi hoppas förståss på grupplacering och även placering i Blågula hund. BIM blev Ewa Sundins lilla fina 11-månaders tik Kukistin Fixu Flisa. Hanhundscertet tog Grålötens Tut i Luren och Grålötens Zkorpan blev bästa veteran - där väntar vi också på besked om gruppen.


Hur gick det för mina flickor då? Jo, Bitte fick en etta - vilket gjorde mig glad, jag hade mentalt föreberett mig på en tvåa :0) med tanke på hennes rätt kraftiga avsaknad av päls, men han verkade gilla henne. Stina blev bästa championtik (inte svårt, hon var ensam) fick CK och kom 2:a i bästa tik. Båda fick bra kritik.


Åkte sedan till Västerhaninge och hämtade Hippie och Gamma. Hippie verkade först mest glad över att se Bitte och Stina, men kom ganska snart på att hennes matte också var där :0) Gamma tutade som en galning som vanligt.

Vägen från Södertälje till V-haninge var så himla snirklig och krokig - enligt Mia kallas den för "kräksvägen" :0) Åksjuka personer brukar tydligen undvika den. Efter trivsam fikastund med Mia och Ronny, befriade jag dem från de två extracolliesarna. När Hippie fick kopplet på sig blev det lite fart - "nu går vi matte" och när vi kom till bilen slängde hon sig in i buren och stod i den med viftande svans, "min bil"!!


Hemma for hon runt och kollade att allt var som vanligt, sedan sträckte hon ut sig i gräset på baksidan och såg ut att tycka "rätt ok att vara hemma igen". Men oj, så kul de tre gracerna har haft det i Västerhaninge - mycket spring och röj, många leksaker finns det hos moster Tilda och många diken har Hippie och Gamma kört forsränning i :0)


Nu är vi hemma sedan flera timmar, lugnet råder....

Bettan och Olle är på väg från Skåne, med diverse priser till circuitutställningar i bilen.Olle har också dömt på Revingehed.

Och rackarns också - dom fick punktering!!!! Ut med alla priser ur den tomma buren (där Gamma brukar sitta) ut med buren och fram med reservdäck....

Onödigt slöseri med tid, när man har 60 mil att köra hem...


Vad har mera hänt i dag? Jo - det var ju MH på Mälarö Bk i dag. Jag hade förberett allt minutiöst eftersom jag inte själv skulle vara med - dubbel- och trippelkollat allt! Trodde jag ja......

När jag är på väg in i Rocklundahallen ringer Gun-Britt (A-figurant) och säger "du, var har du lagt protokollen"?  GULP!!!! Jag hade glömt lägga ut protokollen!

Här hade det inte bara brunnit i proppskåpet, här var det total härdsmälta - så förfärligt! Det går liksom inte att genomföra ett MH utan protokoll.

Nåja, Gun-Britt var lugn som ena filibunke, åkte hem till mig, fick reda på var extranyckeln fanns, hämtade protokollen och susade tillbaka till klubben - allt lugnt igen - men fy så jag mådde ett bra tag efteråt.


Dessutom har den (för 3000 pengar) nyligen inköpta elharen behagat krångla. Fem hundar klarade den, sedan började linan trassla, så det blev att springa med manuell hare för de tre sista hundarna.

Tack och lov att jag kunde känna mig icke skyldig till detta....

Måste ringa tillverkaren och fråga vad som menas!


Och tack och lov att det varit så fint väder i dag - en sådan MH-dag i ösregn - huvva! Då känns allt dubbelt så motigt.

Testledare Eva fnissade och sa i telefon "du har fått sk-t för allting i dag i alla fall, så fort någon bara snubblade på en rot så hette det - det är Brittas fel" :0)


Köpte den största, blaffigaste CK-rosetten jag kunde hitta, till Stina - för att trösta min stackars hopskrynklade själ som låg i fosterställning och mådde pyton p g a  mandroms slarv med protokollen. Vi fick en lustig liten väckarklocka också, för CK:t.


Jag köper alltid CK-rosetter - har blivit "min grej" på utställningar - antagligen jättelarvigt och onödigt - men jag tycker att det är roligt att titta på tavlorna med alla rosafletter som samlats under åren.






Av Britta Hammarström - 19 april 2008 12:54

..har nu skrivit under petitionen som förhoppningsvis stoppar den helt sjuke konstnären Habacuc, att upprepa sitt "konstverk" - d v s att binda en gatuhund vid väggen i en konstsalong i Costa Rica och låta den svälta och törsta ihjäl.Där gick människor förbi och iakttog det arma djuret och reagerade inte!!!!Jag har fått mail om detta och läst om det i andra bloggar - tyvärr såg jag också bilderna och dom sitter på näthinnan....Konstförståsigpåare (förryckta individer) tyckte att detta var så stor konst att Habacuc har blivit ombedd att upprepa det med en annan hund på utställning i Honduras .Vad säger ni om det? Här kan man skriva under petitionenhttp://www.petitiononline.com/mod_perl/petition-sign.cgi?ea6gkRäcker det inte att det finns massor med djur som lider och far illa - här görs det helt medvetet och sanktioneras av idioter som kallar det konst!Vad blir det nästa gång - ett barn? Det spelar väl ingen roll, så länge man kan kalla sig konstnär - sjukt!!!

Av Britta Hammarström - 18 april 2008 20:04

...både götarna och jag.....

Ingen banannäsa......

Vilken tur att vi ses igen på söndag - OM hon vill komma hem vill säga....

Titta här så kul hon har med moster Tilda och tant Gamma - härligt att se :0) Tänk om hon legat i ett hörn och sugit på tassen - hur hade det känts?

Tack Mia för de fina bilderna!

Här skall alla hålla i samma kamptrasa - Hippie längst till vänster, Tilda i mitten och så Gamma.


Tjejsnack  -  Gamma, Hippie (lite bakom så att säga:0) och så moster T.


Och här är det Hippie och moster T.  som leker.

Jag har inget badkar i mitt hus, men väl två duschar  - men badkar finns hos  Mia och Ronny - gissa om Hippie gjorde stora ögon när Ronny i går låg i en jättestor vattenskål!!!

Hur konstig får man vara?? Har tyvärr ingen bild på badande Ronny :0)


Götarna och jag har roat oss bäst vi kan. Sökträning på förmiddagen och jag dammade av Bitte - jestanes och jemine så kul hon hade - övriga sökgänget hade väldigt roligt åt henne "hon ser ut som en readriven korsning mellan grävling och hare, iklädd liten rock" :0)

Bitte mindes precis hur man skulle göra, springa fortfortfort och skälla när man hittade figge.

Före söket gick vi skogspromenad och efter söket åkte vi hem och donade både inne och ute.

Fick lov att åka till Pressbyråkiosken i Drottningholm för att betala 20 spänn i trängselskatt - annars får man påminnelse som kostar 90 spänn! Vilka påhitt!

Skall undersöka hur man gör för att få en tocken där transponder - inte för att jag åker till staden ofta, men det är lätt att glömma den där fjantiga avgiften. Det är naturligtvis bra att det blir färre bilar i Stockholm - men en förbifart kanske inte vore helt fel......


En skogspromenad till, mer pyssel i trädgården, gödsla hortensior, spruta äppelträden (om det nu funkar med biologisk bekämpning), spraya ogräsättika mellan plattorna på baksidan - där gräs och lite annat snabbt som ögat sticker upp näbben så fort det blir lite sol.


Nu tar vi det lugnt resten av kvällen.

Svejsan














Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards