Alla inlägg den 8 september 2010

Av Britta Hammarström - 8 september 2010 19:19

.. den rafflande bildserien som berättar om saneringen!
 
När jag var som bäst i gång med sökträningen på Lovön, med onsdagsgänget, ringde tillefonen och Herr Oljesanerare talade om att han skulle vara hos mig inom kort.
Det var Hippies tur i banan, när det var klart var det bara att "packa ihop och draga vidare" (tur att man hunnit vara med och valla, känns annars kymigt att sticka mitt i så där).
Herr Sanerare och jag kom samtidigt.
Det blev lite muttrande för att Jerry Grävare inte tagit tillräckligt, liksom bakom manluckan, men det ordnade sig med några raska spadtag.
Så vidtog borttagning av fastrostade muttrar, på med rostskyddsmedel och så en sån´där som di har på bilverkstäderna för däcksbyte.
Muttrarna lossnade riktigt snällt

Sesam, öppna dig!

Tja....
Svart hål ur vilket det luktade dieselolja så att man höll på att storkna!

I med slang och så pumpades det upp "finolja". När det var ca 100l kvar, blev det annan slang och så gick "fuloljan" i annan tank.
Men gode tid!!! Var är Herr Sanerare? Han har hoppat ur dojorna...

Jämmer och elände, hela karln´ är nere i tanken.....

  
H. S. hade med sig skrapor som såg ut ungefär som de man har i duschen, det skrapades och donades nere i tanken och slangen sörplade vällustigt i sig all skitig bottensats....uuurrrkkk...
Jag frågade om H.S inte använde munskydd eller mask av något slag - "jo, när jag gör ren större tankar"..
OCH han undersökte sig varje år - det frågade jag också (hönsmorsa som man är....)
Fantastiskt att kunna ha en så vit och fin bil när har ett sådant jobb. Och när H.S klev ur storstövlarna (nädå, han var inte nere i tanken i strumplästen  ) , fick av sig handskarna och overallen, var han så fin och prydlig att han kunnat "gå på lokal " .
               
Vi gick in, räknade och skrev lite papirer - och har man sitt på rackarn´ - det hela slutade med att jag fick 500 spänn av Herr Sanerare. Så blev det - han köpte oljan och drog ifrån arbetskostnaden - himla bra affär tyckte jag.
Men han tjänar säkert på oljan och det är honom väl unt, så vi gjorde båda en bra affär.
Kastade mig över sand- och jordhögen och skyfflade tillbaka en försvarlig del -men sen´tog krafterna slut - nu får jag be om hjälp med resten...  

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards