Alla inlägg den 18 oktober 2010

Av Britta Hammarström - 18 oktober 2010 13:23

    


GRATTIS BÄSTA SYSTER HETSA!!

Säger Hippie till Fornborgens Heta Hera och matte Marie-Louise - de har nu gjort godkänt anlagsprov för viltspår!

 

Av Britta Hammarström - 18 oktober 2010 12:33

....tredje veckan av det takarbete som skulle ta tre arbetsdagar - himla tur att jag har ett fast pris på jobbet   

Inte bara jag, även grannar som också väntar på att få taket omlagt, börjar bli rätt så irriterade.

I dag har jag svavlat i telefonen på några av de eminenta planerarna - jo se det hade ju blivit alldeles fel i hela planeringen....

Nämen oj då, det har vi inte märkt  Nåja, det gjordes en del pudlar i telefonen och nu blir det väl lite mer fart på det hela.


Och NU! TARAAAAA!    GRATTIS

SÖREN och ANNIKA  STOLT OCH ASLAN!

Fornborgens Garp (Aslan) gjorde i i helgen godkänt vallanlagstest på Mårtensby Gård. Härligt!

Kennel Fornborgen har nu 5 collies med godkänt vallanlagstest. Förutom Aslan är det min Hippie, Mia och Ronnys Iris, Ingers Brasse och Barbros Issi.

 

I går var det näst sista gången på viltspårkursen. Vi har hittills haft en fantastisk tur med vädret - inte en droppe regn under fyra söndagar.

Viltspårarna i går var Hippie, Bitte, Duffy (irl terrier),Adam (golden), Elsa (blandras) och så Clintan (cairnterrier).

 

Hippie och Duffy fick svåra spår   . Jag kände mig som om jag var på väg uppför K2 vid ett par tillfällen...

Men hundarna löste sina uppgifter mycket väl - Hippie fick viltstörning vid ett tillfälle, men det syntes rätt tydligt på henne - det är bra att det händer, och att man  kan se det på hunden, annars kan det lätt bli förvirrande.

Bara att hoppas att man hajar det nästa gång det händer - för det kommer det att göra.

 

Alla hundarna gjorde jättebra ifrån sig, man ser att de blir allt säkrare. Det är så fantastiskt att se hur de verkligen tänker när det blir snurr i någon vinkel eller spåret har "blåst iväg" en bit. Då analyserar de, man ser hur det riktigt ryker i knoppen på dem - tillbaka i spåret, kolla, ruska på sig, fnysa ren nosen och så på´t igen.

Jag gick Bittes spår själv. Min hälsporre var vid det laget (runt kl 15) så elak att om jag satt mig och väntat på "fröken" så hade jag inte klarat att gå spåret. Bitte får ha Marita i släptåg nästa gång - jag vill gärna höra vad hon tycker om Bittes spårning. Måste säga att jag är jätteimpad av henne själv. Snoken i backen som om den var fastlimmad, oerhört koncentrerad och målmedveten - och den lilla råttan t o m morrar  när hon fått tag i skånken och huvva så förskräckt matte blir  närå, hon lämnar ifrån sig skånken i utbyte mot korvbitar, men liiite motvilligt.

 

Vi var hemma vid 16-blecket, vädrade alla tre, gav dem mat och sedan blev det raklång i sängen en timme - så skönt, så skönt!

Serverades jättegod middag hos U. och L. Underbart att sätta sig vid dukat bord efter en lång och rätt jobbig dag i skogen.

 

Jaha, just nu är det buller och bång på mitt tak - det läggs tegel för glatta livet. Har to m sett att diverse plåtdetaljer anlänt ......blir nog färdigt det här också.

Men sedan - tänker jag inte byta en planka till på det här huset under de närmaste 10 åren - tror jag i alla fall  

(och om jag nu får vara vid sådan hälsa att jag faktiskt kan bo kvar här i 10 år till) 

 

I morgon blir det sökträning i skogen ovanför klubbstugan.

Småttingarna får roa sig med rallylydnad - och dom har verkligen roligt när vi tränar det !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards