Direktlänk till inlägg 23 mars 2008

Fina Fornborgenhundar

Av Britta Hammarström - 23 mars 2008 20:28

Så här såg Hippie ut innan hon sladdade och ingick i n ågon slags symbios med hål i golvplatta - inget större fel tycker hennes subjektiva matte:0)

Och nej! Hippie har inte smutsiga tassar, det är ljuset som gör det, tassarna var så vita och fina.


Vi tog lite bilder utanför mässan efter utstället - sällskapet var som vanligt väldigt trevligt :0) Vilka otroligt bra, engagerade och trivsamma valpköpare Fornborgenhundarna har! Men så har de uppfödare som också är otroligt engagerade och ställer upp i alla väder (ja ja, jag vet att jag är mamma till "fru Fornborgen" och själv är engagerad av bara farten,  men det är dagsens sanning ändå).


Här  är Hippie med två av sina kullsyskon

     Figaro                                Hippie                                   Exi


Och här är alla Fornborgshundar som visade upp sig i dag. Resultatet var ju inte det bästa  - två ettor och ett HP - men det var precis lika knapert med utdelning av ettor, HP, för att inte tala om CK, i  ringen i dag, som förra veckan i Malmö - man undrar - vad i hela friden är det dom(arna) vill ha?

Det blåste bra här, så hela gänget ser ut att ha ståndöron - men det har dom inte :0)


Jag roade mig med att titta lite på Hippies kritik från förra helgen och i dag.

Förra helgen hade hon "något tunn benstomme", men på bara en vecka har hon lyckats få "bra benstomme". Förra helgen hade hon "bra hals", i dag hette det "stel halsisättning" (whatever that means).....


Ja, kära söta, vad skall en tro ? :0)



 
 
Ingen bild

Lisbeth

23 mars 2008 22:41

Skit i,,, förlåt, låt bli att läsa kritiken, det är totalt meningslöst och något som vi i Norden klamar oss fast vid med den bokstavstroendes nit.

Problemet med många av dagens domare är att de mer eller mindre tappat förmågan att definiera rastyp.

Istället blir det en massa meningslösa ortopediska exerciser. Vad här västgötaspetsen (exempelvis) för nytta av övervinklade hasor och rörelser med bakåtspark a la am cocker eller annat utpräglad show-ras?
Bara för att det ser tjusigt ut i (stora?) ringen?

Den ska se ut som en västgötaspets!

 
Ingen bild

Nilla

24 mars 2008 01:26

Jag tycker att alla dina hundar är skitsnygga, Collie kan jag inte mycket om, men jag tycker att hon ser jättefin ut.....

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Britta

24 mars 2008 08:16

Tack Pernilla - jo, dom är klart godkända som rastypiska exemplar alla tre och jag är så nöjd med dem, men sedan är det ju di små, små detaljerna:0)

Lisbeth!
Det är nog precis som riesendomaren sa till lyssnande riesenägare på något föredrag
"det är bara kvalitetsbedömningen på er hund som är viktig, resten är bara glitter och show". I bl a USA tillämpas inte skriven kritik - undrar varför vi har det?
Om jag skulle jämföra alla kritiklappar på de hundar jag ställt ut under åren - det är egentligen bara 4 stycken - så skulle det verka som om det gällde 25 hundar:0) Att döma av de varierande omdömena på varje hund.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards