Alla inlägg den 26 april 2009

Av Britta Hammarström - 26 april 2009 19:31

Men vojne, vojne så trötta ben och fötter mandrom har....

Bingen intogs vid 21-30-blecket i går kväll - sov gott tills lilla väckaruret drog igång 05 30 i morse.Hade uret inte blippat och pipit så hade västgötarna inom några minuter meddelst "nos-i-örat" informerat mig om vad klockan var.


Klev upp tämligen utsövd, matade och släppte ut vännerna. Dusch, påklädning, koll av att allt "nödigt" fanns på plats att ta med i bilen. Drack the´, hann t o m glutta lite i DN innan vovvarna stoppades in i buren och allt annat in i baksätet och så drogo vi åstad till klubben.

Dessvärre har mandrom råkat ut för överansträngd handled och tumgrepp å vänster karda (klippt och sågat en del i trädgården samt fyllt i 8 MH-protokoll - det räcker), varför jag fick sätta på en orthos samt klippa i mig lite Alvedon. Skulle aldrig klara av att kampa med MH-aspiranterna annars - rent ut sagt skitglad! att det inte handlade om 8 st 60-kilos rottweiler :0) utan en rätt sansad blandning av vovvar.


Alla glada och arbetsvilliga figuranter var på plats när jag kom, vi svärmade upp i skogen och byggde MH-bana å det livligaste. Beskrivaren dök upp och vi gick runt och kollade banan. Spökstället fick byta plats, men annars fick banan godkänt. Mina tre vänner fick vara med vid banbygget, sedan blev det bilen en liten stund, men så kom ängeln Marianne och tog med dem hem.

Snabb fika och så startade vi första hunden.

Dagen flöt på, elharen fungerade superbra! Hakade upp sig ett par fjuttiga gånger på någon trissa, men det ordnades snabbt och sedan var det fullt ös igen - fantastiskt!


Dagen blev ganska lång ändå, flera hundar behövde mycket tid på sig för avreaktioner - bra beskrivare som inte jäktade på utan verkligen vinnlade sig om att låta alla hundar få precis den tid de behövde!

Trots uppvisande av lite olika "rädslor" och lite pyssel med avreaktioner så var det endast en hund som fick 4 på skotten (och den matten var själaglad att det blev så pass, vi var jätteförsiktiga med  hunden, men hon klarade det galant) - alla andra var helt ok.

Ingen collie eller västgöte var med vid dagens MH. Där fanns schäfer, golden,tollare, cairnterrier, 2 flattar och en riesen.


Vid 17-blecket var vi klara med sista hunden - figuranterna plockade ner banan, jag städade köket, plockade undan mat etc, fyllde i nödvändiga papirer, låste in skott och öronskydd i vapenskåpet. Startpistolen hade uppfört sig lite lattjo så den fick åka med figuranten Mia hem till sambon Hasse som är pistolskytt, för översyn.


Vi satt sedan en stund runt ett bord i storstugan, sörplade i oss en kopp kaffe och lite chokladbitar (jag hittade en öppnad, och till allmänt begagnande ,kartong After Eight i kylskåpet) - alla med tämligen tom blick och alla med väldigt ömma ben och fötter.


"Hej och tack för i dag" - vi drog en efter en mot respektive hem - Marianne kom och lämnade mina vänner - vilken service! Vovvarna är promenerade ett flertal gånger under dagen, har fått middag, har haft sällskap av Marianne, Fia och Exi, fått lunchmacka och middag - och levererades till min bil med diskade matskålar  - du är en skimrande pärla Marianne:0)

Next time är det min tur att ta hand om Fia och Exi!



Efter en lååång het dusch som hjälpligt mjukat upp mina ämmeliga leder, käkande av ugnsuppvärmd (på hemvägen inköpt) pizza (jösses, säkert andra pizzan jag äter i år, detta går mot undergången ...) tänker jag nu göra absolut ingenting!!!

Vännerna strosar ut och in genom altandörren, jag skall snart stänga den och ge dem deras kvällskex.

Ett utsläpp till om någon timme eller så, sedan skall jag njutningsfyllt sträcka ut mig i sängen och läsa min bok (hinner väl en sida...)


Halleluja - blank dag i almanackan i morgon....




















Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards