Alla inlägg under februari 2009

Av Britta Hammarström - 22 februari 2009 16:43

Ja det kan man fråga sig - vi är snart inne i mars och nu kommer snön!

Så mycket snö som kommit sedan i går afse har vi inte haft här på hela vintern.

Känns onödigt - men är förståss trevligt ändå för sportlovslediga barn.

Vännerna tycker att det är toppen med snön, toksprang på golfbanepromenaden, omväxlande med noggrann genomsnuffsning av olika viktiga ställen!



Telefonbilder, så kvaliteten är usel.


Snuvan har liksom kommit av sig, den varade ca 1 1/2 dygn och nu är den väck.

(tack fär vänlig varning i alla fall, Solan).


I morgon blir det besök hos ortopedingenjörerna. Där får det modelleras fram nya fotbäddar, sker numera datoriserat efter vad jag förstår.

"Fotbäddar", det låter väldigt skönt och det är det också - låter betydligt trevligare än "hålfotsinlägg", som det hette förr.Metallåbäken som slamrade i skorna.

Jag är ju född plattfotad eller åtminstone med väldigt svaga fotvalv- kan "snurra runt i en sopptallrik", som min mamma sa :0)

Gick på s k fotgymnastik i småskolan - kommer ni ihåg hur det var (ni som är 40-talister)?

Man fick sitta på en bänk i gympasalen och plocka upp näsdukar och spelkulor med tårna - dööötrist ;)


Härligt!!!!

Fick just glad nyhet - Sören och collieherren Azlan (från Bettan och Olle) tog sitt LPI i dag! Stort grattis!


Bettan tävlade med colliefröken Gamma - som tyvärr reste sig på platsliggningen, hade hon legat så hade det blivit 180,5 poäng, vilket visar att Gamma kan!


Det snöar fortfarande tätt...

Har dragit runt med storskoveln en vända, nu väntar jag tills i morgon bitti.




Av Britta Hammarström - 20 februari 2009 14:23

Både ute och inne!Fullkomligt underbart väder!

Strålande sol som värmer gott och ger dagsmeja.Inne, d v s i mandroms näsa droppar det lite också. Nu förstår jag varför jag varit lite uschlig i veckan - det är en förkylningsinfektion som legat och grott - och nu kommer snuvan.

Tack och lov att det kom den här helgen och inte nästa, när jag både skall hjälpa till och själva ställa ut i Katrineholm.

 Utställningen är i ett ridhus, vilket betyder att man får klä på sig ordentligt - bättre att kunna ta av sig om det behövs, än att inte ha något att ta på sig om man fryser.


Har gått promenad med Marianne, Fia och Exi på golfbanan vid klubben. Fikat och pratat strunt med klubbkompisar och gått en sväng till i skogen med vännerna.

Nu tar vi det lugnt ett tag och så blir det en sväng runt fältet efter deras middag.

Håller på med lite inomhusträning - tränar "target", d v s sätta tassen på ett plastlock.

En target kan ju vara många olika saker, men jag kör nu med plastlock.

Alla tre snappar mycket fort att det gäller att "ta kontakt" med locket, så kommer klick och godis.

När de nu  lärt sig att putta med nosen på locket så går vi vidare med att sätta tassen på.

Bitte kom på detta oerhört snabbt, men hon är också den som fortast provar "vad vill du att jag skall göra? Så här? Eller så här?" De andra två är lite mer fundersamma, men det kommer, det kommer.


Jag har ju strävat med "rutan" och Bitte. Boll i rutan, ingen boll i rutan, många rutor, boll i några, inget i andra,sprungit med henne in, låtsats lägga saker i rutan, godis på lock etc etc...

Ibland känns det som om hon verkligen hajat - och hon har gjort rutan på tävling och fått 9:a,  men så plötsligt kan hon stå där och ser ut som ett frågetecken. Det känns ändå inte helt befäst - och då måste jag komma på något som hjälper henne.

Nu tänker jag köra med target i rutan så får vi se...



Av Britta Hammarström - 19 februari 2009 17:08

...Valle och Ruben har jag haft några väldigt trevliga timmar.

Alex har verkligen vuxit till sig. inte alls den lille kompakte sumobrottaren längre utan en riktigt stilig ung man - med två tänder borta i överkäken.

Efter en god lunch och kaffe försvann husse K-O på  uppdrag och matte Birgitta och jag ägnade oss åt "de tre musketörerna".

Vi tränade Alex att stå, både inne och ute, vi körde också  lite ringträning med gossen  ute på tomten.

 Jaaaa, det där med stå....


Efter detta ansträngande arbetspass på ca 15 minuter släpptes Valle och Ruben ut och alla tre herrarna fick röja och snufsa runt ett tag.

Alex fick Ruben att tokspringa ett par varv med honom, försökte sedan beveka morbror att fortsätta, men Ruben tittade bara lugnt och morbroderligt på honom och sa att han tyckte att det räckte nu.


 



"Seså, kom nu ditt lilla skräp så går vi och nosar i stället"


Och här en majestätisk far och morfar Valle - snacka om resning!


Jodå, Valle och Ruben sitter ibland på köksstolarna och deltar i vad som hände ri köket. När Alex var ny i huset hoppade dom upp där för att slippa det lilla vidrot.

Båda har dock ett otroligt tålamod med honom , säger bara ifrån lite halvdant när han är extra påstridig.

Men jag måste säga att Alex är en liten valp med ett mycket gott och vänligt humör - och en balanserad liten krabat.

Både Bitte och Ruben var betydligt vildare i den här åldern, glada och också otroligt vänliga - men klart galna ibland :0)


Så klippte jag Alex och Rubens klor, Valle nöter sjä'lv  ner sina väldigt lagom och så var det dags att åka hem till flickorna.

Vi skall ses snart igen och träna lite mer spring-i-ring med Alex. Månne han kommer att synas i Tvååker......






Av Britta Hammarström - 18 februari 2009 17:43

...får det vara slut på onda fötter och ben!

Nu blir det samtal till ortopedingenjörerna i morgon! Jag har visserligen redan s k "fotbäddar", d v s specialtillverkade sulor i alla skor och stövlar, men nu är det ett  par år sedan jag köpte de senaste - dags att göra nya avtryck.

Dessutom får jag nog ge upp att köpa vanliga joggingdojor, här måste nog skaffas "foträta" diton.

Uschligheten känns mindre i dag, sov ett tag mitt på dagen i går och det hjälpte.

Jag tror att jag fortfarande är lite nött efter "de onda veckorna" - "ontet" är iofs inte över utan ligger och mal och tocket tröttar. Nu gnäller vi inte mer utan kontaktar folket som begriper sig på tramsiga leder och fötter  - basta!


Barnbarnsdag i går. Här har Sam vecklat ihop sig på köksgolvet (Sam är 16 och säkert 1dm längre än sin farmor, som i dagsläget väl har "kympit" från 175 till 173cm).

Hundarna älskar när barnbarnen befinner sig på golvet :0) och beskäftiga Bitte ser som vanligt till att få bästa platsen.


En sådan farmor! Vilken slapphet :0) Låta TV:n stå på när barnen äter....


I morgon är jag bjuden på lunch hos herrarna Valle, Ruben och Alex Feldt - husse och matte får också vara med :0)

Får inte glömma kameran...



Av Britta Hammarström - 17 februari 2009 10:57

Stod över sökträningen i dag.

Kände mig redan i går kväll lite ämmelig, frussen och ruggig.

Tänkte att det skulle gå över med en natts sömn, men var likadan i morse. Tanken på ca 3 timmars sökträning i kall skog, med en hel del stillastående, var inte särskilt tilltalande. Bestämde mig för att lyssna på kroppen. Meddelade sökkompis att jag "fegade" i dag (och det är verkligen inte ofta det händer).


Tog det lugnt på morgonen, paltade sedan på mig ordentligt och knegade iväg ut på gärdet med brudarna - dom måste ut, vare sig jag mår optimalt eller inte ;)

När vi hunnit över hela Brunna gärde mötte vi en pappa med liten gosse i sittvagn och pratade lite. 

Pappa var hemma och VAB-ade, gossen började tillfriskna från förkylning men kunde inte vara på dagis ännu.

Visade sig att jag mött samme lille gosse i går, då med farfar och farmor.Pappan sa "nu är jag ute och letar efter Gustavs vante, dom tappade den i går och försökte förklara var de gått, men de bor inte här så det blev lite förvirrat".


Då kunde mandrom säga:"Men då vet jag var vanten finns, jag hittade den i går på hemvägen och hängde upp den".

Pappa och Gustav hängde med tillbaka, vi kom till det ställe där jag hittat vanten - tji vante!!

Pappan letade i vassen vid diket och jag skickade iväg vännerna med "leta apport" - och si! Det tog inte mer än 15 sek. så kom Stina med vanten :0)Den hade bara hamnat en bit ut på gärdet, förmodligen ditburen av en nyfiken rödpäls, för det luktade räv väldigt starkt om vanten.

 Glad blev pappan och stolt var jag över Stina :0)


Nu tar vi det lugnt tills det är dags för en liten sväng till på eftermiddagen och så är det hämtning av Eli.

Sedan får vi se vad det blir av uschligheten....

Av Britta Hammarström - 16 februari 2009 19:34

Det mest upphetsande som hänt i dag är att vännerna fått nykokta märgben - jiiihaaa!

Jag har nästan löst DN:s söndagskryss.

Jag är nästan klar med detta nummer av MBK:s klubbtidning.

Jag är väldigt trött på vintern!!!!


Vill ni dra lite på smilbanden, titta på Özz Nujen


http://www.youtube.com/watch?v=eSDti8IrMDc


 Svårt att göra ren insidan på din datorskärm? Pröva den här länken :0)

http://www.raincitystory.com/flash/screenclean.swf

Av Britta Hammarström - 15 februari 2009 16:44

..min tand är lös, snart är jag en tandlös gumma..

Den visan har vi väl alla sjungit när vår ungar tappade gaddar :0)

Nu börjar det komma info om att Bittes små barn tappar sina tänder.

Det är ganska skönt när pirhana-pliggarna byts ut mot de permanenta tänderna ;)


Träning på MBK på eftermiddagen. Det verkar som om MBK är en av de få klubbarna i Stockholm som det över huvud taget går att förflytta sig på utan fara för liv och lem ;)

Men bara på vissa ställen, största delen av planerna är lebensgefärliche.

Vi tränade på duktigt och så blev det fika med allehanda gotter. Jag hade med chokladmousse från lunchen hemma. Trodde att alla barnbarnen skulle vara med, men hade räknat fel på vecka, Sam och Lisa var hos mamma Kristin, så det blev bara Janne, Pernilla och Eli som kom.

Marianne hade med sig butterkaka och gelehallon.


Nya träningtillfällen planerades och så vidtog stor planering inför Collie-SM som går i Piteå (!) första helgen i juli. 180 mil tur och retur.....

Ja herregud....

Nästan alla tog sedan vovvarna och gick en sväng före hemfärd. Jag gick bara med en kort bit, ville hem och fortsätta med klubbtidningen.

Så här såg det ut på promenaden , 7 collie och 2 västgötar :0)

Testade min nya telefon-kamera, inte toppenkvalitet men bättre än min gamla.


 



Av Britta Hammarström - 14 februari 2009 18:38

I går var det storröj i det sk "hemliga rummet" i klubbstugan.

Så kallat bara för att det hålls låst - beroende på att vi har en del prylar där som vi inte vill skall "få fötter" :0)

Mentalbanan, agilitypriser, elhare, chipavläsare m m.

Varenda grej åkte ut ur rummet - en hel del saker (icke ovan uppräknade) kunde läggas på ett släp och köras ner till stora containern som står på en av planerna.


Rummet städades, hyllor sattes upp och det som skulle vara kvar ställdes in i god ordning.

Som alltid när klubbkompisar gör vettiga saker tillsammans, var det glad och trivsam stämning och så intogs fika och smarriga kanelbullar som ordförande Malou medförde.

Å eftermiddagen jobbade mandrom på "psyket" och efter en rejäl promenad med vännerna så  blev det en lugn afton med "på spåret" m m.Vacker solnedgång var det .



I dag har det varit slappardag.

Promenad på Skytteholms golfbana på förmiddagen, träffade Olle med Örnie och Gamma, så där blev det spring och stoj.Hem med vännerna, klarade av en del ärenden, hem igen och pysslade lite i huset.

Gick en promenad till med brudarna, vädret var härligt, sol och några minusgrader.

Här är vi på väg ut


Och här på väg hem


Vännerna fick mat och jag bänkade mig i soffan med alla tre + kaffe och tittade på "Snow Dogs" - en rätt töntig film om en tandläkare från miami som hamnar i Alaska och så småningom blir slädhundsförare - förutsägbar, och som sagt lite töntig, men who cares? Det handlar om hundar :0)


I morgon blir det möte med collieträningsgruppen på Mälarö BK kl 14 00 - fast jag tränar även västgötar vid dessa tillfällen :0)



Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards