Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Britta Hammarström - 5 januari 2010 21:46

-21,4......




Av Britta Hammarström - 5 januari 2010 10:59

.. så kallt det är!

Men -15 låter väl som rena värmeböljan när man har neråt -30 som det tydligen är långt norrut.

Och Östersund har -20 - Solan, det blir korta promenader med flickorna i dag!

Här blir det också korta turer, vi skall just nu ge oss ut på dagens första, hittills har det bara varit några besök på tomten.


I går afse blev det 60 kuvertbröd, i dag gör jag resten. Skulle behöva en större degbunke....

Men det är inte så ofta jag gör så stora degar - det här är något slags restaurangbak - jag halverade receptet - att göra på 8 l mjöl...njaeee......

Goda blev di i alla fall - både vete- och rågmjöl i och "toppade" med sesamfrön och flingsalt.


I dag åker granen ut. Jag brukar aldrig ha den kvar längre än till trettonhelgen. Visserligen har jag en snäll gran i år, som knappt barrar alls,

men julen känns ändå slut- och då åker granen ut

Julpyntet tas också undan - adventsstakar och julstjärna få dock vara kvar till "Knut" och slingorna utomhus brukar få lysa några veckor till.

Nu har jag äntligen fått ordning på den ena trädgårdsbelysningen - alltså två av de fyra små lampor som jag har året om. Visade sig att det saknades en liten anslutningssladd - inte konstigt att det glappade   . Nu är den isatt och si! De lyser så fint!

Himla bra anordning det här med timer! Jag har timer(s) på varenda "extra"-belysning, både inne och ute och ändrar tiderna efter dagsljusets försvinnande eller återkomst.

Lärde mig för några år sedan äntligen hur de funkar - känner mig numera som riktig "timer-expert".

Något som de allra flesta människor förmodligen är, utan att ha behövt klia sig i roten, göra olika försök och stå där med fara för blodstörtning, för att man inte fick ordning på´t - men nu så!!!


Så - på med alla paltor och ut i den kalla men soliga och vackra vinterdagen.

Rekommenderar ett besök på den alltid lika välskrivna, informativa och intressanta bloggen "collievänner" - se länk nedan.




Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards