Alla inlägg den 12 april 2007

Av Britta Hammarström - 12 april 2007 21:55

För ca två månader sedan (medan kyla och tjäle rådde) fick min närmaste granne (huset ovanför mig å gatan) en präktig vattenläcka i skarven mellan hans vattenledning och kommunens. Hekatomber med vatten vräkte över gatan samt hans och min framsida. Läckan lagades tämligen pronto, frid och fröjd (förutom att grannen åkte på att betala kalaset eftersom kommunen med millimetermått konstaterade att läckan låg på HANS tomt, inte på kommunens mark). Grannen, en ordentlig man, kollade i sin källare - vi har torpargrund/krypgrund (oh, så chict, stampat jordgolv) och där fanns rätt mycket vatten. Han hinkade upp vattnet - man kommer bara ner i grunden genom yttertrappan, genom att lyfta gallret och en plåt och voila! Där är svarta hålet som man skall tråckla sig ner genom meddelst någon hushållsstege.Grannen funderade sedan över min källare (det gjorde inte jag) och ålade ner där och si - där fanns också en massa vatten. Granne + två unga söner hinkade upp uppskattningsvis 400l vatten från grunden! Kontroll nästa dag visade att ca 50l runnit till. Kontaktade då mitt försäkringsbolag (Folksam) och bad om en besiktning - utifallatt, för att förebygga eventuell skada och tja! för att få det hela besiktigat av en perschong som begrep sig på grunder.Oj, så man vred sig och ålade på f-bolaget. Njaeee, det här kunde de då rakt inte befatta sig med "det här vattnet kommer ju UTIFRÅN och då kan vi inte ta på oss detta". Men hallå, vattnet befinner sig i fastigheten och det är den som är försäkrad!!!"Ja men, våra regler"......."du måste ta kontakt med Anticimex och betala för en besiktning".Ok!Kom då på att jag för några månader sedan fick ett erbjudande från Folksam om ett års trygghetsavtal med Anticimex (mögel, fukt etc...), detta var gratis i ett år, sedan får man bestämma om man vill pynta av och fortsätta med avtalet. HAH!Ringde Anticimex...."Jo men, om inte Folksam godkänner det här så gäller inte trygghetsavtalet".....Niomenar alltså att detta är en moment 22 situation? Vad skall jag då med TRYGGHETSavtal och hemförsäkring till?Besvärad tystnad....."ja, vi måste ju följa våra regler och vattnet kommer ju utifrån"........Men du får numret till vår bresiktningsman, han är expert på krypgrunder"OK OK!!!Vad kostar en besiktning?"Ähhh, det vet jag faktiskt inte......"Ringer besktningsmannen - trevlig rapp kille, här är en gosse som vet vad han pratar om - berättar om krypgrunder och varför det numera är mycket mer problem med t ex mögel och hussvamp i dessa - JO! det beror på klimatförändringen i Sverige - detta låter verkligen obra. klimatförändringen påverkar ALLT!Jag drar min litania med de olika kontakterna och först håller han med "jo du vet vatten utifrån".....Men så kommer ett par meningar som jag inte riktigt hänger med i och så säger han plötsligt "nu ger jag dig en fri besiktning"! Halleluja!Undrens tid är inte förbi!Dock! OM det finns svamp eller mögel i sådan grad att det behöver åtgärdas ( i så fall har det funnits fuktskador där nere väldigt länge, många hus har haft vattenläckor och jag ligger längst ner på gatan) så får jag pröjsa själv - det finns inget försäkringsbolag i världen som tar i sådana skador med tång, har jag förstått - det räknas som "naturlig skada".Inväntar nu den trevlige besiktningsmannen som kommer 18/4 - har mandrom lite tur så kommer befintligt vatten att försvinna - det är ju först nu som marken släppt ifrån sig vattnet, när tjälen gått ur jorden - och med ännu större tur så finns det inga gamla mögel- eller svampansamlingar heller.Om det finns - tja! Då är det bara att åtgärda - inget att gnälla över - jag har bott här sedan -67 och hittills har det inte funnits ett enda fel på kåken. Renoveringar är gjorda - man sliter på och i husen - men inget har fallerat med själva kåken - gediget Mockfjärdshus, elementhus - rackarns bra byggen från 60-talet, med ordentliga innertak och inget platstjafs i dörrar, isolering eller karmar.

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards