Alla inlägg under april 2010

Av Britta Hammarström - 23 april 2010 20:55

...trots att april prövar oss på alla de sätt...

Ska man tro väderspåmännen/kvinnorna så kommer helgen att bli ljuvelig...


Lyss till dessa toner - mer vår kan det inte bli   


http://www.youtube.com/watch?v=3zGRQsYZE7U&a=BAiuGMPpWYE&playnext_from=ML


Och låt själen flyga vidare....

http://www.youtube.com/watch?v=PAbwMGZtIsY&feature=related


Så fattigt livet vore utan vacker musik...



I dag har vännerna fått trevlig aktivering alla tre,många deltagare på rallylydnaden, sedan fick Hippie köra lydnad med störtkul avslutning - ny rolig kampleksak!!

Inte så långa promenader, men vi har lekt, grejat i trädgården mm.

I morse tyckte de nog att den här dagen började rätt "beiget".  Människan framhärdade med alla de galenskaper - tandborstning (uuurrrk), borstning av päls (vilket är rätt mysigt), kloklippning (man står ut...) och som grädde på moset duttade hon Frontline i nacken på alla tre (tog första fästingen på Hippie i tisdags).

Frontline-duttningen orsakade som vanligt viss break-dance, ca 5min. efter duttning - det breakas ett par minuter, sedan är det lugnt.


I morgon tänker jag åka och titta på några hundar som gör MH på klubben - kul att se andra raser, detta är aussie.









Av Britta Hammarström - 22 april 2010 18:15



Nä vet ni vad! Jag orkar inte glo på mig själv så fort jag öppnar bloggen - vi gör så här i stället   

  







...nähä, appselut inte! Försöker alltid hålla mig borta, bakom, gömd, duckar, när det finns folk med kameror i närheten.

Är inte ett j-a dugg fotogenique, har aldrig varit!!! Passkort och körkort kan man skrämma små barn med   

och på vanliga kort - huuuu!

Fick dock ett infall i dag - har varit och klippt schöret - gillade verkligen resultatet och tog därför ett kort.  Man kan titta på håret och sätta näven  över resten   


Är också väldigt nöjd med att mitt hår grånat så jämnt - känns helt ok! Har aldrig trasslat med att färga det - enstaka gånger blekt några små slingor i pannan - that´s it! Svensk normalfärg - cendre´- dög bra för mig. Blev blekt och riktigt snyggt sommartid, på vintern  - who cares   


Samma dritväder i dag - snöblandat regn, + 2 grader......

Bara att gilla läget....



  

Av Britta Hammarström - 21 april 2010 18:43

..så kallt det var i skogen i dag  Snålblåst och snöblandat regn - uuurkk! Turligt nog var vi bara fem i sökgruppen, så träningen gick rätt snabbt - ingen hade ett dugg lust att köra nån´längre bana.


Där vi var finns ett timrat vindskydd med eldstad framför - passade utmärkt att placera sista figuranten inne i detsamma. Alla hundarna uppförde sig likadant   

"öööhh, eeehh, hmmm, undrar om jag verkligen ska skälla på denna däringa personen" - men så "jooooo, det är nog precis vad jag ska göra -oooovovovovovovovv"   Och vad glada dom blev, när dom alldeles själva kunde lösa problemet.


Självklart blev det lunchfika efteråt, dock ej i vindskyddet, närå, här satt de tappra vikingarna på sina ryggsäckar i "bara skogen" - men inte så länge kan jag säga....

innan jag stelnat till totalt tog jag vännerna och gick på en blodcirkulationsbefrämjande promenad, sen´var det bara hem, hem, hem och in i värmen!

På väg tillbaka till bilen såg jag de här småttingarna i mossan - slokade med huvudena och jag tyckte att jag hörde små nysningar.....

  


En rejäl prommis till blev det för en timme sedan, i Jungfrusundsskogen - med tjocka vinterjackan på - huvan ordentligt på knoppen - vädret ska inte tro att mandrom ger sig i första taget   

Av Britta Hammarström - 21 april 2010 07:37

I måndags höll man sig rätt lugn - var fortfarande lite mör efter allt traskande på söndagen. Stärktes än mer i beslutet att inte vara testledare mer, även om hjärta och själ vill.

Det är bland det allra roligaste jag gjort, det här med testlederiet, men 10 timmars (ibland mer än så) i stort sett oavbrutet traskande runt i skogen + kånkande upp och ner av material (nä,nä, inte bara jag,vi är några stycken om det, men visst bär man), resulterar i att man är i stort sett obrukbar ett par dagar framåt.

Bara att lyda kroppen....

Jag ägnar mig åt det administrativa - ansöka om MH:n till SBK,skaffa funktionärer, fylla i protokoll, fixa käk,hålla ordning på materialet till banan, hålla koll på utbildning av funktionärer  - det finns mycket som behöver göras.

MBK har fått ett helt knippe nya figuranter i vår - toppen!

Tänker nu samla alla till ett meeting där vi kan försöka organisera "våra trupper" - idealet är att vi kan ha två figurant-team, vilket innebär att de bara behöver gå halva dagar. Betydligt enklare för funktionärerna då  att planera för egna aktiviteter och dessutom inte så himla jobbigt, att gå figurant för 4 hundar i stället för 8.


Som sagt, måndagen gled i väg i behaglig vilsam fart. I går spottade vi i nävarna igen och gjorde lite mer nytta. Tisdagsgruppen har vaknat upp igen, dags för mer sökträning. Nu koncentrerar jag mig enbart på Hipppie i söket, småfolket kör rallylydnaden, men jag känner att Bitte måste nog få göra något mer - lutar åt viltspår, vi får se.

Efter gårdagens sökträning blev det lite hemmapyssel, sedan iväg och hämta Eli. Janne och Pernilla hade bröllopsdag i går och ville gärna göra något "som inte inkluderade barn".

Det blev lite käk i stan´och sedan gå och se Avatar. Eli och jag var hemma med vännerna ett tag, sedan åkte vi till Ettans väg, där jag gav barnbarnen middag och så småningom nattade Eli - två sagor, sedan trynade han inom en minut.


I dag är det sökdags igen - vi ska prova på Kallkällan på Lovö - ingen har varit där sedan i höstas - men det bör vara "gångbart".








Av Britta Hammarström - 18 april 2010 20:06

Åh - vilken trevlig dag   

Tack Pete, Birgitta, Ylva, Ronny, Britta, för att ni kom med Hilma, Alex, Skrållan och Ida till dagens mentalbeskrivning - och tack "gudmor" Karin som kom och tittade och hade med sig västgötarna Ystra, Deja och Alva!


Just nu är jag så trött att jag kunde stå och sova....

Upp 05 00 i morse, frukost med Pete och Hilma, ilastning av de sista prylarna i bilen och så drog vi till MBK.

Pete och Hilma gick på promenad, jag träffade funktionärsgänget, vi plockade ut banan, gick till skogs och satte upp den - allt funkade rent görbra!

Fika och macka till funkt. och så gick första hunden upp (en gosse från Grålöten). Nr 2 var Oxbergets Jonathan Lejonhjärta (Alex)

med matte Birgitta


Åhii och hej - trasor är kuul!



Next dog var en Grålötare och så kom Hilma

här på väg att kolla in Dumpe


och här tas kontakt med ett av spökena



Skrållans matte bad mig gå med S. Jag visste att det inte skulle vara några problem,  annars hade jag inte gjort det   Skrållan gick så fint med mig, men matte tittade så intensivt på det hela att hon glömde bort att ta bilder - här fixar vi i alla fall med trasan

 

sist ut av Bittes valpar var Ida - även hon gillade trasor...



och här tar hon alldeles själv kontakt med Dumpe

   



Mycket mingel var det   

             


... glada västgötar myllrade runt....


 


...toksprang ...

 


...bilade kö...

 


...och fnattade runt i största allmänhet

   


Behövs inga g´nattsagor i afton.......




Av Britta Hammarström - 17 april 2010 18:27

Här kommer speciell hälsning till Hilmas matte Krista  

Husse Pete och Hilma har det bara bra!


I´ve been here before...mmmm...remember this place


My dad has gone to the car and left me here.....


Now I have settled down - think I´ll take a little nap...




Nice walk in the forest with mum, granny and auntie Hippie

          

Av Britta Hammarström - 16 april 2010 10:36

...utmärkt med plaströren i "trisshålen". El-haren (eller det kanske är El Haren, månne den icke är svensk :0) ) svischade på precis som den ska och linan lindade upp sig perfekt på spolen - alltid en rysare innan detta är kollat   

När vi var klara  (vilka pärlor ni är Magnus och Conny) och hade kånkat ner materialet igen - det är inga lätta grejor....

tog jag med mig vännerna och en kratta och gick upp och krattade hela banan omsorgsfullt - här ska inte bli stopp p g a kottar och löv minsann!


Efter genomgång av tvåan med  en glad Hippie, åkte vi hem och käkade lunch.

Gjorde sedan en rallybanan utanför tomten och Stina och Bitte fnittrade runt - man skulle antagligen kunna hålla på hur länge som helst med den träningen   


Ägnade resten av dagen åt att (i stort sett) avsluta vårstädningen im garten. Gödslade mina rhododendron och hortensior - regnet på kvällen och natten kom verkligen som på beställning.

"Gödslade mina"..... Jo det låter nåt´  

Nu är ju inte min trädgård precis något Sofiero.....  men jag har några hortensior som, till min stora glädje, klarar varje vinter och växer till sig mer och mer.  Rhododendronbuskarna - finns två på baksidan o ch en pytteliten på framsidan - verkar det också finnas liv i och rätt mycket blomknopp. Var lite orolig för den större, många bruna blad och den såg "trött" ut, men vi får se vad min vattning, gödsling och regnet kan åstadkomma - knepiga typer det där   


I morgon kommer Bittes dotter Hilma med husse Pete, från Helsingfors!  Åh, så roligt det ska bli att träffa henne - undrar mycket om hon kommer ihåg mig - mamma Bitte kommer hon säkert ihåg.


Nej, det duger inte att sitta här och tramsa - dags att fixa det sista inför söndagens övningar - MH för västgötar på Mälarö BK.



Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards