Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

Anonym eller inte?

Av Britta Hammarström - 29 oktober 2009 20:43

Tja, jag väljer helt klart inte!

På många bloggar förekommer ju anonyma inlägg - tämligen  omoget tycker mandrom.

Det görs även tappra försök att spåra avsändarnas IP-adresser - tydligen inte helt lätt....

Intervjuade sonen som är IT-tekniker - och jösses vad han kunde mycket om detta!

Här kom vi in på debatten angående lagstiftning om fildelning,musiknedladdning, mm, mm.

Angående IP-adresserna är det så att du kan bo i Ougadougo och anonymt skriva sk-t om någon som bor i Örebro, den som försöker spåra dig kommer bara till din leverantör - sedan beror det på var din leverantör har sina....ähhh, vad han nu kallade dem....

Så att IP-adressen "hör till" en viss ort, betyder inte med automatik att innehavaren av adressen bor på den orten.

Kontentan var i alla fall att det i princip är stört omöjligt att spåra en anonym typ - såvida du inte har en "court order".


Om man inte kan stå för det man skriver utan gömmer sig bakom en anonym avsändaradress...

Då har man nog inte tillräckligt tänkt över vad man skriver  - och har man inte det - skriv inte alls!


När det gäller mandroms IP-adress - nema problema - jag skriver inte anonymt - det är bara att klicka på mitt namn så kommer man rättFlört


Sedan Oxbergsbloggen startade 20070302 har jag till dags dato fått 2 anonyma inlägg - jag förstod över huvud taget inte det ena, passade inte in på någonting , verkade ha hamnat helt fel ???? Så det deletades.

Det andra var så naivt och korkat (enligt min enkla uppfattning) att även det deletades - men om jag minns rätt (har inte orkat kolla) så gjorde jag nog en egen kommentar.


Sluta hymla och "mumla i skägget"

Skriv ditt namn under inlägget!

 

Snart dags för sängen

I morgon skall Lisa och jag dra till nyrenoverade Vällingby, käka lunch och "shoppa loss"Tungan ute


 
 
colliepojken

colliepojken

30 oktober 2009 17:52

Hallå Britta!!!
Vem faan vill vara anonym. Jag vill att hela världen ska veta vem jag är. Jamen jag e ju Snygg-Göte von Fornborgen och det står jag för. Så det så!!!!
Ha en trevlig Fredagskväll Hälsar Matte

http://colliepojken.blogg.se

 
Ingen bild

Britta

30 oktober 2009 18:21

Rätt så Göte - rätt så :0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards