Alla inlägg under juni 2010

Av Britta Hammarström - 19 juni 2010 18:02

..med pompa och ståt! Perfekt väder och allt genomfört med fantastisk precision.

Visst var vigseln rolig att se - bäst av allt är att det fullkomligt strålar av lycka runt brudparet.

Vi anjöt vigseln med kaffe (finporslinet och silverkaffekannan - jojomensan!) och inte bara pussade utan mumsade i oss marsipangrodor

- och se! Det blev en prins   



  

Av Britta Hammarström - 18 juni 2010 18:31

Tack för tipset Irene! Blev betydligt bättre med "P" - men jag behöver lära mig mer.......

Jaha Britt-Marie - du är alltså "Canonist" och jag "Nikonist" - hehe, bättre än att vara "Nikotinist" i alla fall   

Jo så småningom kommer jag nog underfund med kameran - men det kommer säkert att ta tid   


Kantarellerna var så goda! Visserligen har jag kvar i frysen från förra året, men de första smakar alltid bäst!

Såg några fler i dag men de var så pyttesmå så de skonades (tills vidare...).


Och så bilen igen då....

Tankade den i går eftermiddag, åkte hem direkt efter tankningen. Redan i morse kände jag att det luktade bensin å det gräsligaste i pannrummet ??????

Bilen stod ute på garagegången men inte ens inne vid huset utan en bit ut på gången - och jemine så det stank när jag öppnade dörren ut från pannrummet.

Hmmm.....

Skulle iväg till klubben och träffa folk, men det här verkar väldigt o-bra!  Ringde Mulle Meck, hörde hur han svalde lätt och så sa han "du, kom hit med en gång, det där låter inte bra".

Sagt och åkt. En av mekarna jobbade sig ner under sätet bak, vid golvet  - och si! Där fanns en lucka! När gossen började skruva på locket till sagda lucka, bara vällde det ut bensin.....

Fram med en pumpmoj - det blev precis som hos tandläkaren - ni vet den där sugen som håller bort saliven - här sögs det kolossalt!

Till slut kom det inte mer bensin (att den över huvud taget kom berodde på att tanken ligger lite högre än luckan och karetan var fulltankad).

Felet var att locket inte blivit tillräckligt ordentligt åtskruvat - vilket resulterade i att packningen, när den kom i kontakt med bensinen, svällde, locket glappade än mer och bensinen läckte ut - verkligen inte alls bra   

(varför görs en packning som inte tål kontakt med bensin till en del av en bensinpump - hajar ni det?)

Det blev en del skruvande, allvarliga miner - till slut var det två mekers som låg med de ädlare delarna i luften och resten av kroppen inkrånglad nere vid golvet bak i min bil.

Så! Färdigt!

Fick också en reduktion på bensinpumpsbytes-räkningen - inte så mycket, men när kalaset kostar 6.500 är alla avdrag välkomna   


Som sagt - klart dags att börja kolla bilmarknaden - ingen brådska, men framåt hösten börjar leasingbilarna bytas ut......


Och så var det BRÖLLOPET - vilket är så till den milda grad uttjatat vid det här laget...

Ska väl kolla in själva vigseln tillsammans med vännerna U och L  i morgon - men inte tänker jag häcka framför TV:n från 07 58 på morgonen och framåt.


Tor själv har dundrat fram här i dag - for kors och tvärs under ca en timme och svingade hammaren  - det åskade så att huset skakade! Inte en ögonbrynshöjning hos vovvarna.


Mot middagen!


Fick den här länken av kompis (tack Agneta) - väldigt rolig tycker jag   



http://www.youtube.com/watch?v=viaiVWajm78

Av Britta Hammarström - 16 juni 2010 16:07

På väg ut på en "påvisning" i dag under sökträningen - skådade mitt norra öga dessa! Plockades raskt efter avslutad träning.

Jo, jag vet   dom är inte många och dom är små - men det är di första! Kan nog förgylla en liten macka till kvällstéet.




Sorry brudar!

Nu blev det valphage runt smultronplantorna (syns knappt på bilden). Stina och Bitte står på huvudet i plantorna var 10:e minut. Så fort ett litet smultronkart så mycket som funderar på att rodna lite - nafs! så är det borta - om jag och barnbarnen ska få ett enda smultron insåg jag att här måste till drastiska metoder   

 


Som ni ser är jag inte alls haj på kameran ännu - gggrrr. Testar alla möjliga varianter, men bilderna blir inte bra!!

Kollar varje dag på Nikons hemsida, där kurstillfällen ska läggas ut - enligt löfte per telefon med företaget. Man får en gratislektion med kameran och den tänker jag appselut utnyttja.


Moses brinnande buske är så fin just nu.



     

Och plymspireorna, har en på framsidan också, men den är inte helt utslagen ännu.

   


Många år sedan jag hade en blommande clematis - dom kan vara rätt kinkiga och jag har inte lyckats något vidare. men den här lilla vännen verkar trivas...

  

Av Britta Hammarström - 14 juni 2010 18:23

 Kan det verkligen vara det?

Det här trädet står i skogen ovanför MBK:s klubbstuga. Marianne med Fia och Exi och jag med mina tre damer, gick en liten vända före träningen.

Och hittade detta träd....

Det ser ut som om någon gått på det med en borr, men det måste vara en fågel som vill åt insekterna inne i trädet - jag kan inte tänka mig något annat än en hackspett - någon som vet???

Jag har aldrig sett ett träd hanterat så tidigare - det kommer att dö, men kanske mest beroende på illbattingarna som finns inne i trädet.




          

Av Britta Hammarström - 13 juni 2010 10:28

Janne, Pernilla och Sam var på Kizz-konsert på Stadion i går afse, Lisa och Eli var hos mig.


Det blev falukorv och makaroner (on request), chokladpudding och popcorn. Och så filmtajm, vädret tillät inget annat, nästan storm och regn, över 30 mm sedan dagen innan. Vännerna promenerades mitt på dagen, sedan blev det bara visiter i trädgården.


Passade på att testa min nya kamera - det blev en systemdito i alla fall, en Nikon - som verkar passa mina - inte alltför avancerade behov.

Och framför allt, passande mina begränsade kunskaper. Men man har fått en bok!

Fick den av en jätterar expedit på Expert, heter "Släpp loss fotografen inom dig" - ja, ja, vi får väl se  

Det finns ju ett "autoläge" på kameran.......

Tänker dock anstränga mig ordentligt för att klara mer än det.

När jag talade om för mina barn att jag köpt en Nikon - vad får man höra? "Du inser väl att du nu tillhör fiendelägret" - båda är Canonägare   Oooopppss, hade ingen aaaaning om att det fanns så starka sympa- och antipatier inom fotovärlden.


Hippie undrar "vad är det som är så himla roligt"?


  


"Eli! Hallååå, förklara "!!

  



"HAHAHAHA!!! Nu hajar jag"!

  



"Oj, blev det lite läskigt nu? Hålla tassen Lisa"?

  

Av Britta Hammarström - 10 juni 2010 13:10

..och rofyllt att vara utan bil ett par dagar.

Över huvud taget är det en lugn och trivsam period just nu. Tidningarna är båda två i tryckarnas händer,alla årsmöten avklarade, inga tävlingar förrän Collie-SM i medio av juli.

Har fått rätt bra ordning på trädgården, allt klippt, trimmat, rensat - jag kan sitta på baksidan, sippa kaffe och njuta    Nästa vecka är det dags att ta ett tag igen, men så länge det varar......


Det var inte många regnstänk som kom i går, bara tillräckligt att binda allt frömjöl som ligger som en sky över allting.

Mulle Meck har fått bensinpumpen - karetan blir nog färdig i dag - men det är ingen panik om den inte blir klar förrän i morgon.


Vi har varit på en vacker promenad över gärdena, det doftar överallt så man blir yr i knoppen.


Är rätt dålig på buskar - liknar fläder men är det inte - så mycket vet jag, helt fel blad. Spielt keine rolle, vacker är den.


  


Hagtorn finns i mängder, både rosa, vita och röda.

  


Ljuvligt vacker iris växer vilt

  


Hundkäx   

  


Och mitt i grönskan ett par  STORA gräshoppor   

  


  


Nu ska jag ägna mig åt att webbshoppa ett tag - fast bara titta! Kolla in lite systemkameror.......


Av Britta Hammarström - 9 juni 2010 18:03

Lastade in ryggsäcken med lunch, kaffe, träningsgodis m m, dags för onsdagens sökträning. Vännerna hoppade in i buren, jag satte mig i bilen och vred om startnyckeln...

Ngngngngngngngngngngngng....ngngngngngngng...no more......

Men käre Trofast, hur är det fatt?


Vännerna togs ut och släpptes in i trädgården, såg lätt snopna ut kan jag säga (ungefär som jag kände mig)  

Funderade....

Batteriet är nytt - check,

Startmotorn går runt - check

Någonting efter det har liksom hak´opp sig


Bar in ryggan och ringde Mulle Meck.

"Hmmm, låter som om bensinpumpen lagt av, fixa hit bilen du så kan vi nog klämma in en bensinpump mellan ett par andra jobb".

Sagt och fixat. Har ju gratis bärgning i försäkringen. Bosse Bärgare kom på momangen. Han var en mycket vänlig själ och ville "testa en grej" innan han bogserade iväg karetan.

"Jag har märkt ett antal gånger att när den här sorten blir lite äldre (här hörde jag hur Trofast muttrade lite) så kan givaren i tanken visa fel, vi provar med att hälla i lite mer bensin". Han hällde i en stor dunk, men tji! Samma gnyende startmotor.

Så iväg for Trofast, som nu snart får byta namn till "Trolös" - nu börjar den kosta pluring   

Tog mig en funderare på det som esomoftast dykt upp i knoppen sista halvåret - "kanske dags att byta, innan...."


Kollade lite på nätet, ringde Bilia Haga Norra och blev kopplad till en försäljare. "Du, jag står lite tokigt till, jag ringer dig inom en kvart". Efter en timme hade han fortfarande inte hört av sig, ringde växeln igen och blev kopplad till ny försäljare "kan du vänta ett ögonblick bara"... Eftet 10 minuter la jag på  

Ringde 5 olika direktnummer till försäljare som fanns på Bilia Haga Norras  hemsida, en var sjuk, en var på lunch, en svarade inte, en var på sammanträde, en var på semester.....

Lite full i fniss tänkte jag " ok, dom får en chans till, sen´ger jag höaktningfullt en lort i den här firman" - ringde växeln igen och si! Då kom jag till en pigg ochnyter försäljare som snart visade sig vara hundägare   

Fick en massa vettig info och vi kom överens om att jag ringer honom i början på nästa vecka och fixar en "date".


Här stod man nu med en helt tom dag - ingen sökträning, ingen Eli-hämtning!

Har haft en riktig slappardag - härjat runt lite med trimmern, det är den enda nyttan jag har gjort - förutom promenader.

Vännerna har också tagit det lugnt - Bitte och Hippie tyckte ett tag att det var föööör tråkigt och drog igång en lek

  


"Men gu´så di håller på"

  


"Och nu kör dom tokrejs"


  


"KULL! Du har den!"

  


Efter 6 timmar ringde försäljare nr 1 "jo, det kom lite emellan"......

Då kunde jag bara lugnt upplysa honom om att jag fått kontakt med en av hans kollegor - sorry mate.....



Av Britta Hammarström - 8 juni 2010 22:58

Mia Pettersson och Fornborgens Iris tävlade lydnadsettan i kväll med kanonfint resultat

3:e plac. av 12 med ett förstapris och 174 poäng - way to go brudar   

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards