Alla inlägg under oktober 2008

Av Britta Hammarström - 16 oktober 2008 18:11

Vaknade av att regnet smattrade mot rutorna.

Upp, gav vännerna käk och släppte ut dem - morgontoaletten gick fort skall jag säga :0)

Men dom är bra, travar iväg ut och gör vad dom ska, vilket jädrans väder det än är.

En kopp thé, först ut snabbt som ögat och hämtade tidningen. Efter thédrickandet kröp vi alla fyra med välbehag tillbaka i sängen, gottade ner oss och jag läste vidare i blaskan ett tag innan jag också somnade om.

Vaknade ca 30 sekunder innan klockan skulle ringa,det gör jag alltid när det är läge för väckarklocka, undrar vilken mekanism som styr det?


Dusch och påklädning, en liten fika och en frukostmacka, därefter på med regnställ och ut med polarna.

09 30 var jag på jobbet och där var en hel del att pyssla med fram till kl 12 00 då jag avvek hemåt.I morgon åker jag inte dit förrän vid 12-blecket, vill ta hand om vännerna ordentligt och så skall jag åka ut till dotter/distriktssköterska Bettan och få stick i armen - flunsaspruta. Vi gamlingar får ju sådant gratis, bra tycker jag.

Flunsan ja, mandrom trodde ju att det var förkylning på G häromdagen, men det blidde inget av det.


Jag tror stenhårt på mina äppelcidervinäger-kapslar, har ätit dem i säkert 15 år och det går väl sådär 5 år mellan mina förkylningar.

Hörde talas om detta med äppelcidervinäger från en gammal kines, som jag träffade på en restaurang i London för väldigt många år sedan. Han var 96 år, kristallklar och väldigt rörlig. Talade om att han började varje dag med ett glas honung, hett vatten och äppelcidervinäger.(Jag hade då aldrig hörts talas om detta - vinägern alltså)

Tänkte väl inte så mycket mer på det - några år  gick och så började det talas väldeliga om sagda vinäger, både i flytande form och som kapslar - verkar bota allt, från nageltrång till gudvetvad för läbbiga farsoter:0)


Alltnog och emedan - jag började äta kapslar och har hållit mig väldigt fri från förkylningar och flunsor sedan dess.Tyvärr verkar inte äppelcidervinägern göra mycket åt onda leder.....

Nu måste jag nog ta ett snack med dr Thomas - nu börjar det bli för illa. Är trött på att vakna 5-7 ggr varje natt och försöka hitta icke-onda ställningar - och ändå har jag både Tempurmadrass och dito kudde.När jag har sovit borta några nätter, som tex när man är på utställning eller så, och bor i stuga - jag kan lika gärna kasta mig i närmsta stenröse och försöka sova - det skulle ge samma effekt som stugsängar :0)

Ändå travar jag alltid så många täcken jag kan ovanpå madrassen.


Suck - gamla utschletna kärringar......



Av Britta Hammarström - 16 oktober 2008 12:49

Har fått en fråga från Vicky Allsop i England. Hon  har en valp väntande här i Sverige och undrar om någon kommer att bila härifrån till utställningen i Amsterdam i november?

Om i så fall valpen får åka med - Vicky hämtar den i Amsterdam och ersättning kommer att utgå.

Av Britta Hammarström - 15 oktober 2008 18:10

Under eftermiddagen har brudarna  och jag haft besök av en god vän, som så gärna ville komma och spana in "maggen". Hon väntar ivrigt på en av dem som skall ut därifrån - om allt går väl...

Det är lika bra att tillägga det - inte bli för kaxig...


Vi käkade en liten lunch, tittade på en massa bilder samt filmen "Vikingarnas hund", som gjorde succé. Känns nästan högtidligt att se Björn von Rosen in person och en av SKK:s tidigare generalsekreterare, Ivan Swedrup samtala om hur rasen restaurerades.

Vi västgötaspetsägare står i stor tacksamhetsskuld till greve von Rosen och lektor Zettersten från Vara folkhögskola.

Utan dem och deras långa cykelturer  på Varaslätten, i början av 40-talet, sökande avelsmaterial för återuppbyggnaden av rasen,hade vi förmodligen inte haft några små vättar i dag.


Det kom ett nödrop från psyk-teamet, så i morgon och på fredag skall mandrom jobba, men bara ett par timmar/dag, som vanligt.

Jag kom just på att jag inte bjudit jobbet på den traditionella kantarellmackan den här hösten - har bara inte blivit av - får bli på fredag.











Av Britta Hammarström - 14 oktober 2008 21:17

Tog några bilder med "tillefonen" i dag. Vädret var fantastiskt. Frånsett promenaderna (och frysavfrostning) så tillbringade vännerna och jag viss tid i trädgården, där jag klippte ner mer överblommade växter (flox och malva).Hippie gjorde upprepade  försökt att få igång Bitte, men B. bara vände bort huvudet och såg klart avvisande ut ;)

 Vilka otroliga färger - ögonen bara suuuuger in det vackra...


Taget nyss - i soffan, när vännerna och jag tittat på "cold case" - lagom avkopplande....

 "Var god, stör ej"!





Av Britta Hammarström - 14 oktober 2008 18:56

..det är frågan.

(citat ut Shakespeares  Hamlet)

"Att vara eller icke vara, det är frågan:
Månn' ädlare att lida och fördraga
Ett bittert ödes styng och pilar eller
Att ta till vapen mot ett haf af qval
Och göra slut på dem med ens. - Att dö -
Att sofva - intet vidare - och veta
Att uti sömnen domna hjerteqvalen
Och alla dessa tusental af marter,
Som äro köttets arfvedel - det vore
En nåd att stilla bedja om."


Nej, nu skall vi inte vara så dramatiska :0)

Men ibland undrar jag, blogga eller inte blogga? Bloggandet har ju nästan blivit en farsot...

Många bloggar är väl ungefär som min - blablabla, tjohejsan, blablabla....

Andra har väl en lite annan vinkling.

Jag känner inte för att starta jättedebatten Orvar på min blogg - det går liksom inte att debattera på en blogg, det blir bara så fel (tycker jag).

Alltför ofta förfaller "debatten" till pajkastning, otidigheter och rena dumheter. Missuppfattningar, feltolkningar och påpucklanden haglar och eskalerar till rent orimliga proportioner. Dessutom vill inte alla vränga ut och in på sig i cyberspace - även om de sitter inne med värdefull kunskap - det måste man respektera och inte förlöjliga.


Undrar man över något och inte vet ett pillejota om det - varför inte kontakta någon person som man kan tänka sig vet något om det speciella ämnet. Det finns en gammalmodig men himla bra uppfinning - telefonen!  Inhämta lite kunskaper och sök litteratur -  läs på!

När man sedan har en grund att stå på - visst, då kan man väl drista sig att ta upp ämnet på sin blogg - om det nu skall vara absolut nödvändigt.

Men göra det i en neutral ton "ok, det här ämnet intresserar mig kolossalt, jag har inhämtat följande fakta a,b,c....

Är det någon som har ytterligare information om det här - vore jätteintressant att ta del av i så fall."


Jag tycker att det är roligt att skriva i min blogg - är ju en pratglad typ :0)

men för mig räcker det bra med dagboksvarianten.

Allvarliga, känsliga och kanske kontroversiella ämnen tycker jag bör diskuteras "face to face" - på möten (större eller mindre), konferenser etc, där alla kan delta samtidigt, ingen behöver känna sig tvungen att uppträda anonymt, av rädsla för att (bildligt talat) få fejset inslaget - och där det troligen finns en eller flera personer som sitter inne med mycken kunskap i aktuella ämnen.

Skall det ske i ett forum på nätet -se för jesse namn till att det forumet sköts av en moderator som kan plocka bort otrevligheter och personangrepp.

Jag har svarat några få gånger på "bloggdebatter" och varje gång har det känts direkt obehagligt - bort det!


Så - kära dagbok!

I dag är det tisdag.

Åkte med vännerna till Myra sandtag och gick för omväxlings skull ner i det nedlagda sandtaget och inte runt det. Det är numera rätt bevuxet av, ännu inte så höga, tallar och granar. Många vägar finns det i sandtaget, de går kors och tvärs genom vegetationen och är "lättgångna". Vi strosade runt ett tag, men jag tog en kort runda - verkade räcka bra för Bitte.

Gjorde slag i saken hemma och kastade ig över frysen - ut med alla korgar på yttertrappan (i skuggan), på med tidningar och så snabb avfrostning. Går hur fort som helst om man ställer in några kastruller med hett vatten.

På en halvtimme var det avfrostat och klart.

Röjde lite i korgarna, slängde t ex ett gäng  rådjursklövar + blod - tyckte att de blivit för gamla. Blir det något mer viltspårande så får jag skaffa nya tillbehör då.

Hittade en plastburk, märkt "blåbär-05" - kändes lite väl antik så den åkte den med.

Fräsch och fin frys - kalas!


Barnen har varit här, käkat middag, jag har skjutsat Sam till judon. Lisa hade smällt i ena knät i badhuset i dag, så det blev ingen judo för henne.

När jag kom tillbaka från Sam-skjutsning så satt Janne, Lisa och Eli i soffan och tittade på K.Anka-film och alla tre hundarna hade lyckats tränga sig in de med :0)


Nu ere´slut!














Av Britta Hammarström - 13 oktober 2008 18:47

En alldeles vanlig måndag...

Under helgen har ett gäng ekonomigurus rynkat sina pannor och försökt bringa reda i världens finanskaos.

I DN debatt stod det så här i morse:

" DN Debatt 13/10 2008"Finansaktörerna måste ta ansvar för bankkrisen"Börschefen och chefen för Sjunde AP-fonden: En uppstramning av det finansiella systemet är absolut nödvändig. Med den stora räddningsinsats som samhället nu tvingas göra är det nödvändigt att ställa hårda motkrav på finansvärldens ledande aktörer. Bland annat bör belöningssystemet premiera långsiktighet och ersättningarna till de finansiella aktörerna måste vara försvarbara inför allmänheten. Finanssystemet måste också bli mer genomskinligt. Prissättningar och betalningskedjor är för närvarande alldeles för svårgenomträngliga. Om en hårt prövad allmänhets förtroende ska återupprättas krävs en konstruktiv medverkan från ledande företrädare för såväl finansbranschen som det politiska systemet, inklusive Riksbanken och Finansinspektionen, skriver Erik Thedéen, vd för Stockholmsbörsen, och Peter Norman, vd för 7:e AP fonden. "


Hear, hear!

"En hårt prövad allmänhet" - jo det kan man nog säga.

Misstänker också att många bank- och finansnissar har krafsat kastanjerna ur elden och räddat sina egna tillgångar medan tid var.

Kanske hela tjofräset har slagit i botten nu i alla fall. Kanske det börjar bli dags att långsamt simma mot ytan, hoppas bara att syret räcker tills näsan är ovanför densamma.


Och -  en liten prick i stimmet som mandrom, kan inte göra ett pillesk-t, bara att ta det lugnt tills saker och ting coolat ner sig. Men man kan inte annat än häpna över att plötsligt så verkar  i stort sett hela världen bankrutt - men ändå finns det hur mycket stålar som helst......

Man får liksom inte ihop det....


Är väldigt glad över att jag inte jobbar på börsen - herreminskapare, tänk att behöva fara runt som en vettskrämd kanin stup i kvarten och sälja,köpa,sälja,köpa, bita på naglarna, bli vettskrämd igen....


Nä, de aktier jag har, de får stå där de står, det blir nog bra med det, det har det blitt´förr :0)


Åkte till klubben i dag, alla tre brudarna hängde med på lilla skogsrundan, men jag tog bara ner Hippie på plan. Det var tomt när vi kom men så kom en av mina sökträningskompisar, medförande make, vilket betydde att han fick vara budföringsmottagare för både deras Stella och min Hippie. Jättebra att få träna på främmande mottagare! Och det gick så bra, Hippie sprang snabbt och säkert.


Nu är alla fönster tvättade,har tvättat lite dörrposter och så, tagit bort döa´flygfän ur ett par taklampor, tvättat ovanpå ett par höga skåp, där man varken glor eller gnor mer än ett par gånger/år. 

Nu skall jag göra ett par av de där störtgoda äppelkakorna, sedan får det vara bra för i dag.


Hmmm.... undrar om jag håller på att bli förkyld, känns strävt i halsen....

Flera år sedan sist i så fall.







Av Britta Hammarström - 12 oktober 2008 12:18

Bänkade mig i soffan i går kväll för att titta på Arn, Hippie trängde sig fram så att hpn kunde ligga närmast mig, verkligen tryckte sig intill mig.Hhmmm Så brukar hon inte göra, H. brukar ligga lite för sig själv i soffan, men ta kontakt då och då, västgötarna ligger vanligtvis kletade intill mig.

Tittade lite grundligare på H. och såg att hon salivade alldeles kolossalt, det faktiskt droppade om truten på henne och hon såg lite ämmelig ut.

Hämtade en handduk och la under henne samt höll noga koll under ca en och en halv timme. Arn stängde jag av, det gick inte att koncentrera sig å den, zappade lite bland kanalerna, men var mest fokuserad på H.

Hon fick gå ut flera gånger, men inget hände, hon ulkade inte, hade inte diarré, såg bara lite olycklig ut och fortsatte att agera salivfontän.

Hon drack vatten - bra!


Efter ca 1,5 timme så avtog salivandet och Hippie verkade betydligt mer avspänd, hon rullade ihop sig i soffan och somnade.Jag vaknade sedan  flera gånger under natten och kikade på Hippie, som låg lugnt och stilla i sängen bredvid mig, precis som hon brukar.

En gång vaknade jag av att hon stod upp och ulkade - snabba ryck! Ner med H. på golvet, lättare att torka upp där.....Nix, inget kom, hon fick gå ut, men stod bara och sniffade ett tag och kom in igen.

Sedan var det kav lugnt resten av natten.

Inga problem med aptiten, inga problem med magen, kissar, bajsar och äter nomalt.


Jag är ganska säker på att H. haft en lite "närmare än nyttigt-kontakt" med en bufo bufo, d v s vanlig padda.Och att paddan blivit förbannad och avsöndrat sitt gift.

En hund kan faktiskt bli jättesjuk av dylikt, bl a förlora så mycket vätska att de behöver få vätskeersättning.Det hände min första goldentik - hon uppförde sig precis likadant som H. men salivade ännu mer, henne fick jag verkligen hälla i vatten.

Det hände på landet i mörkaste Småland, i början på 80-talet och långt från veterinär,men det gick bra den gången också.

Jag har sett paddor ett par gånger ute på fältet på sistone och varit lite förvånad, man ser dem ytterst sällan - men det kanske beror på att det inte är så varmt nu. Hippie har förmodligen hittat någon i hallonhäcken eller så.



Så här ser Bitte ut i dag.


"oooouuuäähhh, börjar bli lite jobbigt nu"....


Av Britta Hammarström - 11 oktober 2008 18:58

I dag gjorde resterande tre valpar ur Hippies kull sitt MH.Hippies syster Exi, som bor hos  Marianne (och collietiken Fia), gjorde ett fint MH med 1:a på skotten.Endast en valp av sex har inte varit helt bekväm med skotten - ändå var det långt ifrån "katastrof" för henne.Skönt, nu är detta klart.Har  softat i dag, pysslat lite hemma, gått ett par promenader och tränat med Hippie utanför tomten. Stina fick jobba lite också. Bitte satt innanför staketet och såg sur ut....Hon fick komma ut och göra några väldigt enkla saker - spelar ingen roll för Bitte om det är träning av normal dignitet eller bara lite - huvudsaken är att hon får göra något.Nu skall jag titta på film - Arn tempelriddaren - har fått låna av Bettan och Olle.

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards