Alla inlägg den 16 mars 2009

Av Britta Hammarström - 16 mars 2009 16:33

Ida fick besök av mamma Bitte i dag.

Ida for runt som en liten pipande kålmask, piip,piiip, och Bitte grymtade över och runt henne med sina vanliga mammaljud - gnyrf, gnyrf.

Sedan blev det lite uppfostran. Bitte upplyste Ida om att nu fick hon sluta att kålmaska sig runt tassarna på morsan och då blev Ida en plattgöte :0)


Idas matte Britta fixade kaffe med underbar solskenskaka (och jag fick en hel kaka med mig hem, tusen tack)

Medan vi fikade låg Ida och Bitte under köksbordet och Ida berättade allt som hänt sedan sist.


Så lades handduk på köksbordet och bordsträning och tandvisning vidtog. Ida är jätteduktig, det märks verkligen att matte tränar.

Så gick vi ut i skogen, Bitte och Ida for runt och lekte.

 "Titta på mig mamma, titta på mig när jag springer"!

"Ja, ja, Ida, jag ser"!


"Och nu mamma, titta nuuu, när jag springer mitt fortaste"!

"Ja kära barn, du är jätteduktig, men se dig för"!


Så tränade vi lite "inkallning med uppgift" d v s Ida kallas in och får sitta framför matte och får en liten godbit och beröm, klapp och därefter kan matte sätta på halsband och koppel. Inga halsband på lösa hundar!!!!!!!!

Det är betydligt bättre att lära in inkallning och samtidigt ge hunden en liten uppgift -  att sitta - då koncentrerar valpen sig lite mer och ägaren är inte lika snabb att göra en "rugbytackling" för att koppla upp.

Sådana rörelser uppmanar ofta  en valp till att hålla sig undan :0)

Kalla in valpen, stå rak (inte som en eldgaffel, men rak), håll upp handen med godisbiten och så "sitt". Valpen sitter, tar ögonkontakt med matte, får godis, matte klappar och sätter lugnt på halsband och koppel.


Det kan låta som om jag är viktigpetter och talar om självklarheter ;)

Men ni anar inte hur mycket kraft jag har lagt ner på att få valpägare att göra just så här - inte gå fram mot valpen när man kallar in, böja sig som en fällkniv och luta hela kroppen över valpen och så - pang! grabbar man tag i den del av valpen som råkar befinna sig inom räckhåll.


Gå fram mot valpen, "aha, jag behöver inte komma ända fram till matte", böja sig ner, "va´konstig hon ser ut", huka sig över valpen "ähhumm, nu börjar det bli lite läbbigt här", grabba tag...."jag drar, hon är inte trevlig"!!!

Ida och matte har börjat valpkurs. Ida hade lite "springaruntmatte" för sig när de tränade inkallning och instruktören förslog lina. Nix, pix!

Här behövs ingen lina, bara kalla in, ge uppgift, titta i ögat och belöna!

Lina tar man till i absoluta nödfall.


Så gick vi hemåt och jag tränade lite spring-i-ring med Ida. Även här märks det att matte har tränat - härligt!

Jag envisades med kameran och försökte få "stå"-bild på Ida - och det gick lite bättre den här gången.

Bra Ida, en liten korrigering av benen bara!


"Ok, nu har jag fixat till benen lite - bra så? Men jämmer och elände, nu får väl människan sluta, jag blir så trööött"!


Det skall bli så spännnande med utställningen på söndag :0)





Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards