Alla inlägg den 5 juni 2008

Av Britta Hammarström - 5 juni 2008 22:19

Sökträning å förmiddagen - alla hundar var jätteduktiga trots 27 graders värme - men vi körde bara markeringsövningar på 4 dolda figuranter, inga långa söksträckor.

Tog sedan en relativt skuggig promenad med vännerna i Jungfrusundsskogen.

Så fick de vila hemma medan matte åkte till frissan och klippte av sig schöret .

Därpå var det dags gför lydnadsklass II-tävling på Stockholms-avd, ligger i utkanten av "Silicon Valley" d v s Kista, lite ute i skogen.


15 stycken i tvåan och jag bävade redan när jag såg vem som dömde - här gives inte en enaste gratispoäng kan jag säga - regelboken gäller i alla lägen..

Men å andra sidan dömes mycket rättvist,inget jojande upp och ner.


Vi var där i god tid, jag gick i skogen och rastade hundarna, Bitte var i toppform, mer ben i luften än på marken.

På marken fanns mycket myror och är man då västgöte så måste man fara som en projektil genom skogen, åka på näsan, på magen, rulla runt, spriiinga - och det gjorde både hon och mamma Stina, Hippie flängde med men fattade nog inte riktigt varför detta vansinnesutbrott skedde:0)


Så blev det rast vila i sval och skuggigt stående bil. Här fläktade det riktigt ordentligt, var faktiskt skönt!

Lottning - jag drog nummer 10 (av 15), kom alltså med i platsliggningsgrupp 2.

Dessa nervösa platsliggningsminuter....Man stod där bakom ett plank och bet mentalt på naglarna.

"Och så kan förarna återgå till hundarna". Duktig Bitte, ligger prick stilla, men har hon legat så i 3 minuter? jajamen! Jag frågade bisittande och hon hade legat som en sfinx, inte rört ett morrhår.


Så blev det så småningom vår tur, jag hade haft Bitte ute i ca en halvtimme och fått henne att ha markkontakt med alla fyra tassarna samt fått henne tämligen inriktad på att det gällde jobb framöver :0)

Hon gjorde ett jättebra program, jag var oerhört nöjd med henne - trots att hon upprepade förra veckans miss på inkallande med ställande  - kom i full fart, saktade in, stannade nästan helt, blev tveksam och började sakta gå mot mig - 0!

Jag måste komma underfund med vad jag gör - för självklart är det jag som gör något när hon blir så osäker, inte hennes fel!


Så kom prisutdelningen - jag tänkte att "med en nolla på inkallningen blir det inget förstapris, hoppas jag i alla fall får ett andrapris"...

MEN! Lo and behold! Bitte kom på 3:e plats (av 15), med ett förstapris, 161,5 poäng och det  med en nolla i bagaget - stolt matte är bara förnamnet :0)


Bittes protokoll:

Platsliggning - 10

Fritt följ - 8 (lite nosig)

Läggande under gång - 8,5 (ngt långsamt läggande)

Inkallande med ställande - 0

Sändande med ställande ("rutan") - 10

Apportering - 9,5

Fritt hopp över hinder - 6,5 (lite okoncentrerat och segt)

Fjärrdirigering - 9

Helhetsintryck - 9


Och så fick vi fina priser (bananerna ingår inte)

Kanon! Hade just tänkt köpa tocket där  folieskydd till vindrutan och ett extra koppel är alltid välkommet.

Och så utökas Bittes samling med en buckla till :0)


Nu skall "de fyras gäng" dra sig baklänges och inta sängläge. I morgon förmiddag åker vi till klubben, där jag lovat hjälpa till med lite slyröjning - herreg.... i det här vädret......

Efter den övningen blir det nog iväg till badet, både för vännerna och mig :0)






Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards