Alla inlägg den 13 augusti 2009

Av Britta Hammarström - 13 augusti 2009 20:21

Jag b rukar ibland googla på mitt flicknamn - d´Ailly - för att se om något nytt dykt upp. Det kommer nya inlägg om både det ena och det andra.Mycket har stått om Pierre d´Ailly På Wikipedia står bl a:

Pierre d'Ailly, Petrus Aliacensis, Petrus de Alliaco, född 1350 i Compiègne, död 9 augusti 1420 i Avignon, var en fransk teolog, filosof, och kardinal.

Genom sin Imago mundi, där han pläderar för möjligheten att nå Indien från västligt håll, blev han den som fick Christofer Columbus att företa sin epokgörande resa. Vidare var det på d'Aillys beräkningar och reformförslag, som Gregorius XIII grundade sin kalender.


Men det står också en hel del om min pappa, Sven d´Ailly

Wikipedia säger:

Sven d'Ailly, född 1 januari 1892 i Stockholm, död 14 augusti 1969 i Täby, svensk operasångare, lutspelare, teaterregissör och skådespelare. d'Ailly scendebuterade 1912.


Och i dag hittade jag denna lilla kuriositet - på You Tube - en inspelning från 1930, med Georg Enders orkester och min pappa som refrängsångare (det hette ju så på den tiden -  "refrängsångare") - "Sången från djungeln" .

Ja kära nån´ - och visst känner jag igen pappas röst!

http://www.youtube.com/watch?v=R5368poNmB4


Skulle säkert inte hamna på någon hit-lista i dag :0), men dansades nog efter på 30-talet. Georg Enders orkester var väldigt populär och gjorde massor med inspelningar.

Jag har flera album med gamla backelitskivor, så gamla att de bara är inspelade på en sida - många med Georg Enders orkester och refrängsång av farsan.

















Av Britta Hammarström - 13 augusti 2009 16:38

Jo faktiskt - mandrom har varit på sitt gamla kneg och slitit hårt i flera timmar!

I går ringde min käre chef Georg och var på bristningsgränsen - tur att han kan få proffessionell hjälp på plats :0) Och han är ju psykiater själv.....

Nåja, på psyk-mottagningen hade det liksom skurit ihop administrativt i semestertider och Georg frågande med vädjan i rösten om jag kunde tänka mig att komma dit och röja lite???

Numera är jobbet bara ett stä'lle jag går till för att fika med teamet - och det sker inte särskilt ofta det heller.

Kände liiite motstånd när G. ringde, men så dök den där gamla ansvarskänslan upp  - klart du måste hjälpa teamet!!!!

Och hade jag sagt nej hade jag bara mått dåligt.


Alltså åkte jag ner några timmar i dag, skall dit några timmar i morgon också, likaså några dagar nästa vecka.....

Tänkte efter en timme i dag "hur i fridens dagar har jag pallat med den här takten i 7 år"?? Telefon, patienter, akutgrejor, patienter, akutgrejor, telefon.....

Först satt jag och stirrade på datorn och försökte komma ihåg vad jag hade för inloggning....

Men sedan lossnade det och så var man i full gång :0)


Det blir nog inte så många "inryckningar" längre fram.

Nu skall den här mottagningen skäras ner så att det bara blir kvar "en tummetott" - resten skall flyttas till Alvik - jättekul för dom patienter som knappt orkar ta sig till  Ekerö centrum.


Nähä, nu duger det inte att sitta här och blogga, måste ta hand om huset.Vännerna har fått sitt, nu skall det städas, hinner ju inte så mycket i morgon p g a iråkat arbete :0)

På lördag kommer Ida med matte Britta och skall sova här, söndag i ottan åker vi till Nyköping för utställning.


Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards