Direktlänk till inlägg 22 juli 2007

Jaha - nähä!

Av Britta Hammarström - 22 juli 2007 21:09

Då kör vi igen - varför i heta h-ete har inte mina två tidigare inlägg dykt upp? "ditt inlägg är sparat" - jo visst!


Hemma igen efter yterligare en svettig, klibbig utställningsdag.

Lövudden Västerås - bra utställningsplats.

Inte heller här lyckades Bitte kapa åt sig mer än en slät etta. Prydliga Stina tog sitt CK men placerade sig inte bland de bästa tikarna - ett gäng superbra tikar förresten!


Den här ettan kändes betydligt lättare att ta - den trevlige holländske domaren gav både Bitte och Stina korrekt och bra kritik, inga kommentarer typ "om hon får en kull valpar"....


Han gjorde ett bra jobb, i långbrallor, skjorta och slips - man undrar om dessa domare har en speciell värmeresistent gen, hur orkar dom?

Grattis till Inger Lankarbro och hennes Grålötens Zvenne Znöslask som tog BIR:et

och till Nora Supernova, Kim Johanssons unghundstik som tog BIM.


Hippie skötte sig utmärkt, hon är nu en van "stugboende". Skuttar in i aktuell stuga, kollar  runt och så "pax för den sängen"!

Jag, Inger och Eva J bodde på Skantzö camping - bra ställe, helt ok stugor och bra duschar! Det är värt guld :0)

Efter ordentliga hundpromenader grillade vi, pimplade vin och glammade, men gick snällt och lade oss vid 22.30-tiden


Lite trist tycker Hippie det är att vara i sexgrindarshagen, men jag lägger in leksaker och hon och Bitte har då och då små stillsamma brottningsmatcher.

I dag var det så varmt att alla tre mest låg utfläkta i den skugga jag fixat med påslakan och parasoll - orkade inte släpa in tältet.

Ser också till min glädje att matriarken Stina, som har en (om än väldigt mild) tumme i ögat på Hippie, nu börjat pussa över henne och vifta på stumpen, när Hippan varit ute ensam med mig och kommer åter till "boet".

(Stina viftar inte på sin lilla stump från sida till sida, den går fortfortfort upp och ner, ser himla roligt ut).


Trevligt v-spetsfolk som vanligt runt ringen.

Vid ringside diskuterades också det trista faktum att SKV inte begärt specialutställning i samband med världsutställningen nästa år - det kommer med största sannolikhet mängder med v-spetsfolk från när och fjärran - visst vore det trevligt att (som de flesta andra rasklubbar gör) kunna erbjuda en specialutställning i anslutning till världsutställningen.


Vi ställer gärna upp här i Stockholm och ordnar en utställning - nu skriver jag till SKV:s styrelse och erbjuder detta - hoppas på positiv respons.

Först skall SKv godkänna, sedan SKK - anmälningstiden har gått ut för länge sedan för detta, men kanske vi kan få ok ändå - svensk ras och så.....

Så gäller det att hitta en domare....

Nåväl, erbjudandet går ut, vi kan bara vänta och se.


Svansintygsfrågan engagerar storligen!

Ewa - det kan väl  vara bra att flera klubbar trycker på - SKV kan ju framföra dina vettiga argument ändå!


Anna - jag undrade just om du råkat göra en liten "hjärnvolt" :0) - men hann inte svara.


Gulp! Ser att oxbergsbloggen har hamnat  som nummer 89 bland de populäraste bloggarna - som Janne Långben brukar säga "gosh, hehe, oh gosh".....



Något som fick mig att må riktigt dåligt i dag var åsynen av en stor bur, ca 5 meter från vår ring, buren var övertäckt med diverse skynken. Så fort någon hund kom lite nära buren , gungade den fram och tillbaka och vrål, morranden och gurgel hördes inifrån.

Jag kom till "utstället" före kl 10 00 - v-götarna kom in i ringen förrän efter 12. Jag tittade ofta åt "vrålburen" till, den stod bakom ett utställningstält, ingen människa kollade hundarna, ingen tog ut dem - först trodede jag bara att det var en hund i buren, men förstod så småningom att det faktiskt var TVÅ rottweiler i den. Efter 12 kom en blond dame och lyfte på ett skynke och talade med de arma djuren i buren. Både jag och en Hovawart-ägare som satt intill kommenterade tämligen högt till damen vad vi ansåg om hundhållningen, hon såg lite slokörad ut....

Jag vet faktiskt inte om de kom ut då - var dags för mig att ta in Bitte.

När v-spetsarna var klara kollade jag igen "vrålburen". Den var ihopplockad och två ungdomar, med lite "ballt" utseende höll varsin rottweiler, tik och hane - hundarna såg fullkomligt svimfärdiga ut, flåsade, hängde med huvudet - men de var ute!!!!

DÅ kände jag - aldrig mer kommer jag att  bara säga till ägarna vad jag tycker om sådant - skit samma om ägarna spottar på mig - så gör man inte med sina djur!!!!!! Ser jag något sådant igen, kommer jag att direkt gå till sekretariatet och rapportera.




 




 
 
Lisbeth

Lisbeth

23 juli 2007 10:19

Tack själv Britta! Jag tycker också att Lövudden var lika trevlig som sist, fast vädret var helt annorlunda. Trevligt vgs-folk runt ringen - "Som vanligt" hmm?

Ja, folket runt västgötaspetsarnas ring var jättetrevliga och hade trevligt, det kan jag intyga. Men det här är för mig lite nytt. Jag vet att "förr i tiden"- 1990-talet och tidigare - hades det roligt i rasen, trevlig stämning, meningsfull diskussion, hjälpsamhet, öppenhet och allt det där. Men det var då det och före min tid.

Därför känns det befriande att den goda stämning tycks ha återvänt, det är kul att ställa ut västgötaspets och det är jag glad för.

Tyvärr finns det kvar fickor av surdegar här och där. På en utställning där min hund vann var det ingen som sa ett ord eller ens pro forma gratulerade. Häpnadsväckande ohyfsat om jag får säga min mening. Utställningar är ett offentligt rum, vi får försöka att tänka på hur vi uppför oss, inte bara mot våra hundar utan mot varandra.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Britta

23 juli 2007 11:39

Halloj!
Jo vi är nog väldigt dåliga på att göra vågen vid ringside. Någon liten matt applåd kan höras ibland, men inte ofta.
Det borde vi bli bättre på.
Någon enstaka gång kan man höra rena ovationerna vid någon ring, det måste kännas jättekul för den/dom det avser.
Stela svenskar?

 
Ingen bild

Lisbeth

23 juli 2007 12:14

Hm... jag menade de som stod INNE i ringen... En klapp på axeln eller ett kort "grattis" räcker så bra.

På Lövudden SKV gjorde västgötefolket vågen, men det var nog mest för att hålla ångan uppe. Vädret var ju som bekant inte det bäst. Men vi hade trevlig ändå.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards