Alla inlägg den 22 februari 2010

Av Britta Hammarström - 22 februari 2010 16:09

"Bara för att jag säger det, så händer väl något när som helst.....", skrev jag efter att ha kommit hem så nöjd från bilbesiktningen.

Och vad händer......


Jo, mandrom stoppade in vännerna i bilen och åkte mot klubben, tiddelipom och piddelidej.  

Birgitta och jag tänkte oss en liten promenix i skogen och så fika i klubbstugan - liten lagom övning en dag som denna.

När jag precis hade svängt av Ekerövägen och åkte den mindre vägen mot klubben - ve och fasa!

Displayen på instrumentbrädan gallskriker "FÖR HÖG MOTORVÄRME; STANNA MOTORN OMEDELBART"!!!   

Det är ju inte ett meddelande som man struntar i precis.....


Förb.......h-te........(ursäkta....)

Gick ut och kollade vattnet - hmmm, klart glykolfärgat vatten i behållaren och inte fruset.

Då fanns det ju lite att välja på - ispropp, trots ordentligt med glykol  (jag menar - 24,2...), vattenpumpen har stuckit...men då borde det vara ett missljud/slammer också...termostaten har stuckit....

Det blev ganska fort kallt i bilen......

Tur att man var ordentligt klädd och att vännerna hade fuskpälsen i buren.

Ringde Olle som var hemma med vovvarna. Bettan var i Ekerö centrum med stora Sharanen - ringde henne och hon kom givetvis farande så snart hon kunde.

Ringde min närliggande verkstad och det var bara att dra dit bilen så skulle di ta hand om den.

Jag stod ju liksom åt fel håll och den vägen är smal, turligt nog hade jag kunnat trycka upp mig så långt åt sidan att bilar kunde köra förbi och hazardlighten var på.

Tog gud i hågen, startade motorn, blundade för dispalyen, backade en liten bit och kunde vända på en infart - puhh..


Hmmm, var sätter man nu fast bogserlinan, har aldrig behövt bogsera den här snälla bilen? Jo! Där var den lelle luckan...men öglan då....

Fram med manualen...

Jo, öglan befinner sig i den lilla verktygspåsen som sitter fast på reservhjulet - som ligger underst i bagageutrymmet - under hundburen!!


Vännerna omplacerades till Bettans burar - så satt åtminstone dom i värmen  

Vi lyfte ur buren, rotade fram verktygsväskan, skruvade fast öglan, kopplade på bogserlinan.

Så var det bara att långsamt - med diverse stopp för att släppa förbi trafiken - ta sig till verkstan´.

Där kom en trygg mek. ut och körde in bilen i värmen i verkstan´.

Bettan skjutsade hem mig och vännerna och nu har jag tinat upp igen - dags att klä på sig igen och ge vovvarna den utlovade promenixen   



Det är mysigt att dela Biabädd när man varit ute i kylan

  

Av Britta Hammarström - 22 februari 2010 08:28

Vaknade, kollade utetemperaturen  - iiiiiik! -24,2.

Vännerna var ute i exakt 50 sek. sedan flög dom in igen.

Nu har di varit ute en liten sväng till, ca 1 1/2 minut den här gången...


Men! Det finns alltid något att vara tacksam för - det har inte kommit mer snö....ännu....


Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards