Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Mitt äldsta barnbarn Sam

Av Britta Hammarström - 26 oktober 2009 14:04


..är i Taizé, ett kloster beläget i Burgund i Frankrike. Han tillbringar höstlovet där tillsammans med en grupp svenska ungdomar. Tusentals unga människor besöker klostret varje år, många återkommer gång på gång. Här lever man en kortare eller längre tid under enkla former.

Bilden är från en ljusmässa i Taizé

 


Är det inte en ovanligt gul höst? Eller är det bara mitt minne som är kort...

Är det alltid så här illande gult om hösten?

 


Tänkte mig en promenad runt Blå Lagunen på förmiddagen, en lugn promenad när man kunde gå med tänkarluvan neddragen över öronen och fundera över saker och ting.

I ett morgonprogram på TV4 såg jag i morse ett reportage från en skola i Kambodja, där WFP (FN:s världslivsmedelsprogram) såg till att alla skolbarn fick en stadig frukost varje dag innan skolan började. Barn, som kommer från så fattiga familjer att det inte finns möjlighet att de skall få frukost hemma.

Ger en ett bra nyp i örat och får en att tänka på vad som är viktigt och mindre viktigt här i livet.


Nåja, Blå Lagunen var "out". Här hade det satts upp jättebommen Orvar! Jaha, så nu är i stort sett hela Munsö instängslat och igenbommat, det här var väl sista hålet, som nu är igentäppt även det.

Jag åkte tillbaka, svängde upp vid Myra sandtag och tog den fina promenaden uppe på åsen.

Den här delen av vår övärld är fortfarande "öppen" och gångvänlig.


Gott om enbär är det - och kottar!

       


På hemvägen stannade jag till uppe på Jungfrusundsåsen. Nu har förberedelserna för nästa byggetapp i projektet Sandudden påbörjats - skog är röjd på ett jättelikt område. Nu pågår debatter i Mälaröarnas Nyheter om huruvida "nödiga" tillstånd är sökta eller inte.

Min (och många andra Ekeröbors) fundering är hur i hela friden vägarna i kommunen skall klara den alltmer ökande trafiken?

En positiv sak med skogsröjningen på just den hä'r platsen är, att nu har man åter den vackra utsikten från stora vägen, man t o m ser Ekerö kyrka, något man inte gjort på bra många år, så igenväxt som det varit på den sidan.




Nu tar vännerna och jag en andra promenad, neråt sjön - resten av dagen vilar vi oss i form :0)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards