Alla inlägg under januari 2010

Av Britta Hammarström - 22 januari 2010 17:17

Kl 1 samlades de rallylydnads-träningssugna. Vi hade lite genomgång inne först, så togs skyltar och hållare fram och vi ställde upp två rader på appellplan.Ingen bana, vi tränade enskilda skyltar eftersom de flesta i gruppen är lite noviser på det här med rallylydnad.

Kul var det i alla fall - och solen lyste    

Här har de flesta gått in till fikat - två energiska damer var kvar en lite stund..


 



Efter fikat gick Birgitta, Anna-Lena och jag en sväng med alla våra vänner,

Bobby,Nadja,Hjördis,Mynta,Stina,Bitte ochHippie - 4 flattar, 2 västgötar och 1 collie

Här är det lite allmänt " fläng och nos"


 


Ja se dessa flattar - kan man inte bada i sjön ,så badar man i snön   

 


Minsann lyckades jag få med hela gänget - här leker vi

"alla följer Birgitta"




  

Åkte in på OK/Q8 och tvättade bilen på hemvägen, två bilar före...ahh då kan man vänta...

En bil åkte in och så stod den där, och stod där, och stod där....inget hände....

Jag gick ur och tittade närmare på bilen - jovisst stod den snett, alldeles för långt till vänster. Gick in i tvätthallen och knackade på rutan "hej, jo jag tror att du står lite snett, om du backar en bit och kör fram och ställer dig lite mer åt höger"...

Den prydlige mannen i bästa 50-årsåldern nästan rodnade, "ehh, jasså, jaha...jag har just ringt in till macken och bett dom komma och hjälpa mig"...


"Backa du bara och håll lite mer till höger så skall det nog ordna sig"!

Just då kom mackkillen i dörren- och hojtade till mannen "jag såg i kameran att du står lite snett, backa en bit och håll lite till höger" !

Och vips blev det rätt och tvätten kom igång. Stackarn.......

Bli upplyst av en gammal tant......OCH mackkillen....han kommer aldrig att ställa sig snett igen   

Av Britta Hammarström - 21 januari 2010 18:16


Jag trodde ju för ett tag sedan att mina amaryllisar var slut, finito, stendöa´, vessna, goodbye....

Slängde den ena och skulle just hiva den andra när jag plötsligt såg en ny knopp banande sig väg upp mellan två blad.

Och se! Vilken ögonfröjd!

  


RUS-mötet i går på Lidingö BK var både trevligt och givande. Alltid bra att träffa medlemmar från andra lokalklubbar,dryfta saker och ting och utbyta erfarenheter, man får alltid tips och kan också ge sådana själv.

Bl a pratade vi om det "nya MH:t" - det "bas-MH" (används tydligen som arbetsnamn) som håller på att arbetas fram av SKK och SBK.

Så här står det i ett  SKK/AK-protokoll från 2009:


"Beslöt AK att kalla klubben till ett möte med Per Arvelius, Helena Rosenberg och Erling Strandberg för diskussion om listan över genetiskt viktiga individer.

 

Informerade om arbetet med att ta fram en basal mentalbeskrivning för andra raser än de som tillhör Svenska Brukshundklubben. En pilotversion beräknas kunna redovisas före årsskiftet.

 

Rapporterade från EAAPs husdjurskonferens i Barcelona och att Sverige ligger mycket långt framme när det gäller beteendetester av hundar i större skala. "

 

Från SBK är bl a Curt Blixt och Kenth Svartberg involverade i projektet - enligt det samtal jag hade med Helena Rosenberg i dag.

Information om hur långt arbetet framskridit kommer också att lämnas på specialklubbskonferensen nästa helg.

Blir intressant att följa detta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Av Britta Hammarström - 19 januari 2010 16:12

Varken älg, rådjur eller minsta lilla hare inom synhåll (icke heller några vildgrisar...)

En totalt "vilda-djur-fri" dag - lite ovanligt - te minstingen brukar man spana in några rådjur på fältet.


Dagen har glidit förbi i lugnt tempo. Lite datapyssel, lite promenerande, lite träning, lite hängning av tvätt....


I kväll skall jag vara chaufför och "moraliskt stöd". Skall skjutsa klubbkompis + opererad vovve till djursjukhuset Albano för återbesök - allt verkar lugnt så det skall nog gå bra.


I morgon blir det träff med onsdagsgruppen och så Eli-hämtning å eftermiddagen.

Torsdag...ääähhh... vad skall vi hitta på då??? Det löser sig nog   


Fredag - då blir det skoj! Då startar vi träningsgruppen i rallylydnad -   

ett helt gäng vill vara med - så himla kul!

Längre fram blir det nog en träff till/vecka, men då på kvällstid - när det blivit ljusare om aftonen - då kan de som är fjättrade vid sitt arbete på dagen också vara med.


Bitte - nu förstår jag inte........hur tänker du nu....????

Vad får dig att tro att en liten västgöte skulle ta kommandot....näääää....  



Av Britta Hammarström - 18 januari 2010 16:46

Det måste vara ont om käk i de djupa skogarna - älgarna ploppar upp överallt nära hus och folk.

Vid runda i skogen ovanför klubbstugan för 3 timmar sedan mötte jag det här fina paret - mor och barn älg.

Tyvärr telefonbild - men när jag fixat färgerna lite, så ser man dem ganska tydligt ändå.

Det var inte många meter mellan oss.


Redan när vi gick upp i skogen markerade alla tre åt ett håll, uppåt en bergknalle - mmmhhmmm, där är nog älg, så där intresserade blir dom inte av rådjur....

Så vi gick åt andra hållet - men när vi kom tillbaka mot klubbstugan, hade di flyttat sig och stod  plötsligt väldigt nära oss. Jag såg dom inte förrän Bitte plötsligt vände sig åt höger, stampade till med framtassarna och sa "MUFF". Alla tre stod så och tittade på paret, mor och barn stod helt stilla och tittade lugnt tillbaka.

Jag kopplade vännerna och passade på att stå och njuta av anblicken - dom är för fina!!

Mor älg verkade inte ett dug irriterad eller rädd, inte kalven heller - vi konverserade ett par minuter - d v s jag pratade vänligt med henne och hon viftade lite med öronen.

Så tyckte hon väl att det var lika bra att dra, vände och gled iväg med kalven tätt intill sig.

Vännerna sa inte ett ljud medan jag pratade med älgen, sniffade lite åt det håll de försvann, när vi fortsatte att gå.

Jag behöll kopplen på - dom är superduktiga och stannar alltid prompt - men skulle mor älg och barnet älg plötsligt fara förbi alldeles framför oss....man vet aldrig...

Några språng efter och älgmorsan kanske skulle fatta humör   

  

Håhåjaja - ymnigt snöfall - nu blir det snart dags att skotta igen    

Av Britta Hammarström - 18 januari 2010 11:39

...känns nästan så.

I går vid 17.30-tiden tog vännerna och jag en liten runda över fälten. Tjejerna var ca 5 m framför mig, så stannade plötsligt alla tre, sniffade och fnös, götarna "muffade" lite tyst, alla tre tittade framåt, kollade mig, tittade framåt, kollade mig...

Då såg jag Mme älg ca 40m framför oss. Vi stod kvar - jag pratade lite högt med tjejerna "det är ok, jag fixar det här, nu väntar vi" - älgtanten klev då iväg och sneddade ut på nästa fält och vi kunde fortsätta, ingen av tjejerna gjorde ens en ansats att dra iväg - duktiga flickor !

I går berättade också en klubbkompis att hon nyligen stött på två vildsvin nere vid sjön - den väg där jag och vännerna går esomoftast.

Ewa kom med sina två briarder i skymningen, turligt nog kopplade, och plötsligt ser hon två vildsvin till vänster på det fält hon gick på - "gissa om jag fick bråttom därifrån" sa Ewa.


Här finns också lodjur, men dom är ju så skygga att det så gott som aldrig går att få syn på dem. För några år sedan hade vi påhälsning av en stor brunbjörn som uppehöll sig här ett tag.


Vildsvin finns det mycket gott om - förökar sig tydligen snabbt, kultingarna blir rätt fort könsmogna och kan producera nya grisar. Nä, där får nog jägarna ta ett tag - fast dom är visst inte så lätta att komma åt. Skygga, rör sig mest kvälls- och nattetid.

Måste säga att jag har betydligt hellre älg inpå knutarna än vildgrisar....









Av Britta Hammarström - 17 januari 2010 14:51

...på klubben i dag.

Stor valpkurs (två instruktörer) och träningstävling - där 20 ekipage var anmälda!

Inte dåligt i medio av januari   . Jag tävlade med Hippie - somt gick riktigt bra, somt lite mindre bra.

Överlag konstaterade vi att vi behöver mer tävlingsmässig träning. Man tränar själv, visserligen är andra på  plan samtidigt, men det är ju detta med kommendering. När jag går så har jag programmet i huvudet så att säga - jag kommenderar mig själv - men det räcker inte! Man måste få tävlingskommenderingen -vi gör det ibland - men inte tillräckligt!

Vilket vi nu kommer att åtgärda - på onsdagarna blir det tävlingsmässig lydnadsträning framöver - tills det blir möjligt att träna söket igen - men även då får vi gno på med kommenderingen.


Nu är nästan all den vackra rimfrosten borta - den målande beskrivningen som stod i DN häromdagen stämmer inte längre "som att ramla genom garderoben och rakt ut i Narnia"   


Nån´mer än jag som såg Jerry Williams i ett morgonprogram häromdagen?

Han är en av mina favoriter - duktig artist och duktig hundförare.

På den tid han hade Triumphs-schäfrar vann han Sthlms-distriktets vandringspokal i skydds flera år i rad. Nu har han en "majonäs" (Malinois) som också lär vara väldigt duktig.

Jerry - 67 bast och "repar en ny shåvv på Tyrol".

Programledaren frågade hur det var med kontakt mellan artist och publik "inriktar du dig på någon/några  särskild/a i publiken"?

"Nä, ru´vet, de´e´ju som å´spana rakt in i ett glas mjölk - bara lampor i fejset".

Det var tal om några andra artister, varav en av Jerry fick betyget "en riktig höjdar-majsa"!  Han är så skön den mannen   Jag har sett flera av hans shower och man går alltid därifrån och har fått full valuta för biljetten - Jerry står på i 190 blås hela tiden!







Av Britta Hammarström - 16 januari 2010 17:18

  ...har man haft lite pyssel - men nu är allt klart!


Det skall ju göras budget, verksamhetsberättelse och dito plan, för

MBK:s RUS - färdigt!

Och så halkade jag ju in i SBK:s Stockholmdistrikts valberedning. Vi har gnetat på riktigt flitigt och "sytt ihop" en styrelse som vi tror kommer att kunna jobba bra ihop.

Bara att hoppas att årsmötet tycker detsamma 


Mälarö BK:s årsmöte blir 6/2 - brukar vara väldigt trivsamma och lugna tillställningar.

Distriktet har årsmöte 17/3, då får man packa sig ut till SSBK i Ågesta, på andra sidan stan´.

Det blir nog inget krig där heller.


Och så kommer SKV:s årsmöte den 27/3 i Götene - där får man nog tänka sig att hitta en stuga natten innan - det är ju en bit att åka om vi säger så...

Där blir det nog också väldigt lugnt i år - det behöver den här klubben - de stormiga åren är över!


Så får jag väl klämma in Collieklubbens årsmöte 6/3 i Timrå - låååångt att åka......

Trots diverse försök från vissa håll att "ställa till det" - så kommer det nog att gå anständigt till, även i år.


Sen´får det vara slut för i år på den fronten.


Middag, sedan är det dags att åka till Helgö för utsläpp av de fyra vovvarna där, Bettan och Olle är på kalas.






Av Britta Hammarström - 15 januari 2010 17:38


..en älg!

Vännerna var ute på tomten, kl var vid pass 10.30, jag höll på att klä på mig för promenad.

Då hör jag tre röster på baksidan - inte "bjäbb,bjäbb, det kommer en hund", utan lite tyngre, mörkare röster - "nu jädrar ere´allvar"!

Gick och tittade genom fönstret i altandörren och tittar rakt in i ett älgnylle - förvisso inte på insidan av stängslet, men älgen befann sig inte mer än 3-4 meter utanför!

Stod bara där och glodde på hundarna, som stod stilla innanför stängslet men talade om för långbeningen vad de ansåg om närvaron.

Mandrom hämtade snabbt kameran i köket och tog några bilder genom rutan - ähhhh, för långsam kamera. Älgen började röra sig, ni vet med de där långsamma, flytande rörelserna - det verkar som om det går sakta men de täcker rätt mycket mark med bara ett par steg.

Gled förbi tomten och över det lilla fältet upp mot stora Ekerövägen - bilarna stannade och älgen travade över vägen.

Det är precis den här vägen förbi oss och vidare över vägen, som  alla älgar har gått under alla år jag bott här.

"The Moose-trail"...


Titta nooooga.....



Jaha, man fick nöja sig med bild av spåren.....

Snacka om att leva på stor fot   

     


Dagen haver i övrigt förflutit lugnt, promenad och kort träning, handling, upsugning av mera Hippie från golven...nu får det väl ändå snart vara färdigt Hippie!!!!

Jag skulle vilja bada henne, då brukar det sista lossna på en gång, men det går ju inte i detta väder.

Bara att borsta och suga...


De här två vackra bilderna fick jag från Gunvor Hjelmquist  - frågade om jag fick "blogga" dom och det fick jag.

Vilka konstverk!

   




   

Gunvor skrev att hon tycker om att ta sådana här bilder, d v s detaljbilder  och så dra upp dem

på datorn.

Nu har du också lite mera tid Gunvor! Nu när ni inte längre har "kritter" på gården.

Gunvor och hennes man (själva västgötaspetsägare sedan många år) är två av flera gårds- och djurägare som i ett antal år ställt upp med djur, stor gästfrihet och god mat, så att SKV har kunnat genomföra vallanlagstester.

Jag är själv väldigt glad över att ha fått komma till Hökerum och testa Bitte och Stina.


Nu har jag bestämt mig!

Nu skall här ändras i abonnemangen - och det på momangen!

Fast uppsägningstider blir det ju....

Nu skall jag säga upp mitt fasta bredbandsabonnemang + det fasta telefonabonnemanget.

Hädanefter blir det bara mobilt bredband och mobiltelefon... d v s om tre månader.

Finns ingen anledning att ha 4 abonnemang - jag ringer 90 % av mina samtal från mobilen och med de andra kontaktmöjligheter som finns,mail,blogg, gästbok på hemsidan,klarar man kommunikationen utmärkt.

Skall också änga mig lite mer åt att utforska Skype - ett gratis och fiffigt sätt att prata med andra via datorn.


En hel radda tusingar finns att spara.....



Läste en träffande beskrivning i dag i DN, på allt det vackra och frostklädda :

" Det är precis som om man ramlat genom garderoben och ut i Narnia"   








Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards