Alla inlägg under december 2008

Av Britta Hammarström - 26 december 2008 16:22

Just avslutat trevligt och glammigt annadagsfika med diverse godis samt efterföljande lika glammig julklappsutdelning, tillsammans med nästan hela familjen. I dag var det Pernillas tur att vika sig för förkylningen, så hon var hemma i sängen - trist!

Alla var nöjda med sina klappar - jag fick bl a Sams hemgjorda frukt-och-bär gele - jättegod, en hundtavla,målad av Lisa,  samt ett knippe "klassiker" på DVD, bl a Casablanca, fried green tomatoes, ett par västern, en officer och gentleman m fl.

Det blir att ta fram när det så småningom är valpfritt :0)


Janne hjälpte mig att tömma korten i videokameran - lätt som en plätt - precis lika lätt som att ladda från digitalkameran till datorn.

Nu kan jag sovra lite och ladda ner på DVD. Samt börja filma igen.

Måste ju dokumentera det sorgliga, men ändå roliga avskedet  från Alex och Hilma i morgon.

Hmmm, undrar hur man fixar in filmsnuttar på bloggen....?

Lika lätt som att kopiera från Youtube.....?

Mandrom undersöker.




Av Britta Hammarström - 25 december 2008 17:26

Åt en god jullunch med Bettan och Olle. Fika efteråt och julklappsutdelning.

Jag fick biljett till Dramaten + transport dit och hem samt hundvakt - toppen :0)

Dessutom en talbok att ha i bilen (Liza Marklund).

GG röjde ett bra tag på baksidan före jullunchen, sedan sov de gott ;)Två kom inte med på bild, ligger på en annan fäll.


Bara morgondagen kvar, på lördag åker Hilma och Alex - aj så det sticker till i hjärtat.....

Men de kommer att få det så himla bra!


I morgon blir det julfirande med Janne, Pernilla och barnen (Bettan och Olle också förståss). Sam och Lisa är nu hyfsat snorfria ;)

Nu suger det i magen, den behöver nog lite mer skinka......



Av Britta Hammarström - 24 december 2008 20:55

..under nästa år, med era "furry friends"http://www.youtube.com/watch?v=AUtPKbMwnRo

Av Britta Hammarström - 23 december 2008 18:01

Skinkan är griljerad, julduken på, julpyntet framme (det är inte så mycket), julklapparna inslagna och rimmen klara,

nu väntar vi bara på tomten den rara :0)


GG är nu besiktigade, chipade och vaccinerade. Alla sex skötte sig utmärkt, inget tjafs eller gnäll,

varje valp var så snäll, så snäll.

Nä nu får jag sluta...


Nu tar Oxbergsbloggen julledigt ett par dagar, i alla fall över julafton.Två av barnbarnen ligger i influensa, så det blir bara Bettan, Olle och jag till jullunchen. Vi firar med resten av familjen när de kvicknat till.


GOD JUL önskar Britta och alla vovvarna!

Av Britta Hammarström - 22 december 2008 19:53

..här i vårt hus!

Jag brukar inte ta in granen förrän kvällen före julafton, men i år blev det två dagar innan.

På förmiddagen kom två jättesnälla lektanter hem och parkerade sig på köksgolvet hos GG - Birgitta och Marianne.

När de blivit tillräckligt bitna, flyttade de upp en våning och vi tog en fika-och-macka-lunch(väldigt onyttigt, men praktiskt ibland).

När GG "durat å´" åkte vi till skogs och alla sju storhundarna fick en trevlig hopp-och-skutt-promenad.

 Jag hade också varit nere till sjön med mina tre på morgonen, när GG hade sin tidigare skönhetssömn.


I övrigt har det varit städa,städa,handla lite, ungsbaka skinkan och fixa granen.

De senaste tre åren har jag ugnsbakat skinkan - höll emot i det längsta, har envetet kokat min julskinka "som mamma gjorde", men har insett att ugnsbakningen är precis lika bra och mindre joxig.

När granen var klädd väntade jag tills GG vaknat efter middagsluren och de fick komma in i vardagsrummet och matrummet.

Granen rönte visst intresse, inte så stort som jag trodde - tänkte att den skulle lukta väldigt gott - visst var den kul, men så där...

Roligare var att ha kapplöpning genom mat- och vardagsrum - jösses vad det går undan - sex små köttbullar bara taramtaramtaram-far genom båda rummen, tvärvänder och så tillbaka igen.

Känner att dom måste få svängrum ett par gånger om dagen, kök, tvättstuga och pannrum, alternativt hall och badrum är nog ok, men snart 8 veckor...

behöver röra sig mer och hur lätt är det att ta ut dom... :(

Brudarna och jag hade planerat utevistelse en stund runt lunch, men då tog blåsten i ordentligt och se på attan, började det inte regna - går ju inte att ta ut tocket småfolk då.

I dag var första gången jag sett Hippie visa antydan till irritation mot en valp - Alex!

Han spanade in hennes svans, kastade sig över den, högg alla pirhana-gaddarna i den och hängde sig fast. Jag såg hur Hippie stelnade till och hur det liksom sa "AJ" i hennes huvud, hon svepte runt, Alex tappade greppet och Hippie sänkte huvudet och tittade på Alex. Sa inte ett ljud, ingen darrning på läppen, bara tittade. Alex blev platt, såg ut som en överkörd mullvad och drog sig snabbt tillbaka.....

Den blicken visste var den tog ;)


Och lille Karl - han knep nog ett par hjärtan i går, men tyvärr, tyvärr, beroende på praktiska skäl blev det inget nytt hem - hade varit ett guldhem annars.




Och ser ni hur mandrom klantat sig och spillt vatten på julgransmattan! Det är liksom rätt svårt att ta sig ner på knä om jag säger så, vänstra knät är inte helt samarbetsvilligt ännu...

Fick muttrande fula ramsor knöka ner mig två gånger till för att placera diverse hushållspapper under j-gransmattan.

 



Av Britta Hammarström - 21 december 2008 21:26

..dela med mig av denna härliga bild och text, fick den via mail i dag - log och tänkte på hur det var när man ringde när jag var barn.

Då slog man 00 (om jag minns rätt), telefonistens hurtiga röst kom i luren och man angav vilket nummer man önskade anknytas till.

Utlandssamtal kunde dröja dagar innan de var möjliga att koppla.

Vi har kommit en bit sedan dess.....


Av Britta Hammarström - 21 december 2008 16:46

...6 små pestgötavalpar  kan ha med en toapappersrulle, medan den intet ont anande matten sanerar köksgolvet :0)

Nu är de stora nog att nå upp och få tag i pappersänden (rullen ställs numera ovanpå hållaren). Det var rätt mycket i duschen också...

Det måste ha varit fest :0)


Nu är det bestämt - Traktorn kommer att bo i Nacka, tillsammans med sin morfar och morbror. Traktorn heter numera Alex.

Lilla Ida (Pippi Långsvans) lyssnar så fint till sitt namn, Hilma (Kajsa Kavat) har inte riktigt hajat än, vi får jobba hårdare på det.


I dag blev det utevistelse, ungefär lika länge som sist och med samma spring i benen. Man ser dock genast när de börjar bli lite frusna, i dag var det lite darr när jag torkade dem. Inte blev de särskilt smutsiga om tassarna, det var lite fruset på gräset, det var mest för att fort få dem varma igen. Även i dag serverades mammamjölk efter uteflänget.


Valpmaten går ned med allt högre fart, alla äter bra - i början var det lite trögt för ett par stycken, men nu är det grävskopestuket som gäller.

Icke en bit lämnas och brickorna slickas noga, det kan finnas en liten droppe A-fil kvar...

(Jo, A-filen är nu väldigt populär igen)


 

Och nu får vi se, kanske har även lille Karl vunnit ett par hjärtan...

Morgondagen får utvisa....



Av Britta Hammarström - 20 december 2008 16:51

Händerna börjar kännas som rivjärn, man tvättar dom säkert hundra ggr/dag. Byta tidningar = svarta fingrar,tvätta händer, torka kiss, tvätta händer, fixa bajs, tvätta händer, byta fler tidningar, tvätta händer....

Plus allt det andra man gör under dagen som kräver handtvätt.


I dag var det samma flrtjusande skitväder som vanligt. En snabb runda på fältet på förmiddagen när GG äntligen bestämt sig för att sluta röja och ta en tupplur.

Duschning och så fick vännerna hoppa in i bilen och dränera på rena frottélakan, medan jag körde till djuraffären.Köpte mer valpmat och fick samtidigt 4 jättefina fällar + 4säckar  x 7 kilo valpkäk - trevliga presenter att skicka med valparna till deras nya hem.


GG Somnade igen vid 13 30-snåret. In med vännerna i bilen igen och raka rör till golfbanan vid Skytteholm. Promenad därstädes, där vi också träffade Bettan, Olle och deras 4 vovvar. Hippie kunde springa, springa, springa, med Gamma - tjosan!

Även mina två göteflickor lubbade på rätt bra.

Handling på hemvägen  - nu är t ex julskinkan inhandlad.

Nu har alla fått mat, lugnet har lagt sig, GG har busat lite, men just nu är det tyst - månne de har somnat igen?

Tänker ta med mig julklapparna och sätta mig hos dem i köket och ägna mig åt lite rimsmideri.

Inga klappar från mig utan rim! 





Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards