Alla inlägg under juni 2010

Av Britta Hammarström - 8 juni 2010 22:10

...i natt. Var nog lite slak ändå och behövde sömnen.

I dag har jag varit nyttig!

Klippt gräsmattorna (låter som om jag har många och hektarvis av dem, men det är bara två), tvättat fönster, varit på klubben och tränat i två omgångar - jojomensan!

Först en väldigt liten sökträning på förmiddagen - vi var bara två stycken och gjorde lite skojsam markeringsövningar. Hippie behöver få det lätt och okomplicerat ett tag, hon håller på att vakna upp ur "valpandet"och ska ha lite hjälp på traven.

Med småfolket tränade jag "inte röra" - d v s gå runt en plastburk med köttbullsbitar utan att så mycket som titta på den.

Först i koppel, sedan med lös hund - gick fint, de var båda två kanonduktiga. Små godisbitar och mycket beröm kommer från mig, när man tittar uppmärksamt på matte och totalt ignorerar burkarna.

I morgon blir det två burkar som vi går i "åtta" mellan. Detta kallas "åttans frestelse" och kommer i nästa klass på rallylydnaden.

Det var städkväll på klubben i dag, samband med tisdagsträningen. Det gällde dock mest röjning med trimmer och röjsåg och det fanns det raska gossar till.

Några damer for också runt med krattor och häcksax.

Mitt bidrag bestod i att ta med fyllda vattendunkar   Vet dock att jag gör en hel del klubbjobb ändå  - så samvetet var inte alltför kantstött.

Sören (och någon mer) hade städat stugan å det förnämligaste, efter collieutställningen i lördags - oj så fint det var!!!

 

Platsliggning med skott och budföring med skott  med Hippie - rätt kul - vid platsliggningen med skott deltog 3 collies och en rottweiler - alla totaldöva för skotten. Budföring med skott gick Hippier och syster Exi - båda lika döva där   

Krypet börjar nu få lite "form" - Hippie förstår innebörden i ordet "kryp" och kryper jättefint med hela bröstkorgen i backen (lite skutt med baken, med betoning på lite) och hon kryper så fint efter ett "godisspår". Nu kan jag lägga en godisbit över en meter framför henne och hon kryper hela vägen fram till den, verkar inte ha ett dugg svårt för det.

 

Med Stina och Bitte blev det mer rallyträning - nu kör jag bara med lös hund - så blir det i nästa klass. Är faktiskt mycket lättare än att hålla på och joxa med kopplet   

Trivsamt fika på verandan och så hemåt.

 

Nu går flickorna och jag och lägger oss och läser en stund - jag läser min bok och dom får låna Hundsport   

 

 

 


Av Britta Hammarström - 7 juni 2010 13:18

Har varit lite avtrubbad ett par veckor.

Fick en kallelse till en, inte alltför trevlig, undersökning. Har inga som helst problem i de regionerna, men om det verkligen betyder att allt står rätt till - ja se det vet man inte förrän man genomgått undersökningen, som påkallades av fynd i prover.


Lite grand har det känts som om "jag har vandrat i dödsskuggans dal" (en viss faiblesse för dramatik har jag fått genom fadersarv....)

Man vet aldrig - man befinner sig i reparations- och riskåldern - vad som helst kan hända - god hälsa kan inte tas för givet i all evighet.


Nu är undersökningen avklarad - och jag blev frikänd - inge´ fel alls!

Är självklart väldigt lättad och tacksam - lite slak- både p g a förberedelser inför och av själva undersökningen - men det går snart över!


Ni anar inte vad man hinner tänka mycket på två veckor....

Och så är man en erfarenhet rikare.

Nu ska vännerna och jag gå på en lång skön skogspromenad.








Av Britta Hammarström - 5 juni 2010 15:14

  


Mitt syrenträd har verkligen jobbat på under de två år jag haft det - i år är det många härliga blomklasar, som doftar himmelskt!

Utställningen på Mälarö BK i dag var trevlig, vädret perfekt, soligt och skönt, men inte för varmt.

Hippie fick en etta och utmärkt kritik - kul! Åkte ut i konkurrensen, men det var väntat. Den estniska domaren föredrog små, kompakta collies.

Estnisk domare ja - hon var tydligen inte så hemmastadd med engelska, men talade finska, så kritikerna skrevs på finska   

Turligt nog fanns där några finsktalande collieägare, så de flesta kritikerna blev hjälpligt översatta. Jag tänker ändå översätta via Google, det kan bli hur som helst det - men bara för skojs skul.

Azlan fick också en etta och kom trea balnd öppenklass-hanarna. Hippies mamma Nadja fick etta och CK samt vann bruksklassen, Hs. halvsyster Issi fick också etta och CK. Kennel Fornborgens avels- och uppfödargrupper fick båda etta och HP - Bettan och Olle kan vara nöjda med dagen.











Av Britta Hammarström - 4 juni 2010 22:07

..slö....


Kära, söta, det är för mycket som sker just nu - har bloggen i bakhuvudet, men tiden rusar iväg......


Lördag-söndag kommer det nog diverse bilder och lite text - sen' återkommer mandrom måndag kväll.

Av Britta Hammarström - 2 juni 2010 19:33

 ...vacker, den här collieflickan Hippie - vi får väl se på lördag om den estniske domaren är lika stjärnögd som matte   (fast Hippie har nog aaaalldeles för lite päls... men jag vet att hon kan jobba, både snabbt och länge i en fårhage) och det var väl liksom det som var meningen från början - och är fortfarande...)

Skönt att slippa åka längre än till egna brukshundklubben för en utställning

    

Dotter/uppfödare Bettan har tagit korten

Av Britta Hammarström - 1 juni 2010 17:48

...tagen på bar gärning   


aaaammmeeen, matte gick ju in och stängde altandörren.....

Och vi skulle ju gå på promenad.....

Måste ju hålla koll....



Lite lagom träning på förmiddagen - resten av dagen har ägnats åt hemma/trädgårdsjobb.

Nyss fyllde jag i enkäten på collieklubbens hemsida - SÅ BRA att detta pilotprojekt "Mentalt sund collie" startats !

Äntligen tas den sviktande mentaliteten hos alltför många collies på allvar!

Måtte så många collieägare som möjligt fylla i enkäten!!

Här kan man läsa mer om projektet.







http://www.svenskacollieklubben.se/mentaltsundcollie_merinfo.htm

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards