Alla inlägg under augusti 2009

Av Britta Hammarström - 7 augusti 2009 18:37

Sovmorgon....

Kändes som om det behövdes :0)

Släppte ut vännerna tidigt och de frukosterade, varpå matte kröp till sängs igen och sov till 09 15.


Gick igenom mailen som lyckats hopa sig under några dagar - vi har fått riktigt mycket material till tidningen Västgötaspetsen - kul!

Jag har ju lyckats bli inlurad i den nya redaktionen för nämnda blad - nu har vi tre perschonger där, en från norra delen av landet, en från mitten och en från södra delen.

Nej då, jag skall inte alls säga inlurad - jag svarade ja vid förfrågan ;)

Nu skall vi tre kasta oss över vårt första nummer och sedan är det väl bara att "duck and run" :0)

Vi skall göra vårt bästa och hoppas att medlemmarna inte dömer oss till stegel och hjul ;)


Till badet!

Jag fick en sån´stark lust att åka och bada, nu är vattnet lagom varmt...

Ringde kompisen Birgitta som tände på idén - mitt förslag var "Blå lagunen" men Birgitta hade ett ännu bättre förslag - "Laxsjön", något jag inte hört talas om trots att jag bott på dessa öar i 42 år.

Laxsjön ligger längre ut på Munsö än  Blå lagunen, är också en före detta grusgrop och sägs vara ett utmärkt ställe att bada på och inte så frekventerat som Blå lagunen - dit kommer halva Stockholm numera......


Sagt och gjort, vi drog till Laxsjön med badkläder, kaffe och kanelsnäckor.

Helt underbart badställe!!!!

Lika knallblått vatten som i Blå lagunen, inte alls mycket folk, klart  rent vatten,inget äckligt sjögräs som slingrar sig runt benen,  ren botten (man ser botten hur långt ner som helst) och härlig badtemperatur.


Vi klev i direkt. Låg och njöt länge, simmade runt lite, flöt omkring på rygg - ljuuuuvligt!

När vi kände oss nöjda klev vi upp, satt i strandkanten, drack kaffe och käkade små kanelsnäckor - fanns inte mycket mer att önska av livet  just då :0)


Lämnade ju tre surfejs hemma när jag åkte iväg;) -blev bara en "kortis" på förmiddagen, efter 25 minuter snubblade dom nästan på tungorna - var nog rätt skönt att få slänga sig på svala golv hemma ;)

När jag kom hem stoppade jag dem i bilen och  vi åkte till skogen.

Efter ca en timme i skogen ringde jag Bettan och frågade om de möjligen skulle passera mig före kvällen - jovisst, dom var på Gustavshills handelsträdgård och gjorde av med penningar och skulle passera mig på hemvägen.

Kände bara att jag orkar tammetjyven inte rensa mer kantareller - Bettan och Olle ville gärna ha det jag hittat och har nu hämtat dem.


I morgon förmiddag kommer goda och genomtrevliga vännerna Conny och Marit förbi och vi skall ägna oss åt lite ringträning utanför min tomt.

Conny! Du är bara bäst:0)

Jag har (igen) fått jättefina priser att delas ut vid SKV:s specialutställning i Herrfallet/Arboga.


Så här ser det ut vid Laxsjön - medelhavsblått vatten....


Birgitta tar en sista titt innan vi åker hem


Av Britta Hammarström - 6 augusti 2009 13:02

Så var det trevliga besöket slut. Skjutsade Chris till Arlanda i morse - efterflygresan väntar 5 timmars bilkörning till Cornwall och snarast möjligt avhämtning av Chris´ 4 västgötar ,från det hundpang de varit på sedan i fredags.

I går åkte vi till klubben på förmiddagen, strosade i skogen, C. hittade ett präktigt antal "chanterelles" till sin stora förtjusning.

Vi träffade "Grålötskan" vid återkomst till klubbstugan, tog en fika och pratade västgötar.

Hemma igen fick flickorna en liten lunchmacka och C. och jag tog bilen till Alvik, fortsatte med t-banan till Gamla Stan´.

Det var varmt.......

God lunch på stadsmissionens fina café vid Stortorget - som tur var fanns skuggiga platser utomhus.

Köpte "on humble request" två sidenblusar till Jacquie Bayliss, i hennes favoritaffär på Österlånggatan.

Lite mer vandrande runt, men så orkade vi inte mer utan åkte hem.

Drack snabbt ur en 1,5-liters Ramlösa Citrus, med is vid hemkomsten :0) och satt bara alldeles stilla i skuggan.


Kort promenad med vännerna, jag rensade kantarellerna och gjorde ett par smarriga k.mackor, så åt vi lite kex,ost och päron, fullt tillräckligt som middag.

C. hade inte sett Jan Borgas film "vikingarnas hund" så den tittade vi på - C. var väldigt glad att få se ett antal västgötar samt Björn von Rosen, Ulla och Sune Nilsson (Hedetorpets kennel), Hans Nobel (Domarringens kennel) m fl kände även igen Ivan Swedrup minsann.


Lika varmt i dag....men en ska´inte klage´- snart kommer "de långa kalsongernas natt" :0)

Blir nog inte mycket gjort mer än att vattna rabatter och krukor och ta en skuggig promenix med vännerna.


Här är några bilder från Chris´ kamera. Den första tog en av ringsekreterarna vid den finska utställningen 2/8.

Här är herr domaren C. Millard med BIR och BIM-hundarna. C. tyckte att majoriteten av de finska hundarna var mycket bra.


Till  vänster BIR Fennican Geeba Gerbera (inte helt okänd :0) , till höger BIM Antimos Edgar Schein - gratulationer till vackra vinnare!


Den här lilla raringen mötte vi i skogen i måndags eftermiddag - ett steg till och jag hade trampat på den! Turligt nog passerade vännerna en bit till höger om läbbigheten.

Snabb koppling av hundar skedde, C. tog en lång pinne och övertalade Mr Adder att flytta sig in i skogen, bort från stigen - huvva!


Bitte väntar på att få jobba i sökskogen - vääääntaaa..


 Sök!


Uncle Chris ville ha en bild på sig själv och flickorna i Drottningholmsparken. Både Bitte och Hippie är lite blöta om magen, de passade på att ta ett dopp i en av fontänerne - så icke Stina :0)


Liten Stina - hade jag inte vetat att det var Stina hade jag absolut trott att det var ett kort på hennes morsa - Grålötens Alva Alvedon ;)


 Collie med koll bakåt - kolla öronen :0)



Alla tre smög esomoftast upp till C. och knoppade en stund i hans säng - vilket var väldigt välkommet . Alla hundmänniskor vet ju vilken abstinens man får när man är borta från sina älsklingar ;)

Här  har C. fångat  Bitte någon morgon.


Av Britta Hammarström - 4 augusti 2009 17:22

Promenad till sjön i morse, sedan avfärd mot sökskogen.

Kaffe och stekta ägg-mackor med ;)

Chris plåtade oavbrutet under träningen, var helt begeistrad över hundarna och deras sätt att arbeta.



Hoppsan! Här är vi kvar på Helgö och gårdagens middag


Intresserad iakttagare i sökskogen




Det var fruktansvärt kvavt och klibbigt i skogen - blev inte många skick för varje hund - kolla Nadias tunga!


Efter sökträningen åkte vi hem och sänkte kroppstemperaturen med svala duschar och kall dricka.

Stuvade in hundarna i bilen igen och åkte till Drottningholmsparken.

Vet inte hur många människor som stannade,  frågade om, klappade på och tog bilder av hundarna - ungrare, rumäner, tyskar, japaner... ( överallt japaner, japaner, japaner.....:0)


Efter beskådning av slottet, vakterna, teatern och "lilla Versaille-parken" gick vi till bilen, åkte runt parken och kollade in Kina slott.

Mr Millard var vederbörligen impad av alltihopp - och visst är det fint, hela konkarongen!


Kaffe och god cheesecake vid "Murkaféet" - fler personer som gullade med och plåtade hundarna ;)

Bitte gjorde sitt vanliga "hoppa upp oannonserat-trick" i Chris knä ;)


Nu tar vi det lugnt ett tag, vännerna har fått mat och jag skall fixa vår middag. Sedan  har Mr Millard utbett sig om att få se mina flickors MH-filmer - klart vi skall titta på dem :0)


Av Britta Hammarström - 3 augusti 2009 22:21

..och vi har haft en genomtrevlig dag.

Hämtade Chris på Arlanda tidigt i morse, vi pratade munnarna ur led på vägen hem ;)

Har gått en lång skogspromenad med flickorna, tittat på diverse västgötaspetsbilder och sedan ätit en god och glammig mddag på Helgö med Bettan och Olle.

Avrundat kvällen med en pratstund på min baksida, i den ljumma sammetsmörka augustikvällen, ihop med en flaska vitt vin.

Chris njuter i fulla drag av sin semester ;)

Utställningen i Finland var mycket trevlig, oerhört många hundar att döma men utställarna verkade nöjda.


Dags att "hit the sack" - i morgon bitti är det dags för sökträning, vi skall vara i skogen kl 09 00 för promenad med vännerna innan träningen börjar. Chris är eld och lågor inför detta, har aldrig varit med om den sortens träning förut.

Natti, natti

Av Britta Hammarström - 2 augusti 2009 19:46

...dagens tävling är förpassad till glömskans dalar :0)

Kände redan när vi kom till Södertälje BK att Bitte "var inte hemma" - märkligt det där, man känner precis om det inte stämmer, hunden är synbarligen inte annorlunda - men det är något.....

Hon tittar upp och man skulle kunna tro att vi har kontakt -men blicken - den är inte där....

Så det gick uselt - men vi bröt inte. Det har jag som regel - förutsatt att inte hunden  visar att den verkligen mår dåligt (och det har aldrig hänt) - så fullföljer vi programmet - det får bli som det blir - vi tar´t som träning.

Stina har visat att hon lika gärna kunde peta sig i naveln, men inte har hon mått dåligt, dock räcker hennes reaktion för att vi skulle lägga lydnaden på hyllan.

Bitte däremot  - där är det något helt annat...

Om det var så att hon inte gillade träningen - men jösses, hon flinar som en sol och har hur kul som helst ;)

Vi får ta en funderare och konsultera några kompisar på klubben.

Närmast koncentrerar vi oss på appellsöket med lilla damen - den lydnaden har hon visat att hon klarar galant - vi ger en lort i "lydnadslydnaden" ett tag, så får vi se vad som händer.


Ingen skugga över Bitte - något gjorde att hon reagerade så här i dag - ho vet vad?

Stina har just slutat löpa, Hippie har just börjat löpa....

Bitte borde inte löpa på ett tag, men med två löpdamer så nära så vet man inte - kanske Bitte också laddar?

Så här blev det emellertid i dag och det är inget att vrida några händer för.

Jomen jag vet!!!! Domaren hade ju keps med jättelång skärm - klart att hon blev okoncentrerad då :0) :0)


Vi hade ändå  en trevlig förmiddag, det var ju utställning av bruksraser samtidigt och vi träffade en massa hundpolare.

Fikade med klubbkompisar i härligt väder, jag köpte lite nya  leksaker till vännerna, alla tre prylarna lät förfärligt, men de var så roliga så det gör inget :0)

Den ena, en anka som kvackade väldigt naturtroget, blev omedelbart av med båda ögonen och tillika hjärnopererad av Bitte, när vi kom hem. Hon glömde dock att sy ihop operationssåret :0)


Nu är jag faktiskt väldigt trött och stel!

Efter hemkomsten från Södertälje har jag klippt alla tre gräsmattorna, både bakom och framför huset samt "appellplanen". Dammat och dammsugit nedervåningen (övervåningen fick sitt häromdagen), tvättat köksgolvet, klippt och rensat lite im garten.

Efter en skön och nödvändig dusch har jag käkat middag och skall nu ta´t lugnt en stund innan jag hoppar i bingen.


I morgon blir det rätt tidig avfärd till Arlanda för att hämta den engelske gode vännen Chris Millard.

Chris är västgötaspetsägare/uppfödare/domare, bor i Cornwall och har i helgen varit i Finland för att döma västgötarnas specialutställning där.

Han ville gärna komma och hälsa på mig och även Bettan och Olle några dagar - och självklart blev vi glada för det!

Chris är en mycket god vän som jag känt sedan 80-talet, en lugn, vänlig, mjuk och humoristisk person med en gränslös kärlek till västgötaspetsrasen - så roligt att få ha honom här några dagar - gästrummet är bäddat!

Han var också här förra året under World Dog Show.


Svejsan!












Av Britta Hammarström - 1 augusti 2009 19:32

I dag var vi bjudna på lunch hos Bittes dotter Ida och hennes matte Britta, i Järfälla.

Tog en rejäl vända med alla tre på förmiddagen, varpå Bitte och jag åkte iväg  - lämnande två sura fejs hemma....

Som vanligt skrek Ida som om hon satt fast och ålade runt på verandan när mamma kom - Bitte tittar lugnt på henne och väntar tills hon kommer i lämplig position,då blir det övernosning och lite städning och grymtande - sedan är det klart och Ida återgår till normalutseende  ;)


Vi åt en verkligt god laxlasagne med sallad, den måste jag göra själv!

Efter lite prat tog vi en prommis med flickorna och därefter blev det kaffe och smarrig björnbärspaj - Britta är en fantastisk matmamma!

Efter lite planerande inför de utställningar vi skall åka på tillsammans - Nyköping först och SKV:s special i Herrfallet sedan - så for Bitte och jag hem, hämtade de två surfejsen och åkte till klubben.

Där blev det skogen först och så "köttbullsträning" med Bitte.

Vi  var faktiskt 6 damer som samlades på klubben sent  på lördageftermiddagen för träning - roligt!

 Nu blir det inte mer gjort i dag - vi går snart i bivack inför morgondagens tävling på Södertälje BK  - avresa med färjan 06 30.


Min kamera befinner sig för närvarande på U2-konsert i Göteborg, tillsammans med Janne, Pernilla, Sam och Lisa, Eli är hos faster Bettan och farbror Olle på Helgö.

Jannes egen kamera är stor och lite skrymmande att ta med, min kan han stoppa i fickan.

Fick uppsluppet meddelande med bild på Pernilla, Sam och Lisa - "vi står 50 meter från scenen" - lycka:0)

Jag är alltså i ett par dagar hänvisad till telefonbilder - går väl an, men man är bortskämd med att ha den lilla behändiga kameran till hands.

Hittade de här två bilderna när jag la över dagens "Ida-bilder" i datorn.


Två rara collieväninnor - Gamma och Hippie



Tagna på bar gärning !  Två små krusbärstjyvar :0)


 Ida och matte leker med en av Idas absoluta favvar - en handapa


 Hej hå, hej hå! Till skogen vi skall gå...



Ida kan också det här med stenar och godis :0)

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards