Alla inlägg den 7 december 2009

Av Britta Hammarström - 7 december 2009 19:02

...prommis på Jungfrusundsåsen - vad får jag se? Jo, två rätt stora gula kantareller vid sidan av stigen - men bästa herr och fru kantarell, är inte detta i senaste laget? Rätt som det är fryser ni hatten av er;)


Hemma igen blev det till att hålla sig inomhus och vänta....

Värmepannsservicemannen skulle komma, mellan 13 och 16 - jag förstår att gubbsen inte kan säga exakt när de skall komma, men det är alltid lite frustrerande att behöva vara bunden - men det är bara att gilla läget.

Den här mannen kom redan 13 30   och pannan mådde bra.


När pannmannen gått tog jag itu med projekt ny köks-TV. Min fina lilla köks- Tv som tuffat på och varit så snäll - i går, när jag skulle slå på den, började det knastra å det gruvligaste i adaptern - här rådde ingen tvekan, nej, här rådde kortis!

Rackarns då - ingen frukost-TV - ingen stryk-TV - ingen jobba-i -köket-TV - abstinens, paniiik  

Kollade att TV:n verkligen var redo för återvinnings-containern - jo men om man nu kunde få tag i en ny adapter....

Kontaktade Coop där jag köpte den för 3 år sedan - och precis som man kunde befara "nej, det märket finns över huvud taget inte längre, finns inga delar kvar i lager"...

Nähä....

Men jag VILL HA en köks-TV!

Surfade runt lite och kollade priser - fastnade för Siba, där jag köpt en hel del elektronik och alltid varit nöjd, dessutom är de väldigt serviceminded på Siba.

Reserverade en lämplig burk via nätet, tog vännerna på en liten promenad i skogen vid Sandudden - kl var 15 15 och jag behövde ficklampa för att ta mig fram sista biten utan att stå på näsan....men det är inte så långt kvar innan det vänder!


For sedan till Siba i Bromma och köpte min TV, en 19-tummare till extrapangpris- liten snäll gosse hjälpte mig att kolla att det gick att använda min digitalbox till TV:n - i dag vet man inte hur pass kompatiiiiibla elektronikprylar är - det kunde lika gärna vara så att jag måste tjacka ny box också. Men det här skulle funka ihop.

Hem med TV:n - plocka upp, kolla olika delar, adapter, sladdar, fjärrkontroll, bruksanvisning......

I med batterierna i fjärren, kopplade ihop adaptern med nätsladden, tog scartkontakten från gamla TV:n och kopplade ihop boxen med TV:n, kopplade in antennen - finemang - här kan ni skåda en teknisk dam  

Slog på TV:n och boxen - jaha, det såg ju bra ut - men vad nu då? Ingen signal !

Vadå ingen signal??????

Kollade sladdar och anslutningar igen ....ehhh äsch då   ...

Mandrom hade ju satt antennen i TV:n och inte i boxen, teknisk -  pfffuiiiii...

Men med ett raskt handgrepp var antennen flyttad dit den skulle vara och TV:n fungerar så bra så bra- hurra, hurra  





Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards