Alla inlägg den 17 december 2010

Av Britta Hammarström - 17 december 2010 21:53

..de två glada götarna på bänken med fårskinn är inte uppstoppade eller tovade - är i högsta grad live - det är Anna Jaranders Asco och Britta Asps Ida som provåker bänken.

Av Britta Hammarström - 17 december 2010 21:13

..visa en bild på västgötarnas rasmonter på Stora Stockholm-utställningen.

Vi som gjorde den (Karin Ernflo, jag själv, Britta Asp och Anna Jarander) är väldigt nöjda och sänder ett varmt tack till Historiska muséet, som hyrt ut de fina föremålen.

Hängselkjol,halsband, hjälm, brynja,svärd med skida, läderskor,flinta, eldstål och stekjärn.

Pricken över i-et är Annas otroligt fina tovade västgötar.

Bokstäverna med det häftiga textsnittet har jag fått från min son Jan - tog några timmar att klippa ut dem...

Karin och jag hjälptes åt att klistra dem på textkartong - himla petjobb, men vi är nöjda.

Plastgalgen som hängselkjolen hänger i, byts ut mot betydligt äldre typ av trägalge i morgon bitti. Skålen på bordet fylls med pepparkakor.

Återstår nu bara att se vad besökarna tycker om vår monter...

  


Av Britta Hammarström - 17 december 2010 13:12

...vi behöver oroa oss för en grön jul  

Enligt SMHI blir det väldigt vitt och tämligen kallt fram till och över julhelgen.

I går skottade jag fyra gånger   När jag avslutat sista skottningspasset och gått in - då kom plogen....

Vilket iofs är bra, gatan var väldigt snömoddig, men si då får man en rejäl vall vid infarten. Bara att bita ihop och dra ut igen. Hade jag inte tagit bort vallen i går, så hade man väl fått spränga bort den i dag.

Snöade duktigt i natt också - ut och skotta! Nu är det så myckat att jag fått skotta upp ett antal gångar på baksidan, för vännerna - precis som förra vintern.

När jag var klar med allt och backat ut bilen en bit på gången, för att kunna borsta av den ordentligt - DÅ kom hela taket   ..

ner på garagegången och trappan till pannrummet. Tung som bly är snön - jag jobbade på lite men kände rätt snart att nu hade min vänsterhand fått ungefär dubbelt så mycket som den tål - nu fick det banne mig vara nog! Kommer att få hjälp med det som är kvar  av kompisen Lasse - heders!


Bilen är lastad med prylar till västgötaspetsmontern - Karin har resten. Vi ska träffas på Mässan kl 16 - kommer nog att ta lite tid att ta sig dit.

Förmiddagspromenaden gick ner till sjön, dock ej över mitt fält - omöjligt att ta sig fram där - nä, fick gå gatan upp, pulsa över en vall och sedan ner till grusvägen. Den leder till en pumpstation nere vid sjön, så den vägen plogas alltid väldigt snabbt - mycket bra! Bitte ska ju absolut inte gå i djup snö, så nu blir det till att ännu mer klura ut var vi kan gå.

Blir väl att hasa fram och tillbaka på grusvägen i några veckor - kuuul!   

 

Jodå, jag är vaken, men jag ligger så himla skönt.......

Måste du bädda sängen precis nu?

  






Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards