Alla inlägg den 22 augusti 2007

Av Britta Hammarström - 22 augusti 2007 18:05

Den person som uppger sig vara "andra generationens uppfödare av schäfer och riesen", finns alltså inte registrerad hos Sv.Schäferhundklubben, som uppfödare - ej heller hos Riesenschnauzerklubben (varken under svart riesen eller peppar och salt).



Av Britta Hammarström - 22 augusti 2007 18:01

"På förekommen anledning" som det heter, vill jag också klargöra en sak beträffande ögonlysningen på Albano i går.

Det står i en blogg (yes, "pajkastarbloggen")att undersökningarna i går skulle ha" kostat SKV:s medlemmar 5.000:-"


Fel, fel fel!!!

Jag har (villigt) betalat 900:- för mina båda hundar. Lysningen kostade 390:-/nos - här blev det över 120:- (för mina 2). Övriga som lyste sina hundar för första gången i går betalade lika mycket (450:- minus 60:- =390:-)

 Ägare till hundar som redan har anmärkningar erbjöds att komma och lysa om sina hundar, i de fall ögonspec. önskade, skulle de även ERG-undersökas.

Dessa hundägare skulle inte behöva betala för lysning och - i förekommande fall - ERG, men betalade ändå själva sin resa.

Bldoprov togs också på samtliga hundar.


Kostnaden för de hundar som lystes om + ERG etc uppgick till 2.500:- av den summan hade vi andra bidragit med en del - resterande upp till 2.500:- sponsrade SKV med.

Tycker man att 2.000:- är för mycket för att göra ett seriöst försök att reda ut vad de här ögonförändringarna betyder - Inget? Lite? Mycket? - då skall man nog  inte över huvud taget tänka på att syssla med avel.


Den gamle mannen med sin blinda hund (som dessutom är blå, men märkligt nog är registrerad som grå - uppfödaren kanske är färgblind - eller skrev fel på reg.anmälan.....) reste alltså närmare 100mil (47 enkel resa) för detta och var intresserad och tacksam över vad som  gjordes för att ta reda på varför hans hund blivit blind.

Han hade kontaktat sin uppfödare i slutet av förra året för att tala om hur dåligt hunden såg -sedan dess har han inte hört ett ljud från uppfödaren.


Det var detta inlägg som raderades från "pajkastarbloggen"- jag var förbannad när jag skrev - som vanligt kastades lösa antaganden och påståenden ut i tomma luften - och jag tyckte att blogginnehavararen för en gångs skull kunde knipa käft  och ta reda på de mest elementära fakta innan hon gick ut och kräktes mer på sin infekterade blogg (ungefär så skrev jag också) .

 Dessutom skrevs i insinuant ton att intresset för att kontrollera ögonen är mycket svagt.

Jag vet ett antal vsg-ägare runt om i landet, som redan beställt tid för sina hundar - men inte hade möjlighet att komma i går, p g a arbete, lång resväg etc.


Om tre veterinärer, varav åtminstone en har erfarenhet sedan 1966 (Garmer) och dessutom sitter i SKK:s ögonpanel, tycker att SKV skall begära anslag från SKK för ytterligare utredning och undersökning i den här frågan - ursäkta, men då tror jag mer på dem än på ignoranta, förnekande, fega människor som försöker gömma sina elakheter bakom fasaden "jag vill ju bara lära mig" - skitprat!

Vad det gäller är att så länge som möjligt stoppa huvudet i sanden, skydda ryggen på varann - och genom fullständigt idiotiska, pompösa och verklighetsfrämmande inlägg - självklart anonyma  (där jag och andra alltför väl känner igen tongångarna och sättet att skriva) - krampaktigt försöka hålla skenet uppe  - med mycket liten framgång!

Det finns inte ens ett sken att hålla uppe längre , det finns bara mörker och ynkedom! TVI!!!!


Nu är jag färdig :0)

Jag lovar att inte fortsätta  "på detta viset" i min blogg - den är inte till för det - men just i dag krävdes lite tuffare toner.












Av Britta Hammarström - 22 augusti 2007 17:08

I dag startade jag och Clara, min trevliga instruktörselev, höstens valpkurs på dagtid.

Glada valpar, mysiga ägare, fint väder - vad mer kan man begära :0)

Vid inkallningsövningen var det egentligen bara en valp som visade lite föör mycket självständighet och höll sig utom räckhåll för matte. Det berodde nog mest på att det kanske har varit lite "rugbytacklingar" när valpen kommit fram, man greppar tag i den för att vara säker på att den inte drar igen :0)

Vi tränade på detta - matte fick nonchalera valpen när hon hoppade utom räckhåll, matte strosade iväg bara. Valpen tittade lite förvånat på henne, stack sedan och försökte ta kontakt med oss i övriga gruppen - tji fick hon! Hon blev bortkörd så fort hon försökte, "stick och brinn, du får inte leka med oss"!

Alltmedan matte lockade med vänlig och lite ömkande röst "staaackars lilla valpen, som inte får vara med, kom, kom". Det tog inte lång stund förrän valpen kapitulerade, sprang till matte och fick godis, smek och leka med leksak - utan att bli fasthållen direkt. Och tro inte att valpen visade rädsla för oss när de kom tillbaka till gruppen, trots att vi strax innan varit "stygga"  - inte en sekund! Nu var ju situationen en annan, matte och valp var tillsammans och vi hälsade lugnt och glatt på dem. Frid und fröjd!


Jag måste bara berätta :0)-  på en annan blogg, där det ständigt pågår en sanslös pajkastning,där elakhet, bottenlös okunnighet och dumhet firar triumfer, anonyma inlägg står som spön i backen - här har min  Bitte blivit liknad vid en "skållad råtta".

Jag betvivlar att skribenten har sett henne - men  just nu liknar hon faktiskt en dylik, med sin brist på päls - jag kallar henne för "kalhygget".


Men, det är inte därför hon kallas "skållad råtta", det är för att - håll i er - jag har meriterat henne, HD-röntgat henne, MH-testat henne etc - det är synd om henne, för att hon blivit utsatt för dessa hemskheter och därför skrivs det :

"Stackars Bitte. Tänker mer på en ”skållad råtta” än en trygg och harmonisk blivande västgötaspets mamma."


Detta skrivs av en person som utger sig för att vara "andra generationens schäfer- och riesenuppfödare" - men som inte finns med i Sv.Schäferhundklubbens register över uppfödare.

Jag säger bara : Stackars, stackars riesenschnauzer och schäfer, om det finns sådana uppfödare !


Jaha -  alla ni som råkar ha träffat min Bitte (och alla mina andra hundar med för den delen) - är mina hundar utsatta för lidande och förfärliga prövningar? Är de oharmoniska, otrygga, darrande varelser som bara hukar under alltmer tyngande krav och förfärliga tester som jag pådyvlar dem .....

Jag bara frågar.....




Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards