Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Septembersöndag

Av Britta Hammarström - 5 september 2010 17:40

..och vad har hänt i dag?

Janne, Pernilla, Lisa och Eli kom mitt på dagen och plockade av en massa äpplen - tack för det!

Funderade på musteriet, men nu åker äpplena till Kungsberga och blir pajer och äppelgelé - bra att de kommer till användning.

Måste ju bara testa det här med olika färger på texten - fast jag vet inte om det känns så revolutionerande    

En hel del äpplen är kvar. Jag gör nog lite gele´ jag också - är väldigt gott! Att lägga på hård macka, till desserter eller ha till olika maträtter, gärna med fågel- eller fläskkött.

Och citronmeliss har jag faktiskt också - en redig buske på långsidan av huset.

Ingredienser

Gör så här

1. Skölj frukten och skär den i mindre bitar.
2. Koka äppelbitarna i vattnet i en kastrull ca 10 min eller tills den är mjuk.
3. Häll fruktmassan i en silställning och låt den självrinna ca 30 min.
4. Mät upp saften och koka upp den på nytt i den rengjorda kastrullen. Tillsätt sockret under omrörning och koka kraftigt utan lock ca 10 min.
5. Häll lite av den varma saften på en tallrik. Dra igenom saften med en sked, rinner den inte ihop är gelén färdigkokt.
6. Ta grytan från värmen och låt gelén svalna något. Skumma.
7. Skölj citronmelissbladen och hacka dem fint. Blanda ner dem gelén.
8. Häll upp den varma gelén i små burkar. Sätt på locket när gelén har svalnat.

 

 
 
Duritzan

Duritzan

5 september 2010 19:15

Nej färgerna gör det bara jobbigt att läsa (tycker åtminstone jag).

Du vet väl att ett annat namn för citronmeliss är hjärtansfröjd. (Som i Uti vår hage...)

http://www.duritzans.se

Britta Hammarström

5 september 2010 21:27

Jajamen! Kallas även "bisuga".

Visan "uti vår hage" har jag sjungit hundratals gånger :0)
Båda mina barn - dock mest Elisabeth/Bettan, i stort sett KRÄVDE den varje kväll - och så var det "trollmor har lagt de elva små trollen" m fl. Före sångstunden var det läsning ur "vem ska trösta knyttet" eller andra bilderboksvarianter av Tove Janssons Muminböcker - och så förståss "Hattstugan" och "Sagan om den lilla lilla gumman" - slutet ändrades till "och den lilla lilla katten sprang till skogs men kom nog snart tillbaks igen" :0)
Det läbbiga slutet (..och kom aldrig mer igen) klarade inget av mina barn....

 
Duritzan

Duritzan

5 september 2010 22:28

Då kanske jag kan lägga till att "Uti vår hage..." inte är riktigt så romantisk som man först tror. Det hela är ett recept på ett abortmedel! Det tycker jag nog är ett ännu läbbigare slut än att katten inte kom igen. Dock mer inlindat och absolut inget ett barn kan förstå.

http://www.duritzans.se

Britta Hammarström

6 september 2010 09:18

Hujedamig!
Det är så det kunde gå när man "gick med herrarna i hagen".....
Stackars flickor....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards