Alla inlägg den 26 juni 2008

Av Britta Hammarström - 26 juni 2008 20:26

..till The Big Bang!

Jag säger bara - ni som kommer till Mässan någon av dagarna - ni får absolut inte missa invigningen av finalerna kl 15.30 (samma program varje dag) - det kommer att bli något helt fantastiskt!


Oroande nyheter från Finland har influtit. Angående det förbud som Finska Kennelklubben kommer att fatta ,gällande från 090101 - förbud mot avel stubb-stubb.

Ingen ide´att jag drar hela historien, ni som är intresserade kommer säkert att få eller skaffa er information.

I slutet på 90-talet var samma förbud på väg hit, men stoppades av SKV och SKK tillsammans.Gällande "FF" (Finska Förbudet:0) är SKV alertat och kommer att ta tag i frågan.

Information kommer säkert när hela WDS-hysterin har lagt sig och SKV fått möjlighet att samtala med diverse olika personer.


Mycket glädjande är att det tagits initiativ till samarbete mellan SKV och utländska v-spetsklubbar. Ett första möte kommer att ske på Almare-Stäket efter circuitutställningen.

Detta är något som saknats i många år. Flera försök till kontakttagande bl a från den finska klubben har bara stött på patrull tidigare.

Jag var själv SKV:s utlandskontakt i ett antal år,både medan jag var ordförande (-96-00)och efter. 

Hade ett rätt stort kontaktnät runt om i världen, besvarade frågor och berättade om vad som tilldrog sig i "moderlandet".

 Översatte ett antal nummer av Västgötaspetsen till engelska, inte hela blaskan, men artiklar och information som kunde vara av intresse för utländska medlemmar och v-spetsägare.

Gjorde en "mönstring" av antalet västgötar utanför Sverige, det visade sig att det (då) runt om i världen fanns ett par hundra fler västgötar än i Sverige.


Jag kontaktade SKV:s dåvarande ordförande, i samband med att jag lämnade en rapport över vad jag gjort som utlandskontakt. Föreslog att det skulle startas ett direkt samarbete mellan SKV och klubbar runt om i världen - nu var antalet v-götar så stort utanför Sverige att det verkligen var påkallat.

Till svar fick jag en skrivelse i ytterst nedlåtande ton "det var ju roligt att jag pysslat lite med det där" ungefär, men jag behövde inte bekymra mig - SKV:s styrelse hade långt framskridna planer angående samarbete worldwide, jajamensan, så ta du och lägg ner, det här sköter vi så galant så.


Det märkliga var att när jag frågade styrelsemedlemmar om detta arbete och talade om hur bra jag tyckte att det var - ja då blev det bara en oerhört förvånad tystnad - detta hade man inte hört ett ord om på något styrelsemöte eller sett i något protokoll.

Tänk så olika människor kan uppfatta saker och ting :0)


Nåja, detta är gammal skåpmat. Varför jag nämner det är för att jag ser det som så ytterst beklagligt att detta samarbete fördröjts så länge - inte ett skit har hänt!  "Ögonfrågan", avel, parningsbekymmer, mentalitet - tänk så mycket som hade kunnat diskuteras och jämföras mellan olika länder - så mycken kunskap man kunnat hämta från varandra  - och åren har bara gått...Nu äntligen, med nytt folk vid årorna, tas det tag i det - hurra!


Nu har jag pratat färdigt.

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards