Direktlänk till inlägg 7 januari 2009

Karl Lejonhjärta...

Av Britta Hammarström - 7 januari 2009 14:30

..min högt älskade lille gosse, snart börjar ditt nya liv.

Även du skall bli finsk medborgare.

På lördag kommer din nya matte och hämtar dig - du kommer att bo i Åbo med matte och husse.

Tårarna rann när Hilma åkte, den här gången blir det väl fontän....Kalle har ju vuxit in i hjärtat ytterligare två veckor.

Men du kommer att få det så bra!Och din syrra Hilma kommer kanske och hälsar på rätt som det är.

 Hilmas husse kommer från Åbo och har sin släkt kvar där - det är inte mer än ca 16 mil mellan H-fors och Åbo.


Så nu gäller det närmast att beställa tid på Årstakliniken i morgon förmiddag, för Kalles ombesiktning och EU-pass.

Jag tar med både Kalle, Skrållan och mamma Bitte.

Mamma som moraliskt stöd och Skrållan för social- och bilåkningsträning.


Bil ja! Nytt batteraj är inhandlat (för bara 1.600:-), Olle skjutsade mig  och sedan fick jag det inkopplat av "brorsan" Lasse.

Bilen startade snällt och fick gå ett par minuter, men man kan ju inte stå här och osa...

Har inte kört den än, men det skall nog inte vara några problem.

Så, in med kupévärmaren i morgon bitti så att mamma och småttingar får åka i en varm bil.

Nu finns det TVÅ starkt vägande skäl att åka till Finland.

 
 
Ingen bild

Larsson

7 januari 2009 22:58

Lille Karl kommer att få det bra i Finland - det är jag alldeles övertygad om!

Tänk att få äta makkara ja lanttulaatikko - mums!

Innan han åker kan du ju lära honom den här ramsan:

Kaikki - allt
Suola - salt
Pappi - präst
Hevonen - häst

Just såna där bra ord som en emigrerande vätte kan ha nytta av... :))

 
Ingen bild

Britta

8 januari 2009 08:09

Tack snälla Larsson !
Karl och jag skall genast börja träna på de nya orden.
Och maträtten?
Korv och makaroner???

 
Lisbeth

Lisbeth

8 januari 2009 09:13

Javisst, och på fölsedan får han fisktupp och knackkorvstårta!

Kommer inte ihåg de finska orden (stavningen!) men gott är det...

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tiwaz

8 januari 2009 09:58

Hej!
Det var det värsta, ska alla mina mostrar och morbröder flytta till Finland. Ja, matte och jag får väl gå ut på nätet och titta på dem. Matte får översätta åt mig.
Förresten är det inte makaroner som åsyftas, det är korv och kålrotslåda.......hm låter det gott eller????
Ha det gott alla önskar vi i Götene

 
Ingen bild

Larsson

8 januari 2009 10:58

Nästan rätt, du Britta!

Maträtten är korv och kålrotslåda.

 
Ingen bild

enelbert

8 januari 2009 16:02

Korv och kålrotslåda, Britta.
Jag är innehavare av ett finsk/svenskt lexikon, det dröjde innan jag fick det, letade länge när jag kom till en bokhandel el dyl men det fanns bara inte - så till slut fick jag det i Finland i samband med en beskrivning , jag tror att det inte lätt att hitta där heller.
Jag använder det att försöka översätta valda delar ur den finska klubbtidningen "Göötti" (som verkar väldigt läsvärd) det senaste är delarna i Luonnetesti /Mentaltest, t ex "toimintakyky" som jag tror kan översättas till dådkraft /funktionsduglighet?

 
Ingen bild

Britta

8 januari 2009 16:09

Engelbert!
Precis vad jag är på jakt efter - ett finsk-svenskt lexikon! Har inte hunnit kolla runt ännu, men tänker försöka via nätet.
Skall också gå med i den finska klubben.

Tiwaz
Du kommer säkert att träffa några av dina mostrar och morbröder här i Sverige också :0)

Korv och kålrotslåda - ett rätt av två möjliga :0)

Kålrotslåda är gott! Fanns alltid på julbordet på Blackebergs sjukhus där jag jobbade i 23 år och där vi hade många finska sjuksköterskor.

Lisbeth
Ähum..."fisktupp"...????? Får mig att tänka på "skvader" :0)

 
Lisbeth

Lisbeth

8 januari 2009 16:36

Kalakukko, kallas ibland världens äldsta konserv - fisk, vanligtvis siklöjor täcks av deghölje, varvas med fläsk, ungsbakas i flera timmar. Kalakukko betyder fisktupp!
Måste vara mums fär en liten västgöte...

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

8 januari 2009 17:23

Jag HAR ett svensk-finskt/finsk-svensk lexikon - köpt i bokaffären här i Norrtälje inför Beros ankomst...

 
Ingen bild

Britta

8 januari 2009 19:56

Visserligen är jag att betrakta såsom varande allätare - ingen allergi, god aptit och gillar det mesta. Men fisktupp....
undrar om jag inte skulle överlåta det åt götarna - som helt riktigt - skulle sluka anrättningen i vanlig stil, utan att ha en aning om vad de käkar - bara gulp, svälj!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards