Direktlänk till inlägg 25 juli 2007

Volvo = Jag rullar

Av Britta Hammarström - 25 juli 2007 08:38

...men se det ville inte min Volvo i går. Min snälla, fina arbetshäst, Volvo V70-01 som har uppfört sig klanderfritt i hela sitt billiv.

Var på klubben och tränade med polarna. Janne, Pernilla och barnen skulle komma hem och fika, så jag åkte hem strax före 15. Eller försökte i varje fall. Absolut stendöd bil när jag vred på nyckeln - jag blev milt sagt förvånad, "Va ? Startar inte, men....."

Försökte igen och då vaknade plötsligt en skruvdragare i motorn - exakt som en skruvdragare lät det! "Hmmm, tänk människa tänk"!

Jag tänkte och ringde, och ringde, och ringde....

Först till sonen som skulle hälsa på med familjen, de bor ju också på ön, ca 2 mil från klubben. Janne kom och började mäta och dona med säkringar och relän för att se om han kunde hitta något - kunde mycket väl ha varit ett relä som stuckit.


Under tiden pestade jag stackars Olle med begäran om diverse telefonnummer. Ringde till de verkstäder som finns på Ekerö - SEMESTER, skrek alla telefonsvarare och det hade jag ju kunnat räkna ut.

Ringde Bilia - "om du tar in bilen med en bärgare så påbörjas arbetet inom 5 dagar, kommer du in själv med bilen är väntetiden en månad! Hurra!!! Jag skall till collie-SM på fredag :(

I min försäkring har jag bärgning, men bilen skulle ju inte bli klar ändå.


Ringde bästa kompisarna som är på Öland, för att få numret till en helbrägdagörare (när det gäller bilar) som Lasse lämnat sin bil till flera gånger,en liten enmansverkstad i en lada. Numret befann sig på Ekerö, men som de kompisar de är, erbjöd de mig genast att låna deras andra bil som står kvar hemma, vid behov.Nyckel fanns att få tag i. Tips om att ringa annan gemensam kompis som också  anlitar "mannen som talar med bilar" - heureka! Han hade numret, visste också att "Kalle" jobbade för fullt.


Ringde Kalle och berättade om mitt problem - Kalle sa genast "aha, låter som en skruvdragare, då kan du bara ta ett par laddningskablar och dra igång den. Då har diverse lampor stått på och dragit ur batteriet".

Den tanken hade jag faktiskt haft, det är på något sätt det första man tänker "ähh, batteriet är slut". Men batteriet är nytt och så enkelt kunde det väl inte vara. 

Nåväl, jag fixade fram mina kablar, Janne kopplade och jag drog igång motorn, startade snällt.

Tur att Janne var där, jag hade inte vetat hur jag skulle koppla kablarna. I mina Saabar har det inte varit några problem, där har jag bytt både det ena och det andra, svärande på någon landsväg,bytt däck, fixat läckande slangar, satt fast kablar på rotorn, bytt säkringar m m och laddat både mitt och andras batterier. Men här är batteriet placerat bak i bilen - för att komma åt det måste jag knöka ut buren. Fram finns en pluspol (det visste inte jag - dessa nya bilar ...) . man kopplar till den och så minuspolen  i chassiet. Jag hade bergis tagit ut hundarna, vräkt ur buren o s v o s v ....

Lätt som en plätt var det!

Naturligtvis var detta mitt eget fel - vad annars! Lampan i bakluckan drar ur batteriet, jag mitt fån har trott att lampan släcks efter en stund, när jag sätter mig i bilen släcks ju innerbelysnigen automatiskt efter 20 sekunder - men inte i bakluckan. Lampan sitter uppe i taket och man tänker inte på att den lyser. Vet också att jag stog  med två dörrar öppna länge häromdagen, det drar det med, för så lyser det i bilen.


Skäms!

Nu åker lampan i bakluckan ut och jag tänker mig för framledes.

Måste ändå åka till "mannen som talar med bilar" i dag, ABS-lampan lyser och jag får ett felmeddelande i dispalyen som säger "ABS-bromsar måste justeras" - tror jag inte ett ord på! Måste ha blivit en databugg vid batteridöden i går, men han skall kika på det i dag.  Puuhhh!

Enklare med häst och vagn, eller hur :0)







 
 
Lisbeth

Lisbeth

25 juli 2007 09:29

Jomän visst! Enhästars havremotor med smackstart - de e grejor det! Hurra för Dolly! Går i alla väder, lite morötter, rykt och puts och fagert tal är allt som behövs...

http://www.geocities.com/ulvuskennel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards