Direktlänk till inlägg 31 oktober 2008

Allt lugnt!

Av Britta Hammarström - 31 oktober 2008 16:13

Har smitit en liten stund ;)

Bitte och barnen sover lugnt, Bitte har just käkat middag och varit ute en snabbis - hon går nästan genom altandörren, så bråttom är det att komma  in.


Alla valpar har ökat mellan 40 och 60 gram. Jag tänker inte stressa, varken valparna, Bitte eller mig själv med ett evigt vägande, men lite då och då - hålla koll.

Första dygnet tyckte Bitte att det var jobbigt med sammandragningarna. Valparna diar,mjölken rinner till och det stimulerar ju livmodern att dra ihop sig ( det kommer man själv väl ihåg hur det kändes....)

Bitte ansåg att hon skulle nog ha en valp till, det kändes ju så, och det blev en massa krafsande och flåsande.

Det klingade emellertid av rätt snart och nu är det lugnt på den fronten.

Tempen har gått ner, hon dricker jättebra och äter bra, valparna är runda, tysta och nöjda,utom när morsan jonglerar med dom eller när dom är på väg till baren.

I början gillade inte Bitte heller att jag gick ur rummet, men det är också helt tillåtet nu.

Det är helt fantastiskt hur fort de växer in i sin mammaroll.


Och visst Gudrun - valplukten ! Men lukten ur mammans mun är inte riktigt lika gosig :0)

Valplådan står liksom i en nisch och jag håller låg belysning i rummet - vi har det stilla och rofyllt. Jag sitter vid ett litet bord i valprummet och läser eller löser korsord - när jag inte glor i lådan ;)

Det ser ut som om Bitte skulle behöva hoppa jättehögt för att komma i lådan, men så är icke fallet. ena kortändan är jättelåg och där går också att sätta till en planka när småttingarna blir så stora att de kravlar runt, men inte är stora nog att få livsrummet utökat med hage.


Bitte tycker att det är helt ok att Stina är i rummet. Det var likadant när Stina valpade, hon nästan bjöd in Clara. Grålöten-Eva sa just att så har hon upplevt det med alla sina västgötar, men inte med schäfrarna - där kommer ingen in de första veckorna.

Stina är också diskret, ligger på golvet eller i min säng, men är inte närgången på något sätt. Jag tycker att detta förhållande är väldigt skönt, i början satt Stina bakom grindar och smågrät oupphörligen - tills hon petade undan en grind och kom in, väldigt försiktigt. Bitte tittade lugnt på henne och sa "det är ok morsan" och så var det inte mer med det.



Nu måste jag gå och titta om dom har vuxit :0)



 
 
Ingen bild

Gunvor

31 oktober 2008 17:21

Tack för att du delar med dig av dina upplevelser kring valplådan i ord och bild. Det ska bli spännande att följa din hundfamilj framöver.

 
Ingen bild

Solan

31 oktober 2008 21:40

Det ser jättemysigt ut, är nog lite avundsjuk, men unnar dig lyckan att ha de små liven.

 
Ingen bild

Karin med Y. D och A

1 november 2008 13:15

Jag tackar också för att du så generöst delat/delar med dig av dina upplevelser kring valparna och att jag fick vara med. Tack för det Britta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards