Alla inlägg under januari 2010

Av Britta Hammarström - 14 januari 2010 14:51

...julgranen har redan åkit ut, ut, ut....


I dag har  kvarvarande julpynt plockats bort, adventsstakar, stjärna och julgardänger.



Nu börjar man längta efter tulpaner.....


Hade lite ärenden att uträtta, tog en sväng till klubben på vägen, för rastning m m. Där var helt öde - i dag hade alla annat för sig.

Vi gick "på banan", det var skönt i dag, bara -4 och ingen blåst. Njöt och njöt av allt det vackra - bäst att passa på, snart töar frosten bort.

Allt är vackert med frost på, men björkarna är allra vackrast tycker jag.


Efter promenixen gick vi ner på planerna - eftersom vi var solokvist där, fick vännerna springa och busa som de ville



Det är det här som kallas "fritt hopp över hinder"   

         


Lite bollbus blev det också....

    


Hippie och jag var lite ordentligare - körde igenom tvåan.


Alltså hörni - det här med mössa......

I hate it       verkligen!

Försöker i det längsta undvika det, men den här vintern bara måste man ju klämma på sig mössa   

Den lilla gnutta förstånd man har, måste ju vårdas....

Håret blir statiskt, ser inte klokt ut.....

Mössorna sitter aldrig som dom ska - antingen åker dom ner i pannan så man knappt ser eller också sitter dom snett.

Har prövat med tockna där breda band som ser så otroligt klädsamma ut - på andra.........jösses.......måtte ingen ha sett när jag provade......


Nu skall jag åka till frissan och klippa schöret - blir lite bättre att hantera mössa med kortare dylikt.....




Av Britta Hammarström - 13 januari 2010 15:17




Små västgötaspetsdamer kan sitta så här...


 


...eller så här....


 


Jag tror aldrig jag har sett så tjockt med frost på träd och buskar, som i år!

 



   




 




 




  

Av Britta Hammarström - 12 januari 2010 21:23

...med träningen (jojo, nu är hon igång igen bruksidioten....fast ähhh...i dag var det lydnadsidioten...)

Ett litet gäng träffades på förmiddagen och gnodde på lite på planen - kom överens om att vädret var betydligt trevligare i går. I dag var det dimmigt, rått och väldigt fuktig kyla - kändes kallare med -7 i dag än de -12 vi hade i går.


Fika och lite planering  - skall byggas tak över entrén och längs verandan på baksidan (inte längs hela, bara ca 1/3). Min specialsnickare Andrei vidtalades, kom och mätte  och skall ge ett pris.

Kl 18 var man där igen, träffade Mia, Bettan och några till - mer träning - men bara "kortisar". Fika och nu var det minsann folk i flera av stugans rum och det planerades hej vilt. Distriktets utbildningssektor hade möte i ett rum, en jakt-träningsgrupp planerade i ett annat rum, Bettan och Mia hade lite collieplanering och jag och Margaretha planerade rallylydnadsträning.


Små nöjda damer ligger i sängen bakom mig och snusar - tralala, vi har haft så kuuul i da´  

I morgon skall sökgruppen träffas - men någon sökträning blir det förvisso inte - vem har lust att ligga figurant nu .....

Och inte ger det hundarna något heller - nä, det blir lite andra aktiveringar, typ budföring och tocket.


Jag har aldrig haft så här många "ljuspunkter" på min tomt tidigare under vintern - men så här får det bli hädanefter . Väldigt trevligt är det att komma utifrån det mörka fältet och se detta.


  

Av Britta Hammarström - 11 januari 2010 14:05

  Solen - den värmer ! (vilken upptäckt va...)

Man har sett den gula bollen hänga där uppe ibland - men inte känt av den så att säga - i dag kändes det!

Stod på golfbanan vid klubben, vände fejset mot solen och kände hur ljuvligt varmt det blev, och kände hur täckbrallorna blev varma - jiiihaaa!


Efter lite runtklivande på golfbanan - det är fortfarande inte särskilt lättgånget minsann - gick Hippie och jag ner på den nyplogade appellplanen och tränade igenom lydnadsklass II - Hippie sken ikapp med solen   . Tog så tre "boll med snöre" och hämtade Stina och Bitte - tjohej och tjohi så kul vi hade en stund - härligt att se hur alla tre kunde springa fortfortfort och hämta sina bollar - som sedan skulle ruskas ihjäl förståss    d v s Bitte och Stina ruskar bollarna så att man undrar hur i hela friden de kan ha hjärnan  kvar på plats (...ähum, förresten hjärna......näää, det var tarvligt   )

Hippie hon skuttar boooingg, boooingg och hämtar sin boll och kommer genast tillbaka till mig med den. "Ruskbrudarna" måste man tillhålla att komma tillbaka, dom vill helst bara skaka livet ur bollarna  (arma den sork som skulle hamna i dom käftarna......), men kommer också och lämnar av, det roligaste är nog ändå att lubba efter dom.


Nu kan man snart tänka sig att ta en kopp kaffe på baksidan, sittande på varmt underlag på trappen - suck - härligt  att bara tänka på   



Av Britta Hammarström - 11 januari 2010 09:44

"Super-Nora" gjorde det igen!

Skogsbygdens Nora Supernova knep BIS-placeringen även på My Dog!

Vilken liten show-girl hon är   

Bara att sälla sig till gratulanterna - jättegrattis Kim och Nora!


  

Av Britta Hammarström - 10 januari 2010 18:14


..en alldeles egen präst i familjen.

Prästvigningsgudstjänsten i Storkyrkan var vacker och stämningsfull -  kyrkans fantastiska kör bidrog verkligen till "det vackra" - en helt otrolig kör!

Nio personer prästvigdes, en man och åtta kvinnor...

Stockholms nya biskop Eva Brunne förättade gudstjänsten - en trevlig dam som verkar tämligen jordnära - trots sitt höga ämbete, om man nu får vitsa till det lite.....


Storkyrkan gör skäl för namnet, den är stor! Står man utanför går det bara att få med en liten bit av den på kort.



På lite avstånd kan man i alla fall få med tornet....

     


De nio prästerna fick var och en på sig den mässhake de kommer att använda i den församlig de har fått tjänst i.

Efter prästvigningen blev det omklädsel - av med mässhakar och på med kaftan. Pernillas syster Lisbeth, som är en urskicklig sömmerska (syr mycket åt TV) har sytt hennes kaftan - Lisbeth sydde även Pernillas brudklänning.


Väl ute på Ekerö hembygdsgård fick vi den goda gulaschsoppan med smetana, gjord av Janne och så mina kuvertbröd med diverse tillbehör - allt gillades.

Så blev det kaffe och fantastiskt goda tårtor, mandelmassebotten, mycket vispgrädde och creme fraiche på och så röda vinbär och hallon i massor - väldigt gott!


Pernilla fick många fina presenter - av mig, Bettan och Olle fick hon en vacker halslänk av silver med tillhörande armband.

Många tal hölls det, precis lagom långa och trevliga - här håller Janne tal till sin fru och det nojsas om vilka plikter som kommer att åläggas Janne som "prästmake".

   


Vännerna har haft en rätt trist dag - men har ändå varit omhändertagna. Vi åkte kl 10 i morse, då hade jag varit ute med dem i ca 40 minuter.

Sedan kom Gun-Britt och släppte ut dem vid 12-blecket och gav dem varsitt kex  - hon hade också suttit och "gullat" med dem en stund och det var väldigt populärt!

Så kom jag inhastande vid 14-tiden och tog en snabbvända runt närmaste fältet, innan jag åkte vidare till hembygdsgården. Gissa om det var långa fejs när jag åkte igen  

Jag kom hem strax efter 17 och hade lätt magknip på hemvägen - man är rätt fånig.......

Men nu är allt in ordnung - det har gullats storligen, vännerna har fått mat och har varit ute, bara på tomten, orkar inte bylta på mig......

Nu skall jag bara "softa" resten av kvällen.


Grattis igen Pernilla - du har varit sååå himla duktig!!!



Av Britta Hammarström - 9 januari 2010 17:48

... så att säga frusit inne  - åter i morgon..

  





Av Britta Hammarström - 8 januari 2010 17:52

Änteligen kunde "värmepumpsmannen" komma och titta på min kranka pump. Det blev huvudskakning, lite överslag på vad en reparation skulle kosta - multum, om vi säger så....

Nä, här gäller ny pump, försäkringspapper fylldes i och på måndag skall jag ringa försäkringsbolaget och dubbelkolla - att de verkligen betalar den summa en vänlig gosse presenterade  för mig förra gången jag ringde - lät nästan för bra att vara sant....

Ett försäkringsbolag som betalar, bara så där......


Mitt i pumpsnacket kom Inga och Niilo. Inga," fru Fennican" är här från Finland med sin fine Niilo (Niilo har ett par dejter med en svensk västgötaspetsflicka under helgen), Inga hade tid över och kom på avtalat besök.

Vi gick en promenad med vovvarna, inte så lång, det bet i kinderna - när flickorna flickers fått svära lite åt Niilo ett tag så var han helt accepterad.

Nu har vi ätit lite middag, druckit kaffe - allt under ivrigt västgötaspetsprat förståss - och nu håller Inga som bäst på att leta sig tillbaka till dotterns hus i Stocksund.


Snälle Niilo tyckte att brudarnas Biabädd var helt ok att ta en tupplur i.

  







Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards