Alla inlägg den 9 oktober 2010

Av Britta Hammarström - 9 oktober 2010 10:42

Och som alltid lika tacksam för att resan både tur och retur, gått smidigt och olycksfritt.

110 mil blev det.

Jag har haft några väldigt trevliga och avkopplande dagar tillsammans med släktingarna i Småland och Blekinge.

D v s jag var i Blekinge hela tiden, men "smålandsfolket" kom på besök. Bodde hos Åke och Eva i Garnanäs - ligger i Bräkne-Hoby, alldeles nere vid havet - vilket härligt ställe de har! Har flyttat från Kallinge  till sitt sommarhus, som nu är renoverat och tillbyggt - hur fint som helst. Åke har också byggt ett kanonfint gästhus, med alla faciliteter, där fick jag och småfolket residera.

I går kände jag att nu hade allergin lagt sig helt , men den har klingat av mer och mer för varje dag, fullt uthärdlig och har inte förstört vistelsen på något sätt - men det tar tydligen lite tid innan kroppen återhämtar sig från en sån´pärs.

Eva och jag gick flera långa promenader med vovvarna. Det är något alldeles särskilt med att bo vid vatten.

  


  





Hos familjen Olsson finns Ville - en petit bassett griffon vendeen. Ville är en genomhygglig 8-årig herre och en "redig" jakthund. Stina och Bitte visade lite sur min första timmarna, Ville tog det med stort  jämnmod "jasså, surkärringar, jaha....". Sedan var det lugnt resten av vistelsen.

  


På hemvägen hälsade jag på Gunnel i Dångebo - Gunnel har ett knippe rara västgötar och är en duktig "medarbetare" i SKV. Vi hade en trevlig fika- och pratstund innan jag fortsatte hemresan. Tack Gunnel  


        

Här minglar Gunnels och mina götar runt på hennes jättestora gräsmatta.


Jag tog mig ut mot E4:an från Dångebo (som ligger nära Tingsryd), kom ut vid Värnamo och sedan är det ju bara att mala på....

Stannade flera gånger - ett obligatoriskt stopp på resor söderut är vid Brahehus.

  


Ibland stannar jag på Brahehus-sidan, men den här gången blev det på andra sidan  - för inköp av kanelbulle på macken därstädes.

Småfolket fick sin middag och en promenad, jag fick kaffe och bulle och så drog vi igen. Hann precis med färjan som gick 18 50 från Slagsta-sidan. Åkte direkt ut till Helgö och fick ett överväldigande mottagande av Hippie och resten av vännerna, Siri, Örnie och Gamma. Bettan och Olle var bortbjudna på middag, passade perfekt att jag kom och "vattnade" gänget innan jag tog med mig Hippie hem. Hon sjöng och berättade för mig en lång stund, sedan måste hon ta om alltihop för Stina och Bitte   , vilket pusskalas det blev när de möttes! Hemma var det lugnt, presenningar ver hela taket. Vilken tur att man har kompisar som vakar över ens lilla hus när man är borta! Taknissarna hade tagit bort allt gammalt tegel, lagt papp och reglat vågrätt - men si pappen låg inte riktigt tätt vid nocken utan fladdrade i vinden - och det regnade i förrgår! Kontrollant Lasse såg pappfladdret och ringde subito till taknissarna som kom på stört och fixade till det och la press över hela taket - samt tackade Lasse för att han ringt.

Packade upp, vännerna  kontrollerade trädgården, den sniffades igenom noggrannt och det syntes klart att de njöt alla tre av att vara hemma tillsammans igen. Det blev en sen middag, lite slötittande på TV och sedan sov jag som en sten hela natten.

En trevlig utflykt, så roligt att träffa "gamla godingar" nere i syd, trivsamt stopp hos Gunnel - och lika  härligt att vara hemma igen. Home sweet home!

Nu går vi en lång skön prommis!




Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards